• Cinadixie

Håller inte tiden

Sitter just nu och väntar på min 16-årige son som skulle ha kommit hem innan midnatt. Han har tydligen stängt av telefonen, för det går inte att nå honom, men han skickade ett sms för en dryg timme sedan att han var på väg hem. Detta är inte första gången, och det verkar inte hjälpa att ge honom utegångsförbud när det har hänt. Vad göra?

• Svar på tråden Håller inte tiden
  • Lollo36

Längre utegångsförbud + dra in andra förmåner?

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Lollo36

...och förklara för honom hur det påverkar dig när han inte sköter det där.

• Cinadixie

Provat båda delar helt utan resultat. När man resonerar med honom så förstår han och lovar bot och bättring. När han får längre utegångsförbud då surar han lite men verkar inte bry sig nämnvärt. Eller surar han mycket och beklagar sig över hur synd det är om honom som aldrig får göra något och stannar borta i alla fall. Har även fått svaret: "Ska jag få utegångsförbud tills jag blir 18? Ja, ja ni kan ju försöka." Känns som om det är helt verkningslöst vad jag än gör...

• Tealhawk

Sålänge han inte skapar problem för sig själv och andra (tex däckar, vandaliserar, stör) gör det väl inte så mycket att han är ute lite längre? Förmodligen lär de ha haft ganska kul där vid midnatt, inte roligt då för en 16-åring att måsta gå hem för "mamma sa att jag måste". Utegångsförbud och tidsgränser skapar bara utanförskap bland kompisarna.

Säg en preliminär tid istället och låt honom stanna ute längre om han har roligt, men försök få honom att iaf höra av sig så slipper du/ni vänta uppe och vara oroliga. Gör han det inte eller missköter sig på andra sätt så kan det vara läge för att dra in på friheten, men inte innan. Då blir du som förälder gnällkärring och sonen får ännu mindre lust att lyssna.

Frihet under ansvar helt enkelt :)

• Cinadixie

Det ligger faktiskt lite i det du säger... Har ju provat allt annat utan resultat. Kanske dags att ta till något helt annat? Vet inte riktigt vad han sysslar med, men får i alla fall inte känslan av att de missköter sig. Samtidigt så tycker jag att man borde kunna kräva att han kommer hem en viss tid. Har försökt att förklara för honom att om han visar att han respekterar de regler som finns, så blir det väldigt mycket lättare att utöka friheten. Gillar inte riktigt tanken på att regler blir förhandlingsbara för att man struntar i dem... Men som sagt, inget annat har ju fungerat så...

• Lollo36

Jobbar han? I annat fall brukar väl indragna pengaförmåner ta skruv inbillar jag mig...

Jag tycker i och för sig att Tälens förslag är helt ok, men kanske något som man bör diskutera fram om ett litet tag så att han inte uppfattar det som en direkt följd av att han struntat i tiderna nu.

The hardest arithmetic to master is that which enables us to count our blessings. (Eric Hoffer)
  • Tealhawk
    Cinadixie skrev 2011-11-12 03:11:26 följande:
    Det ligger faktiskt lite i det du säger... Har ju provat allt annat utan resultat. Kanske dags att ta till något helt annat? Vet inte riktigt vad han sysslar med, men får i alla fall inte känslan av att de missköter sig. Samtidigt så tycker jag att man borde kunna kräva att han kommer hem en viss tid. Har försökt att förklara för honom att om han visar att han respekterar de regler som finns, så blir det väldigt mycket lättare att utöka friheten. Gillar inte riktigt tanken på att regler blir förhandlingsbara för att man struntar i dem... Men som sagt, inget annat har ju fungerat så...
    Jo det är klart, det krävs olika mycket föräldraansvar för olika ungdomar och man ska ju inte lära dem att bryta mot reglerna funkar, men det känns som att ni måste till någon förändring hur som helst eftersom de nuvarande inte fungerar alls.

Hade själv väldigt tidiga hemmatider ett tag och det gjorde mig så extremt irriterad och lite besviken över att de inte litade på mig mer. Kom aldrig hem full (hade inte börjat dricka vid 16 iofs, men skötte mig när jag väl började), skötte skolan, hushöll med pengar bra och inte stört eller sabbat någonting och ÄNDÅ skulle jag vara hemma tidigt när "alla andra" fick stanna ute. Självklart var det inte ALLA andra, men det sög ändå att komma måndagen efter i skolan och höra "Du anar inte vad du missade! Typ en halvtimme efter du stuckit så...)

Det resulterade i att blev sur på föräldrarna eftersom jag tyckte det var deras fel och jag då bröt tiderna för att också få vara med på de roliga sakerna. Då insåg föräldrarna att de gamla reglerna inte funkade och det istället blev frihet under ansvar och preliminära tider som gick att rucka på. Funkade jättebra för mig ända tills jag blev myndig :)
  • Cinadixie

Låter vettigt. Jag kan känna att jag hade haft en annan inställning om jag hade haft en kontinuerlig kommunikation med honom. Som det är nu så stänger han av telefonen så det inte går att nå honom, och när telefonen väl är på så säger han bara att han kommer hem snart. Det senaste beskedet jag har fått är att han tar nästa buss hem, och den går om en dryg timme... Är något trött på hans nonchalans... Han visar hela tiden att han inte bryr sig ett dugg om hur vi mår och vad vi tycker. Det är ju inte så konstigt att man blir orolig när han skulle ha varit hemma för flera timmar sedan och det inte går att nå honom.

• Tealhawk

Såg just vad klockan är så jag förstår att du är less! Försök ta upp det imorgonkväll ev eftermiddag (inte bra att diskutera med morgontrötta tonåringar) att du är villig att låta honom vara ute längre om han inte stänger av telefonen och har sig som han gör nu. Han vill säkert undvika att du lägger dig i och "stör" hela tiden medan han är ute.

Sånt är förståeligt, men jag tror inte han förstår att du ju får hela din natt förstörd genom att sitta uppe och vänta. Den delen hade inte jag riktigt förstått iaf. Trodde ju att föräldrarna bara gick och la sig om jag inte kom hem, jo tjena. Åtminstone mamma var ju vaken tills hon fick nåt svar eller jag kom hem. Hoppas ni kommer på nån lösning som funkar för er båda :)

• mammatillnovalie

Nu är ju jag mamma själv åt en liten en men jag har varit "minderårig" för inte alls längesedan och kommer ihåg det som igår. Jag var 13 när jag började dricka och röka, mamma fick OFTA hämta mig helt utslagen på backen någonstans. Full och odräglig. Tragiskt faktiskt och hon var dessutom enstamstående. Jag vet inte vad jag ska skriva egentligen men jag fick utegångsförbud ofta eftersom jag ofta gjorde dessa fel. I stort sett varje helg..

Men jag struntade i mammas regler även fast jag mådde jätte dåligt över att göra det. Jag önskar, såhär i efterhand, att hon hade varit hårdare på mig. Det var ju bara gå ut igenom dörren och strunta i vad hon tyckte och tänkte såklart. Jag var en ung och försvarslös tjej som råkade illa ut alldeles för många gånger. Jag får väl helt enkelt skylla mig själv! Men.. det jag vill säga är att jag tycker regler är bra. Jag tycker inte att man ska "ge med sig" när ens barn gjort fel. Regler är inte till för att brytas även om man tänker så när man är ung och naiv! :)

Som mamma nu oroar jag mig mycket för tonåren. Har ju dessutom en dotter.. Jag ligger lite långt fram i tiden när jag börjar oroa mig över henne när hon bara är 1,5 år än så länge ;) Men man utgår väl ifrån sig själv och är rädd att samma sak ska hända. Att jag ska få känna på hur min mamma hade det! Jag tycker absolut du ska stå fast vid dina regler. Han ska acceptera dessa och har han utegångsförbud så har han. Då har han förtjänat det!

Du är hans mamma och han ska respektera dig. Spelar ingen roll om han inte gör några sattyg. Har du ingen pappa i familjen som kan ryta i åt han? Dom brukar ju ha större respekt för karlar.. Speciell när dom är killar själv. Jag tycker du gör helt rätt som står fast vid dina regler, jag skulle aldrig ha förhandlat om dom. Det gjorde inte min mamma heller. Fy vad jobbigt det måste varit för henne och för dig!

Du kan ju testa gå och sova och ställa klockan, är han inte hemma vid midnatt så blir det hårdare straff. Vet inte vad han har för tider nu men en 16 åring ska väl åtminstone vara hemma 22 på vardagar om det är skola. Jag fick vara ute till 01 om det var folkan (disco), alltså till det stängde, om jag gick raka vägen hem efteråt. Det tyckte jag funkade bra! :) 

• mammatillnovalie

Och jag tycker absolut du ska dra in vecko/månadspeng om han har något sådant. För har han inge pengar kan han inte göra så mycket heller! Eller om han sitter mycket vid datorn om han är hemma.. Finns alltid något du kan förbjuda om han inte lyssnar!

• anoonymmm

Har precis samma problem med min 15 åriga dotter.
    Vi brukar bestämma att hon ska skriva om hon vill bli hämtad men senast vara hemma 03 en vanlig helg om hon inte sover hos någon kompis.
    Det har tyvärr hänt alldeles för ofta att hon ringt runt 05-07 på morgonen och bett om hämtning eller vid den tiden meddela att hon ska sova borta den natten...
    Vi har pratat med henne väldigt mycket om att hon måste informera oss i god tid och svara när vi ringer även om hon inte vill komma hem just då..
    Dragit in på tv/dator går inte då hon väldigt sällan är hemma och sover oftast hos vänner. Barnbidraget vågar vi inte dra in då det kan gå hur som helst, vi vill ju att vår dotter ska ha roligt också..
    Sen blir man ju lite orolig när hon säger "Jag sover hos någon jag träffar, det löser sig", innan hon går. 

• mammatillnovalie
    anoonymmm skrev 2011-11-16 21:24:26 följande:
    Har precis samma problem med min 15 åriga dotter.
    Vi brukar bestämma att hon ska skriva om hon vill bli hämtad men senast vara hemma 03 en vanlig helg om hon inte sover hos någon kompis.
    Det har tyvärr hänt alldeles för ofta att hon ringt runt 05-07 på morgonen och bett om hämtning eller vid den tiden meddela att hon ska sova borta den natten...
    Vi har pratat med henne väldigt mycket om att hon måste informera oss i god tid och svara när vi ringer även om hon inte vill komma hem just då..
    Dragit in på tv/dator går inte då hon väldigt sällan är hemma och sover oftast hos vänner. Barnbidraget vågar vi inte dra in då det kan gå hur som helst, vi vill ju att vår dotter ska ha roligt också..
    Sen blir man ju lite orolig när hon säger "Jag sover hos någon jag träffar, det löser sig", innan hon går. 
    03.00 för en 15åring?!!?? Jisses, min mamma skulle aldrig tillåta att jag kom hem så sent!
    Får hennes kompisar, i samma ålder, vara ute så länge? Inte konstigt om hon ringer 05-07 och vill ha hämtning, hon utnyttjar ju er :) Noll respekt. Och att hon säger sådär innan hon borde vara helt oacceptabelt.
    Jag vet att jag inte är 15 längre men jag kommer ihåg det som det vore igår.

Och jag är vuxen nu med ansvar och jag kan säga att jag skulle aldrig tillåta mitt barn vara ute sådär sent när man nyss fyllt byxmyndig. Hon är ju bara ett barn, fortfarande. För oftast är man väldigt omogen som 15åring, dvs fjortis. Många som kan utnyttja det!

Hon kommer aldrig börja respektera er om ni ger henne såhär mycket frihet. Det säger sig självt! Menar inte att ni är dåliga föräldrar, det skulle jag aldrig säga. Men ni måste sätta tydligare gränser och dra ner tiden, en 15åring borde få vara ute till MAX 12-1 på nätterna. Och då med hämtning hem! Det finns mycket sjuka människor där ute som vill dra nytta av en väldigt ung & försvarslös tjej. TRO MIG, jag har varit med om det flera ggr och det sätter spår i en.. Och i föräldrarna som därefter kommer klandra sig själv. 
  • anoonymmm
    mammatillnovalie skrev 2011-11-18 20:23:32 följande:
    03.00 för en 15åring?!!?? Jisses, min mamma skulle aldrig tillåta att jag kom hem så sent!
    Får hennes kompisar, i samma ålder, vara ute så länge? Inte konstigt om hon ringer 05-07 och vill ha hämtning, hon utnyttjar ju er :) Noll respekt. Och att hon säger sådär innan hon borde vara helt oacceptabelt.
    Jag vet att jag inte är 15 längre men jag kommer ihåg det som det vore igår.

Och jag är vuxen nu med ansvar och jag kan säga att jag skulle aldrig tillåta mitt barn vara ute sådär sent när man nyss fyllt byxmyndig. Hon är ju bara ett barn, fortfarande. För oftast är man väldigt omogen som 15åring, dvs fjortis. Många som kan utnyttja det!

Hon kommer aldrig börja respektera er om ni ger henne såhär mycket frihet. Det säger sig självt! Menar inte att ni är dåliga föräldrar, det skulle jag aldrig säga. Men ni måste sätta tydligare gränser och dra ner tiden, en 15åring borde få vara ute till MAX 12-1 på nätterna. Och då med hämtning hem! Det finns mycket sjuka människor där ute som vill dra nytta av en väldigt ung & försvarslös tjej. TRO MIG, jag har varit med om det flera ggr och det sätter spår i en.. Och i föräldrarna som därefter kommer klandra sig själv. 
    Jo vi vet ju att det är sent för en 15åring. Men då vår dotter mest umgås med folk runt 16-19 år så har vi vart tvungna att låta henne vara ute längre på helgerna. 
    Oftast är dom ju på ett ställe och vi brukar oftast få veta vem det är dom ska vara hos vilket känns lite tryggt.

Men om vi nu skulle sänka tiden till 1 så tror jag att hon inte skulle bry sig och bara sova borta ännu mera, och då jag vet att många av hennes vänner har egna lägenheter så tror jag att hon skulle börja ljuga mera. 
    Då blir ju frågan hur vi ska göra när hon sover borta osv.
  • mammatillnovalie
    anoonymmm skrev 2011-11-20 16:48:27 följande:
    Jo vi vet ju att det är sent för en 15åring. Men då vår dotter mest umgås med folk runt 16-19 år så har vi vart tvungna att låta henne vara ute längre på helgerna. 
    Oftast är dom ju på ett ställe och vi brukar oftast få veta vem det är dom ska vara hos vilket känns lite tryggt.

Men om vi nu skulle sänka tiden till 1 så tror jag att hon inte skulle bry sig och bara sova borta ännu mera, och då jag vet att många av hennes vänner har egna lägenheter så tror jag att hon skulle börja ljuga mera. 
    Då blir ju frågan hur vi ska göra när hon sover borta osv.
    Ja, det är väldigt för mycket för sent. Och jag förstår din dotter eftersom jag var precis likadan. Umgicks med folk som var mycket äldre. Det är skit svårt! För det är som du säger, man lyssnar inte och man ljuger. Herregud, det har man ju gjort hundratals gånger. Men är hon sån som inte lyssnar osv så är det väl bara köra på era regler helt enkelt. Man kan ju inte låsa fast henne heller, tyvärr :-P Det är synd om er som får sitta och oroa sig och jag kan inte föreställa mig hur min mamma kände sig..

Man råkade ut för hemskheter och det gjorde nog saker och ting ännu värre. Man brydde sig tillslut inte om någonting! Jag började röka OCH dricka när jag var 13år. Undra om min mamma kände sig misslyckad då?? Det hade ju bara med att göra att jag hamnade i fel sällskap. Försök ta reda på vad hon umgås med för folk. Jag umgicks med dom som drogade och drack i stort sett hela tiden MEN jag har ALDRIG testat droger själv tack o lov.

Men det är väl vad min mamma gjorde, jag respekterade ju ändå henne även fast det kanske inte verkade så. Men bestämde hon sig för att komma och hämta mig en kväll så sket jag inte i henne. Jag vart fruktansvärt arg då hon "skämde ut mig" men jag gick ändå ut och åkte hem. Förstår du? Ta och kolla upp vilka hon umgås med, var hon brukar vara osv. Kommer hon inte ut om ni åker och hämtar henne, då går ni in och hämtar henne bara. Visa henne att det är ni som bestämmer!

Usch, ser inte fram emot den tiden jag sitter i samma situation med min dotter... 
  • clna

Herregud. Kl 03.00? Min dotter som om en månad fyller 17 har hemmatid kl 12 på helger. Nu börjar vi låta henne vara ute längre då hon skött sina tider. Jag brukar fråga när hon tycker att hon ska vara hemma och svaret blir oftast kl 1 på helger och då e det ok tycker jag. Mobilen ska alltid vara laddad.Nu har vi tur att hon inte dricker...Ännu... Jag tycker att man kan diskutera fram en lämplig tid med sin tonåring som är ok för båda.Hålls inte tiden så får man inga förmåner heller.

• KalleKn

Om han inte har mobilen på innebär det att han inte behöver mobilen. Den drar ni in på en gång. Givetvis blir det ingen utgång på ett bra tag heller. Ni är vuxna och ni bestämmer.

Svar på tråden Håller inte tiden