• Anonym (fattiglapp)

1500 kr över, pengarna räcker aldrig!

Jag behöver hjälp, har stora problem med ekonomin. Teoretisk ska det funka, jag har gjort en budget för alla kostader inkl. årliga (såsom bilregistrering och försäkring). Och teoretisk sett ska jag ha 1500 kr varje månad till "övrigt" såsom resturangbesök, kläder till mig och sonen, leksaker, presenter, smink osv. Men pengarna räcker aldrig. Jag är trött på att vara fattig och oftast går pengarna iväg första veckan jag får löning. Hur ska man göra för att få pengarna att räcka? Det är ju kanske ett klädesplagg, nån hudkräm och en utflykt med sonen och sen är pengarna putts väck. Nån annan som lever "fattigt" som har tips? Kommer att behöva leva såhär i 3,5 år till då jag pluggar.

• Svar på tråden 1500 kr över, pengarna räcker aldrig!
  • Vissla

Om du berättar vad du har för inkomster och utgifter så underlättar  det

• Anonym

smink kan du ju stryka direkt, presenter kan du dra in på, samt leksaker å läder behöver man väl inte köpa varje månad heller? laga mer mat hemma och gör stor kok, röker du kan man alltid sluta med det, behöver du verkligen alla saker?

• whitetrach86

skulle också säga att det bara att stryka smink, presenter och kläder.. jag har inte köpt kläder på flera månader till min dotter eftersom pengar inte finns.

Annars tar ut dessa 1500. Ta fram burkar som det står typ mat, hushåll osv fördela pengarna och lev efter det. det är VÄLDIGT lätt att göra sig av med pengar när man bara behöver dra ett kort. 

• Anonym

Kan du inte vänta med klädesplagg och annat önödigt tills slutet av månaden om pengarna fortfarande finns kvar? Inte tänka "nu kom lönen nu ska jag unna mig!" Hellre att pengarna räcker till mat osv, och har man pengar kvar i slutet av månaden brukar det motivera till att spara! Det blirt en liten kick att faktiskt ha pengar kvar innan lön om man inte är van vid det. Att shoppa något man eg. inte behöver så fort lönen dimper in är mer en ful ovana. Att "unna sig" ett nytt klädesplagg varje månad är ju eg rätt så onödigt, roligare att spara till roliga aktiviteter med barnen.

• Anonym (fattiglapp)

Lever på studielån, ca 13000 i månaden, hälften av det går till hyran, sen är det ca 1200 kr till mat per månad. Kan nog inte spara in mer på mat, jag lagar storkok och fyser in matlådor, äter främst vegetariskt ibland köttfärs om jag hittar billigt. Har el och gas räkningar, en del till bensin, (måste ha bil för att kunna ta mig nånstans), skolböcker varje termin etc. VANLIGA räkningar. Röker inte, dricker nästan aldrig alkohol, men varannan helg när sonen är hos sin pappa tycker jag det är kul att gå ut, spenderar ändå inte mer än kanske 200 kr per gång, max.

Varför ska jag stryka smink? Tycker det är viktigt att se bra ut. Har inte gått till frisören på 6 månader för jag inte har haft råd! Färgar håret själv för det är billigare men har heller inte kunnat färga på flera månader. Nya kläder behöver man ibland, speciellt nu till vintern har det blivit mycket till sonen eftersom han växt ur. Och nej jag köper inte allt nytt utan en del second hand om jag hittar. Men jag vill kunna unna mig själv lite också! Skulle t.ex. vilja köpa ett träningskort på gym men har inte råd. Och jag kan inte jobba extra, ingen vill anställa mig för jag är för gammal med för lite erfarenhet för att få ett jobb varannan helg, vilket är enda tiden jag skulle kunna. Utbildar mig ju nu för att kunna få ett jobb sen men som sagt, jag har 3,5 år kvar.

• whitetrach86
    Anonym (fattiglapp) skrev 2011-11-12 00:49:23 följande:
    Lever på studielån, ca 13000 i månaden, hälften av det går till hyran, sen är det ca 1200 kr till mat per månad. Kan nog inte spara in mer på mat, jag lagar storkok och fyser in matlådor, äter främst vegetariskt ibland köttfärs om jag hittar billigt. Har el och gas räkningar, en del till bensin, (måste ha bil för att kunna ta mig nånstans), skolböcker varje termin etc. VANLIGA räkningar. Röker inte, dricker nästan aldrig alkohol, men varannan helg när sonen är hos sin pappa tycker jag det är kul att gå ut, spenderar ändå inte mer än kanske 200 kr per gång, max.

Varför ska jag stryka smink? Tycker det är viktigt att se bra ut. Har inte gått till frisören på 6 månader för jag inte har haft råd! Färgar håret själv för det är billigare men har heller inte kunnat färga på flera månader. Nya kläder behöver man ibland, speciellt nu till vintern har det blivit mycket till sonen eftersom han växt ur. Och nej jag köper inte allt nytt utan en del second hand om jag hittar. Men jag vill kunna unna mig själv lite också! Skulle t.ex. vilja köpa ett träningskort på gym men har inte råd. Och jag kan inte jobba extra, ingen vill anställa mig för jag är för gammal med för lite erfarenhet för att få ett jobb varannan helg, vilket är enda tiden jag skulle kunna. Utbildar mig ju nu för att kunna få ett jobb sen men som sagt, jag har 3,5 år kvar.
    då är nog det ända i ditt fall att sluta gå ut, 400kr på 1500 är rätt mycket ändå. Annars får du helt enkelt leva som du gör.. finns inte mycket annat man kan göra och det är som du säger.
  • Veronica 223
    Anonym (fattiglapp) skrev 2011-11-12 00:49:23 följande:

Självklart ska barnet ha nya kläder om det behöver! Men om du lever på studielån och ändå har råd att gå ut, köpa smink och kläder och färga håret, då är du ju knappast fattig! Såvida du inte har massa krediter och sms lån, dvs. Du har ju själv valt att plugga och då får man rätta munnen efter studiemedlet.
    Det går inte att bli kommunist för att lösa fritidsproblemen!
  • whitetrach86
    whitetrach86 skrev 2011-11-12 00:54:08 följande:
    då är nog det ända i ditt fall att sluta gå ut, 400kr på 1500 är rätt mycket ändå. Annars får du helt enkelt leva som du gör.. finns inte mycket annat man kan göra och det är som du säger.
    sen varför är smink så viktigt för att kunna vara snygg/fin? 
    Jag har ALDRIG använt smink, kan inte.. är jag ful??? 
  • Anonym (No begger)

Beggers can't be choosers.

Nu ber du ju inte TS om annat än råd, men är du inte villig att ta till dig och ändra på något så får du nog leva som du gör. Nej, det kanske inte är så mycket med 200 per gång du går ut, men det är ju ändå en hel del om man inget har. Att du inte köpt gymkort för att du inte har råd, men anser dig kunna unna dig saker ändå hjälper ju inte. Det känns som om du försöker döva ditt eget samvete.

Att vara student suger, tyvärr. Det är den krassa sanningen i den här världen.

Så antingen fortsätt leva som du gör, eller ta till dig råden och sluta försvara dem som om de var livsviktiga. Tyvärr kan man inte alltid prioritera nytt smink för att man vill "se bra ut", om man nu lider av att inte få några pengar över per månad.

• Anonym (fattiglapp)
    whitetrach86 skrev 2011-11-12 00:54:08 följande:
    Känns bara så trist att inte kunna göra så mycket roligt. Var i ett förhållande där jag blev ekonimiskt misshandlad och inte fick göra nånting i flera år så nu när jag tagit mig ur det vill jag kunna unna mig. Fick inte köpa nya kläder på 6 år så alla är gamla, dessutom har jag gått ner massor i vikt så jag vill ha kläder som passar som jag känner mig snygg och fräsh i! Men nu har jag inga pengar i stället eftersom jag inte kan jobba. Jag vet att jag borde vara glad och tacksam för att det går runt, det är jag också! Men varje månad så är de två sista veckorna så jobbiga när det inte finns några pengar kvar (maten köper jag i början av månader och sen grönsaker till det efter två veckor så jag har mat, det är allt annat jag saknar!).
Svar på tråden 1500 kr över, pengarna räcker aldrig!