• Anonym

Vad betyder ordet handikapp? Nedvärderande?

Hamnade i en diskussion på jobbet igår och undrar vad ordet betyder egentligen.
    Och om det är ett nedvärderande ord?

Jag har aldrig uppfattat det som det iallafall.

• Svar på tråden Vad betyder ordet handikapp? Nedvärderande?
  • Tant Groda

Tycker inte att ordet är nedvärderande!
    Jag har själv en funktionsmedsättning som ibland kan bli ett handikapp.

• Trivelina73

De är ytterligare av alla dessa ord som blivit politiskt inkorekta och skall bytas ut (negerboll, mongolid, bög osv), tror de idag heter funktionsnedsättning..

• Ria

Jag har vissa poäng i handikapp i bowling. Inget jag ser som dåligt.

• AnnaApr

Det kom på 60-talet och var menat som ett bra och positivt ord, men har tyvärr blivit ett skällsord bland ungdomar och fått en negativ stämpel. Men själva ordet har ingen negativ innebörd i sig :)

• Anonym
    Tant Groda skrev 2011-11-12 19:54:34 följande:
    Tycker inte att ordet är nedvärderande!
    Jag har själv en funktionsmedsättning som ibland kan bli ett handikapp.
    Nej, jag förstår inte vart min kollega fick det ifrån? Jag har aldrig sett ett handikapp som något nedvärderande. Och jag har både jobbat med människor som haft olika handikapp och haft vänner med handikapp. Dom har ju själva använt det ordet. Men denna kollega blev ju verkligen upprörd över att vi använde det ordet.

Rätta mig gärna om jag har fel.
    Men för mig är en funktionsnedsättning tex att jag inte kan gå, prata eller höra. Och då blir det ju handikapp eftersom det finns saker jag inte kan göra. Det hindrar mig...

Men vad är egentligen skillnaden mellan orden handikapp och funktionsnedsättning?

Är det fel att säga att "Jag har ett handikapp, jag kan inte gå och jag ser ingenting." ?
  • Anonym
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 19:56:08 följande:
    De är ytterligare av alla dessa ord som blivit politiskt inkorekta och skall bytas ut (negerboll, mongolid, bög osv), tror de idag heter funktionsnedsättning..
    Okej, för jag blev helt paff när kollegan blev upprörd över detta. Tänkte att vadfan har jag missat nu? Handikapp är väl inget nedvärderande ord? Det har jag alltid sagt och många människor med handikapp använder ju själva det ordet. Obestämd
  • Anonym
    AnnaApr skrev 2011-11-12 19:58:33 följande:
    Det kom på 60-talet och var menat som ett bra och positivt ord, men har tyvärr blivit ett skällsord bland ungdomar och fått en negativ stämpel. Men själva ordet har ingen negativ innebörd i sig :)
    Tack för ditt svar!
    Blev så paff bara, tänkte att detta måste jag kolla upp. Så försökte googla mig till det.
  • Trivelina73

Ur wikipedia
    Handikapp används i vardagstal som en synonym till funktionsnedsättning. Ordet handikapp uppfattas dock av många personer med funktionsnedsättningar som nedsättande och missvisande.

Det vill säga, ytterligare av de politiskt inkorekta orden vilka folk jagar runt på, för vissa kan uppfatta det nervärderande.. Jag har dyslexi och jag skiter fullkomligt högaktingsfullt ifall det heter handipapp eller funktionsnedsättning.

• Anonym
    Trivelina73 skrev 2011-11-12 20:04:52 följande:
    Ur wikipedia
    Handikapp används i vardagstal som en synonym till funktionsnedsättning. Ordet handikapp uppfattas dock av många personer med funktionsnedsättningar som nedsättande och missvisande.

Det vill säga, ytterligare av de politiskt inkorekta orden vilka folk jagar runt på, för vissa kan uppfatta det nervärderande.. Jag har dyslexi och jag skiter fullkomligt högaktingsfullt ifall det heter handipapp eller funktionsnedsättning.
    Men hur kan det komma sig att vissa uppfattar det som nedsättande? Det vill jag gärna veta, har aldrig hört talas om någon som tycker det tidigare.
  • niagara

Ordet kommer från" cap in hand" och som refererar till att de som förr var funktionshindrade (som det nu så vackert heter) vanligen inte kunde försörja sig genom arbete utan blev tvungna att tigga. Mössan (cap) i handen och be...

Summa summarum: ja ordet har ett negativt ursprung...

Svar på tråden Vad betyder ordet handikapp? Nedvärderande?