• Majras

Rak ränta vad innebär det?

Har ett lån som vi bara betalar ränta på och har så gjort sedan vi tog det för drygt 18 månader sen. Nu såg jag att vi ska amortera denna månad på det och vi kan inte komma på varför.
    Har inga papper på att det skall ändras, har inte skrivit på att vi skall amortera.
    När vi kollar på internetbanken står det amortering 20 år rak, vad innebär det?

Jag vet att jag i mars pratade med banken om att vi skulle amortera lite varje månad, men så gjorde vi ett bilköp med högre ränta och valde därför att lägga amorteringen på det istället och det sa vi till banken.
    Nu hoppas jag det blivit något fel och självklart ska jag prata med banken på måndag men det känns som en evighet dit.

Någon vänlig själ som vet?

• Svar på tråden Rak ränta vad innebär det?
  • Joual

Det finns ingenting som heter rak ränta. Däremot finns det två olika sätt att betala av ett lån: genom rak amortering eller annuitet. 

Rak amortering innebär att du amorterar samma summa + att räntan läggs på.
    Ett exempel: Om du har ett lån på 60 000 kr med rak amortering som ska betalas av på fem år, så betalar du 1000 kr i månaden i 60 månader/fem år. Sen tillkommer räntan. Om du har bunden ränta så kommer räntan att sjunka varje månad eftersom lånet blir mindre. Totalkostnaden minskar alltså varje månad. 

Annuitetslån innebär (lite kortfattat) att man räknar ut vad räntan blir över de fem åren, och att du sedan betalar exakt samma summa varje månad. 

Om ni har ett lån med rak amortering på 20 år så kan ni självklart ha förhandlat med banken så att det är amorteringsfritt under en period, men det som händer då är att ni betalar ränta och skjuter upp amorteringen en tid. Ofta kan banken låta bottelån till bostäder vara amorteringsfria om ni har andra lån, men då ska både ni och banken självklart ha skrivit på papper om det.  

Svar på tråden Rak ränta vad innebär det?