Ännu en bajsfråga
Min son är 4 månader och har alltid bajsat minst en gång per dag och oftast på morgonen. Avföringen har alltid varit gul/orangefärgad, rinnig och med små pluppar i.
För två veckor sedan stannade det helt upp och det tog sex dagar innan han bajsade. Då kom det först ut ganska lite, så jag la jag honom på skötbordet och böjde upp knäna mot magen och höll hans ben ganska fast, då kom det ut massor. Det som kom ut var ljusgult och i ganska fast format, det var som att pressa ut tandkräm ur en tandkrämstub för att jämföra med något. Det luktade riktigt illa, surt på nå vis. Nu har det gått ytterliggare sex dagar och ännu inget bajs. Det värsta är att han verkar besvärad och krystar en del och pruttar massor av riktigt illaluktande pruttar.
Jag helammar och han har inte fått någon ersättning eller några smakportioner eller något annat än bröstmjölk. Inte heller kan jag komma på att jag ätit något annorlunda utöver det jag brukar äta. Jag har hört att helammade barn inte blir förstoppade och avföringen är ju inte "kottefast" men ändå verkar han besvärad av att få ut den
Jag undrar vad det kan bero på att det helt plötsligt går så lång tid innan han får ut något? Och varför är avföringen "tandkrämsfast" när den innan har varit rinnig? Har du något tips på vad jag kan göra för att hjälpa honom?
Hälsningar
Sanna