Anonym (fattiglapp) skrev 2011-11-12 00:49:23 följande:
Lever på studielån, ca 13000 i månaden, hälften av det går till hyran, sen är det ca 1200 kr till mat per månad. Kan nog inte spara in mer på mat, jag lagar storkok och fyser in matlådor, äter främst vegetariskt ibland köttfärs om jag hittar billigt. Har el och gas räkningar, en del till bensin, (måste ha bil för att kunna ta mig nånstans), skolböcker varje termin etc. VANLIGA räkningar. Röker inte, dricker nästan aldrig alkohol, men varannan helg när sonen är hos sin pappa tycker jag det är kul att gå ut, spenderar ändå inte mer än kanske 200 kr per gång, max.
Varför ska jag stryka smink? Tycker det är viktigt att se bra ut. Har inte gått till frisören på 6 månader för jag inte har haft råd! Färgar håret själv för det är billigare men har heller inte kunnat färga på flera månader. Nya kläder behöver man ibland, speciellt nu till vintern har det blivit mycket till sonen eftersom han växt ur. Och nej jag köper inte allt nytt utan en del second hand om jag hittar. Men jag vill kunna unna mig själv lite också! Skulle t.ex. vilja köpa ett träningskort på gym men har inte råd. Och jag kan inte jobba extra, ingen vill anställa mig för jag är för gammal med för lite erfarenhet för att få ett jobb varannan helg, vilket är enda tiden jag skulle kunna. Utbildar mig ju nu för att kunna få ett jobb sen men som sagt, jag har 3,5 år kvar.
Självklart ska barnet ha nya kläder om det behöver! Men om du lever på studielån och ändå har råd att gå ut, köpa smink och kläder och färga håret, då är du ju knappast fattig! Såvida du inte har massa krediter och sms lån, dvs. Du har ju själv valt att plugga och då får man rätta munnen efter studiemedlet.