• Anonym (Mina)

Är han verkligen så kort?

Vi har en 4.5 åring här hemma. På bvc sägs det alltid att han är så kort i rocken osv osv. Han föddes med 48cm i vecka 37+3 vid 2 år var han 80cm och 4år var han 93cm.
    Är han så kort??

Idag  var vi till läkaren med hans lillebror, och då säger läkaren att ett barn ska hålla sig innom 2 kurvor under medelkurvan. Frågade då lite om storebror att han ju faktiskt ligger under, och då tyckte hon vi skulle boka en tid för att dom skulle få undersöka vad hans korta längd beror på...

Att han är kortare än medel har jag ju såklart fattat, men han kan väll ändå inte vara onormalt kort? eller?

Jag blir så ledsen på att andra (tex hon på bvc) ska säga något om hans längd. Min grabb är redan nu medveten om att han är kort, och tjatar ofta om att han vill bli lång, att hans kompisar är dom stora grabbarna och att han vill bli lika långa som dom osv...det gör ont i mitt mammahjärta!

• Svar på tråden Är han verkligen så kort?
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Jag har gjort en kurva för er son och fann att han låg   2½  STD vid 2 års ålder och följde den fint vid 4 års ålder.

Jag har en följdfråga. Hur långa är ni? Kan man förväntas att han blir lång eller kort???

Förstår hur du känner det, men jag skulle råda dig till att be din BVC-sköt. förklara för dig

vad det är man vill med detta extra besök.

Vänligen Carmen

• Anonym (Mina)

Jag är inte speciellt lång, 158cm. Resten av min familj och släkt är längre, bara min mormor och jag som är kortisar. Min sambo är 182, och bland dom kortaste i son långa släkt. Jag tycker inte det är så konstigt om dom inte blir så långa våra barn,dom har väll ärvt av mig. 4åringen har dessutom följt min kurva exakt från några månaders ålder... Men är det ovanligt att barn ligger mer än 2 kurvor under medel?

• BVCsköterska Carmen

Hej!

Du ligger själv på 1½ STD  under.

Eftersom jag jobbat i många år, och jag sett en del korta barn, om

jag säger att 12,5% ligger på 2 STD under , och då ligger din son lite till under där.

Om vi ponerar att han följer den kurvan som han har idag, blir han troligtvis som vuxen 165-166.

Det är ju heller inte riktigt säkert, för en hel del pojkar drar iväg under puberteten.

Vänligen Carmen

Svar på tråden Är han verkligen så kort?