• Eve94

Unga föräldrar eller gravida i växjö eller närheten?

Är en ung mamma som bor i växjö. Har en liten dotter på tre månader. Vore kul att träffa andra som man har något gemensamt med.

• Svar på tråden Unga föräldrar eller gravida i växjö eller närheten?
  • fluu

Jag bor i Växjö och har BF den 27/1.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Eve94

Så roligt, är det ditt första barn? Hur gammal är du? :)

• fluu

Det är första barnet,men andra graviditeten. Fick MF i februari. Jag fyller 19 år i januari. Du då ? Var i Växjö bor du? (om man får fråga det).

• Eve94

Jag fyller 18 i juli. Jag bor för tillfället hemma hos mina föräldrar tillsamans med min pojkvän. Vi bor mitt emellan araby och hov. Själv? :) går du i skolan eller vad gör du? :)

• fluu

Jag och sambon bor på Öster,eller han bor där nu och jag flyttar dit på heltid inom nån vecka(bor på teleborg nu). Jag har tills alldeles nyligen läst gymnasiet på distans,men har nu fått ta studieuppehåll lite tidigare eftersom min sköldkörtel har slutat fungera som den ska så jag måste vara sjukskriven. Ska börja plugga igen i augusti-12. Så jag får se hur lång mammaledigheten blir,men jag får nog plugga och vara mammaledig samtidigt eftersom min sambo jobbar ganska mycket:)  Pluggar du när du inte är mammaledig? För jag gissar att du är det nu?

• Växjömamma1976

kikar in... bor också i Växjö men är inte gravid och jag är 35 år... Tungan ute mamma till en pojk på 5,5 år. Bor på norr.

(¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Eve94
    fluu skrev 2011-11-20 18:10:15 följande:
    Jag och sambon bor på Öster,eller han bor där nu och jag flyttar dit på heltid inom nån vecka(bor på teleborg nu). Jag har tills alldeles nyligen läst gymnasiet på distans,men har nu fått ta studieuppehåll lite tidigare eftersom min sköldkörtel har slutat fungera som den ska så jag måste vara sjukskriven. Ska börja plugga igen i augusti-12. Så jag får se hur lång mammaledigheten blir,men jag får nog plugga och vara mammaledig samtidigt eftersom min sambo jobbar ganska mycket:)  Pluggar du när du inte är mammaledig? För jag gissar att du är det nu?
    Jag går fortfarande på gymnasiet. Jag pluggar heltid vid sidan om min mammaledighet. Så har fullt upp om dagarna! Vissa lektioner är jag i skolan och då får min kille ta ledigt och passa lillan, eftersom jag helammar så får han köra fram och tillbaka för att jag ska amma.

Vill bli klar med skolan så fort som möjligt därför jag ej tog ett uppehåll.
    Växjömamma1976 skrev 2011-11-20 18:23:22 följande:
    kikar in... bor också i Växjö men är inte gravid och jag är 35 år... Tungan ute mamma till en pojk på 5,5 år. Bor på norr.
    Du är så välkommen så! :D Hur känns det med en femåring hemma, snart en skolpojke ju! :D
  • fluu
    Eve94 skrev 2011-11-20 19:45:19 följande:
    Jag går fortfarande på gymnasiet. Jag pluggar heltid vid sidan om min mammaledighet. Så har fullt upp om dagarna! Vissa lektioner är jag i skolan och då får min kille ta ledigt och passa lillan, eftersom jag helammar så får han köra fram och tillbaka för att jag ska amma.

Vill bli klar med skolan så fort som möjligt därför jag ej tog ett uppehåll.
    Växjömamma1976 skrev 2011-11-20 18:23:22 följande:
    Du är så välkommen så! :D Hur känns det med en femåring hemma, snart en skolpojke ju! :D
    Okej:) Jag har hamnat efter en hel del i skolan redan innan eftersom jag åkte på svininfluensa och lite roliga komplikationer under 09/10. Så istället för att gå i trean nu går jag i ettan kan man säga,började plugga igen i Januari i år.
    Innan dess gick jag på Kungsmadskolan.  
    Pluggar din kille också?
  • Eve94
    fluu skrev 2011-11-20 20:05:29 följande:
    Okej:) Jag har hamnat efter en hel del i skolan redan innan eftersom jag åkte på svininfluensa och lite roliga komplikationer under 09/10. Så istället för att gå i trean nu går jag i ettan kan man säga,började plugga igen i Januari i år.
    Innan dess gick jag på Kungsmadskolan.  
    Pluggar din kille också?
    Jasså, går själv på kungsmadskolan, handel och administration i årskurs två. :) Ush vad jobbigt med svininfluensa :((

Nä min kille är född 90 så han är ju fyra år äldre än mig, han har fastanställning på ett data företag här i växjö. Väldigt skönt det tycker jag! Bara min tur nu att gå ut skolan och börja jobba.
  • fluu
    Eve94 skrev 2011-11-20 20:58:27 följande:
    Jasså, går själv på kungsmadskolan, handel och administration i årskurs två. :) Ush vad jobbigt med svininfluensa :((

Nä min kille är född 90 så han är ju fyra år äldre än mig, han har fastanställning på ett data företag här i växjö. Väldigt skönt det tycker jag! Bara min tur nu att gå ut skolan och börja jobba.
    Jag gick på film och Tv. Ok:) Min sambo är lastbilschaufför och född 89. Vad vill du jobba med sen?
  • Eve94
    fluu skrev 2011-11-21 20:30:59 följande:
    Jag gick på film och Tv. Ok:) Min sambo är lastbilschaufför och född 89. Vad vill du jobba med sen?
    Ingen aning ännu faktiskt.. polis är något jag skulle tycka vore kul, även psykolog men jag har inte riktigt bestämt mig. men efter gymnasiet blir det att jobba i butik i något år innan jag börjar läsa vidare
  • fluu

Polis har jag med velat bli,men jag tror inte det blir så. Jag ska nog med plugga vidare,men när vet jag inte riktigt. Jag skulle gärna läsa kulturhistoria,konst,filosofi eller nåt sådant. Eller kanske något inom gastronomi.

Jag har börjat bli ganska nervös inför förlossningen nu. Hur var det att föda på Växjö BB? Låg du kvar på patienthotellet?

• Eve94
    fluu skrev 2011-11-21 21:53:50 följande:
    Polis har jag med velat bli,men jag tror inte det blir så. Jag ska nog med plugga vidare,men när vet jag inte riktigt. Jag skulle gärna läsa kulturhistoria,konst,filosofi eller nåt sådant. Eller kanske något inom gastronomi.

Jag har börjat bli ganska nervös inför förlossningen nu. Hur var det att föda på Växjö BB? Låg du kvar på patienthotellet?
    Man vet ju aldigt hur framtiden kommer se ut :)

Oroa dig inte det kommer gå toppen! Det gick super bra för mig, tycker nästan det gick lite för fort dock.. hade sett fram emot att sitta på förlossningen med värkar, hade bunkat upp med film och godis.. haha men nejdå jag kom in och var öppen åtta cm och då hade man ju inte lust att kolla på någon film precis.. Jag har legat på förlossningen och bb under min graviditet då jag hade starka samandragningar, och nästan alla som jobbar där är jätte söta. Hur härliga som helst!! Dom är så hjälpsamma och jag trivdes med nästintill allihoppa! Fans en och annan som inte borde jobba där, (mest sommarvikare tack och lov!!). Min mamma är själv barnmorska hon jobbar på förlossningen och BB.

Jag stannade kvar på patienthotellet i tre nätter tror jag det var, inte för att jag behövde hjälp allt flöt på jätte bra, men känndes endå säkrast att stanna några dagar, så vi åkte hem när alla prover och så tagits :) Det var rätt skönt där nere, killen fick ju stanna också och det gjorde såå mycket. Hade varit hemskt att ligga på bb utan honom. Men nästan alla får flytta ner till pathotellet så länge det inte var komplikationer under förlossningen, eller snitt..

Men det var bara kul med förlossningen, är nästan avundsjuk på alla som har den framför sig. Vill göra om det flera gånger om! Ont gör det men det är så roligt samtidigt!
  • fluu

Okej,det låter ju lugnande:) Dock tycker jag att der är lite synd att man inte får hälsa på uppe på förlossningen i Växjö som man får på många andra ställen.
     Ja,jag hoppas verkligen att sambon kan stanna kvar. Annars vill nästan jag med åka hem även om jag egentligen vill stanna kvar åtminstonde ett dygn.

Jag ser också fram emot att vara på förlossningen ett tag och få massa massage av sambon och "boa in mig" lite innan barnet föds. Hoppas att det inte går för fort,men inte drar ut på tiden hur länge som helst heller.
    Håller på att läsa massa böcker om förlossning och profylax nu,hoppas det hjälper eftersom jag inte vill ha EDA eller lustgas.

• Eve94
    fluu skrev 2011-11-22 18:55:17 följande:
    Okej,det låter ju lugnande:) Dock tycker jag att der är lite synd att man inte får hälsa på uppe på förlossningen i Växjö som man får på många andra ställen.
     Ja,jag hoppas verkligen att sambon kan stanna kvar. Annars vill nästan jag med åka hem även om jag egentligen vill stanna kvar åtminstonde ett dygn.

Jag ser också fram emot att vara på förlossningen ett tag och få massa massage av sambon och "boa in mig" lite innan barnet föds. Hoppas att det inte går för fort,men inte drar ut på tiden hur länge som helst heller.
    Håller på att läsa massa böcker om förlossning och profylax nu,hoppas det hjälper eftersom jag inte vill ha EDA eller lustgas.
    Gjorde med så, vet inte hur många böcker och hemsidor jag läste på om förlossningar.. Blev ju dock inte alls som jag hade tänkt mig.. Ville också föda helt utan smärtlindring, men eftersom det gick så fort och smärtan kom pang bom direkt så spände jag mig så mycket att jag inte fick luft, jag har ju läst om det innan att det gör så ont så man inte kan andas. Men det trodde jag ju aldrig på tänkte ju hela tiden äsh klart man kan andas. Men fyy, var verkligen omöjligt kroppen spände sig så hårt så jag fick kippa efter luft, (och endå hade jag läst på om profylax och allt möjjligt, men i det ögonblicket var allt bortblåst) så jag använde mig faktiskt av lustgas, hade även tens som jag tänkte använda men det blev inget med det.. Tack vare lustgasen kunde jag andas!! Men tycker inte det var någon hjälp mot smärtan, gjorde exakt lika ont bara att jag tack vare den fick in tekniken om hur man andades igen haha.

Nej min förlossning blev inte alls som jag planerat.. alldeles fööör snabb och smärtan kom på en gång, inte alls att det kom stigande som på de flesta andra, var ju öppen 8 cm när jag kom in och det var inte fören i bilen på väg in jag hade ONT.

Fast på ett sätt var det ju skönt att det gick fort och att jag slapp ha hemska värkar flera timmar på förlossningen. Under de två timmar jag låg där med verkar så ville jag ju dö, ush så hemskt. Men endå vill man göra om det tusen gånger om! :)
  • fluu

Jag har tänkt använda massage,varmt vatten,akupunktur och sterila kvaddlar som smärtlidring. Och hoppas att profylaxen hjälper.  Jag tror nog att jag hellre vill ha ordentligt ont på förlossninge,även om det pågår längre. Känner några som inte känns smärta alls och fött hemma eller i taxin. Är jätterädd för det så jag hoppas att smärtan kommer gradvis och såklart att vi hinner in till sjukhuset.
    Är också jätterädd att föda för tidigt och att då inte hinna in till sjukhuset. Har fel på sköldkörtlen och det kan göra att man föder för tidigt,men jag har fått medicin mot det nu så förhoppningsvis händer inte det.

Svar på tråden Unga föräldrar eller gravida i växjö eller närheten?