• Super blondinen

Carema väger kissblöjor i sparsyfte var är vi på väg?

Läste den här artikel i dag stackars äldre.
    Undrar hur mycket liv det skulle bli om vi gjorde samma sak med deras barn på förskolan. 

Anställda vid Carema har order att väga pensionärernas blöjor för att se om de är fulla eller om de kan användas ett tag till.Förnedrande besparingar, anser personalen. För kundens bästa, säger företaget.
    Enligt personal som Dagens Nyheter har talat med är syftet att utnyttja varje blöja så mycket som möjligt och därmed spara pengar. Följden blir att vårdtagarna får sitta i timmar i våta blöjor innan dessa byts.
    - Vi får inte byta en blöja förrän den nått sin fulla kapacitet. Syftet är rätt och slätt att hålla nere förbrukningen och spara pengar, säger en anställd som vill vara anonym.
    Enligt DN:s källor ska personalen väga den använda blöjan med jämna mellanrum för att kartlägga hur många timmar vårdtagaren kan ha den innan den börjar läcka. Med hjälp av kartläggningen ska man sedan välja vilken blöjtyp man ska använda för att kunna byta så sällan som möjligt och undvika "onödiga" byten.
    Caremas informationschef Elisabeth Frostell säger att projektet går ut på att prova ut rätt inkontinensskydd till varje patient.
    - Det är inte så att de boende får gå omkring med blöta blöjor. Utprovningen görs för att kunden ska ha det så bra som möjligt, säger hon.

• Svar på tråden Carema väger kissblöjor i sparsyfte var är vi på väg?
  • Muslimska mamman

Om till och med bebisar får större respekt i vård än äldre, så undrar jag varför vi är så respektlösa mot de äldre. De som faktiskt själva tagit hand om barn och andra människor under sin levnadstid, och som hjälpt till att föra Sverige vidare.

• Jakkolina

Alla inom vård o omsorg har varit med om att väga blöjor,det är för att få fram vilken blöja vårdtagaren ska ha..inget annat!

Och nej jag jobbar inte för Carema,men har jobbat för andra privata och i två kommuner

• JohannA11
    Jakkolina skrev 2011-11-13 00:09:00 följande:
    Alla inom vård o omsorg har varit med om att väga blöjor,det är för att få fram vilken blöja vårdtagaren ska ha..inget annat!

Och nej jag jobbar inte för Carema,men har jobbat för andra privata och i två kommuner

så det betyder inte att de ska spara in på pengarna, då? vårdtagarna ska inte sitta i kissiga blöjor, ska så fort som möjligt bytas ut...
  • Linda5

Nej blir ju inga pengar sparade åt Carema. Blöjjorna står ju komunen för så de betalas inte av Carema.

• Linny

Men vad pinsamt att man tror på allt som står i media...

Inom både privata bolag och inom kommunen gör man detta om man faktiskt bryr sig tillräckligt för att prova ut rätt hjälpmedel för kunden. Målet är att kunden ska vara så bekväm som möjligt (slippa stor blöja om det räcker med en liten tunn).

Att någon verkar ha uppfattat detta fel kan ju inte ursäkta att hela sverige gör det. Det förstår man väl att man inte väger blöjan och sätter på den igen? Blöjorna vägs under utprovningsfasen; för att bedöma vilken sort man ska ha. Man väger, slänger och sätter på en ny. Det är inget som man kommit på nu utan något som rekommenderas av tillverkaren.

En del kissar väldigt lite eller inget under en natt. En sådan person vill inte ha en jättetjock blöja. En del kissar ingenting på massor av timmar på natten men när det väl kommer så kommer så mycket på en gång att det behövs en tjock blöja för att det inte ska rinna rakt ut. Det har inte att göra att man ska strunta i att byta en blöja på länge. Det vet väl de flesta som haft små bebisar att om det kommer mycket kiss på en gång, i en från början helt torr blöja, så är det inte alla märken som klarar det. Eller hur?

Jag skulle i alla fall inte vilja ha på mig en jätteblöja om det räckte med en tunn, så jag hoppas de provar ut rätt på mig när jag blir gammal. 

• Super blondinen
    Linny skrev 2011-11-15 19:24:13 följande:

Inom både privata bolag och inom kommunen gör man detta om man faktiskt bryr sig tillräckligt för att prova ut rätt hjälpmedel för kunden. Målet är att kunden ska vara så bekväm som möjligt (slippa stor blöja om det räcker med en liten tunn).

Att någon verkar ha uppfattat detta fel kan ju inte ursäkta att hela sverige gör det. Det förstår man väl att man inte väger blöjan och sätter på den igen? Blöjorna vägs under utprovningsfasen; för att bedöma vilken sort man ska ha. Man väger, slänger och sätter på en ny. Det är inget som man kommit på nu utan något som rekommenderas av tillverkaren.

En del kissar väldigt lite eller inget under en natt. En sådan person vill inte ha en jättetjock blöja. En del kissar ingenting på massor av timmar på natten men när det väl kommer så kommer så mycket på en gång att det behövs en tjock blöja för att det inte ska rinna rakt ut. Det har inte att göra att man ska strunta i att byta en blöja på länge. Det vet väl de flesta som haft små bebisar att om det kommer mycket kiss på en gång, i en från början helt torr blöja, så är det inte alla märken som klarar det. Eller hur?

Jag skulle i alla fall inte vilja ha på mig en jätteblöja om det räckte med en tunn, så jag hoppas de provar ut rätt på mig när jag blir gammal. 
    Ja jag vet fler som sitter i Rullstol och har Tena Slip maxi då det är lättare att byta en taip blöja en en byxblöj = Att de får ha en stor o tjock fatt de normalt skulle kunna ha en tunn byxa.
    Men nu va det att de fick stora tjocka blöjan för att det var lättare med byten,   
  • Super blondinen

Förlå Linny va inte meningen att att ditt inlägg skulle komma med mitt vet ej vad som blev fel. Förlåt.

• MinMinna
    Linny skrev 2011-11-15 19:24:13 följande:

Ja rubrikerna är verkligen slagstarka men det finns ju så mycket mer bakom, som det du nämner.
  • Linny

Ordföranden i föreningen för urininkontinens försvarar vägningen av blöjor

De senaste dagarnas uppgifter i media, rörande att Carema väger de boendes inkontinensskydd, har upprört många. Man har förklarat att detta inte görs av besparingsskäl utan för att kunna anpassa inkontinensskydd efter den enskildes behov och i möjligaste mån öka välbefinnandet för den boende.

Märta Lauritzen, uroterapeut på Karolinska Sjukhuset och ordförande i Sinoba, Intresseföreningen för urininkontinens och blåsproblem, försvarar vägningen av inkontinensskydd i ett inlägg på Peter Wolodarskis söndagskrönika i DN: http://www.dn.se/ledare/signerat/valfardens-vandaler-forstor-for-alla

”:::: vill jag ända markera att vägning av och sensorer för byte av inkontinensskydd inte är tecken på dålig vård. Att väga gör att rätt skydd kan väljas, med sensorer kan den gamla få sova ostört tills det är dags att byta. Dessa metoder rekommenderas för att upprätthålla värdighet – om man inte kan få hjälp till toalett. ”

Man väger inkontinensskyddet efter användning under de två första dagarna för en ny boende. Metoden är i linje med vetenskapliga rön och beprövade rekommendationer, bland annat från Hjälpmedelsinstitutet. I Hjälpmedelsinstitutets utbildningsmaterial för inkontinensvård står följande att läsa.

4.5 BLÖJVÄGNINGSTEST

För att få en komplett bild av patientens/vårdtagarens läckage och totala dygnsurinsmängd, måste utredningen även innefatta blöjvägningstest. Man får en nyanserad bild under dygnet när läckaget är störst och minst. Testet ligger även till grund för val av inkontinensmedel.   

Svar på tråden Carema väger kissblöjor i sparsyfte var är vi på väg?