anoonymmm skrev 2011-11-16 21:24:26 följande:
Har precis samma problem med min 15 åriga dotter.
Vi brukar bestämma att hon ska skriva om hon vill bli hämtad men senast vara hemma 03 en vanlig helg om hon inte sover hos någon kompis.
Det har tyvärr hänt alldeles för ofta att hon ringt runt 05-07 på morgonen och bett om hämtning eller vid den tiden meddela att hon ska sova borta den natten...
Vi har pratat med henne väldigt mycket om att hon måste informera oss i god tid och svara när vi ringer även om hon inte vill komma hem just då..
Dragit in på tv/dator går inte då hon väldigt sällan är hemma och sover oftast hos vänner. Barnbidraget vågar vi inte dra in då det kan gå hur som helst, vi vill ju att vår dotter ska ha roligt också..
Sen blir man ju lite orolig när hon säger "Jag sover hos någon jag träffar, det löser sig", innan hon går.
03.00 för en 15åring?!!?? Jisses, min mamma skulle
aldrig tillåta att jag kom hem så sent!
Får hennes kompisar, i samma ålder, vara ute så länge? Inte konstigt om hon ringer 05-07 och vill ha hämtning, hon utnyttjar ju er :) Noll respekt. Och att hon säger sådär innan hon borde vara helt oacceptabelt.
Jag vet att jag inte är 15 längre men jag kommer ihåg det som det vore igår.
Och jag är vuxen nu med ansvar och jag kan säga att jag skulle aldrig tillåta mitt barn vara ute sådär sent när man nyss fyllt byxmyndig. Hon är ju bara ett barn, fortfarande. För oftast är man väldigt omogen som 15åring, dvs fjortis. Många som kan utnyttja det!
Hon kommer aldrig börja respektera er om ni ger henne såhär mycket frihet. Det säger sig självt! Menar inte att ni är dåliga föräldrar, det skulle jag aldrig säga. Men ni måste sätta tydligare gränser och dra ner tiden, en 15åring borde få vara ute till MAX 12-1 på nätterna. Och då med hämtning hem! Det finns mycket sjuka människor där ute som vill dra nytta av en väldigt ung & försvarslös tjej. TRO MIG, jag har varit med om det flera ggr och det sätter spår i en.. Och i föräldrarna som därefter kommer klandra sig själv.