• DramaQueen

Vad får man packa med till USA (food)

Ska fira Julen i CA och min bror vill att jag tar med lite svenska saker

Grötris
    Glögg
    julmust
    Inlagda rödbeter ev. rödbetsallad
    kryddor av olika slag (vet att det är ok)
    Julost
    Julknäcke
    Vörtbröd

Ja det är vad jag kom på nu, men frågan är vad jag får ta med, vågar inte chansa!
    Riset är jag tveksam till om det går bra, har googlat lite men bara hittat sidor som är kluriga att förstå vad som är ok

Någon som har koll??? Och mer tips om vad jag glömt till julbordet som borde gå att frakta med 

• Svar på tråden Vad får man packa med till USA (food)
  • AnnaApr

Jag åkte dit förra året, hade med mig pepparkakor och all slags choklad man kan tänka sig! De sa inget till mig, fyll bara i det som present så ska det gå bra :)

• Kimona

Grötris är jag osäker på eftersom det KAN finnas insekter
    Rödbetor vet jag inte heller. Växter o.s.v i allmänhet brukar vara väldigt svårt.
    Bröd kan vara svårt eftersom frön o.s.v kan skada

• Kimona

men finns inte allt det där på IKEA i staterna?

• evaoregon
    Kimona skrev 2011-11-12 19:56:16 följande:
    men finns inte allt det där på IKEA i staterna?
    IKEA har slutat att sälja svenska matvaror och säljer nu enbart t ex egentillverkad choklad.  Rynkar på näsan
  • evaoregon
    DramaQueen skrev 2011-11-12 19:49:55 följande:
    Ska fira Julen i CA och min bror vill att jag tar med lite svenska saker

Grötris
    Glögg
    julmust
    Inlagda rödbeter ev. rödbetsallad
    kryddor av olika slag (vet att det är ok)
    Julost
    Julknäcke
    Vörtbröd

Ja det är vad jag kom på nu, men frågan är vad jag får ta med, vågar inte chansa!
    Riset är jag tveksam till om det går bra, har googlat lite men bara hittat sidor som är kluriga att förstå vad som är ok

Någon som har koll??? Och mer tips om vad jag glömt till julbordet som borde gå att frakta med 
    Glögg ooch julmust brukar man kunna köpa på t ex World market och riset är onödigt att ta med då t ex pearl rice (finns i vilken livsmedelsbutik som helst här) funkar mycket bra att koka gröt på. 

Vad är det för kryddor som du ska ta med?  Det mesta finns ju att köpa här i USA. 
  • evaoregon
    Dixie skrev 2011-11-12 19:59:56 följande:

PÅ denna sidan stod mycket info,  så länge det inte är kött eller frukt, verkar det mesta vara ok!

help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/82/kw/ma....

Ja, den sidan är bra.  Riset skulle jag helt klart lämna hemma eftersom det finns bra grötris att köpa här i USA. 

Det står -Rice-  (See ALERT below) white rice, basmati rice, brown rice, husked rice, polished rice, rice flour and other products that do not have the hull attached (USDA Miscellaneous and Processed Products Manual, Table 3-130).  ALERT:  Effective July 30, 2011 non-commercial quantities of rice from countries where Khapra beetle is known to occur will be prohibited from entering the United States. Failure to declare rice will result in fines.
  • ruthen

Kommer du på att du vill baka lite julgodis som mozartkulor får du ta med nougat från Sverige för det säljs inte i usa. De har odense mandelmassa som kostar dubbla priset jämf med hemma.
    Sirap fanns att köpa på ikea, men har de slutat med svenska varor får man nog importera det också. Om man exempelvis får för sig att baka pepparkakor så behöver man sirap. Alla andra kryddor finns ju i usa. 
    Sen så är färsk jäst 10 gånger dyrare i nyc än i sverige, så dra med nåt paket kanske ifall du kanske får nåt infall och vill baka lussekatter.
    Grötris hittade jag aldrig i usa, men det finns nog om ni säger det.
    I usa saknade jag hemlagad hjortronsylt,  men det äter kanske inte ens alla svenskar. 

Sen finns det ju många goda saker i usa som inte finns i sverige, som FAGE grekisk yoghurt. Prova den! 

• DramaQueen

Tack för super bra tips, torrjäst har jag köpt sen även saffran, min bror tyckte det var enklare att jag tog med det.
    Bror min har hittat inlagda rödbetor där så vi kan göra rödbetsallad.
    Lite fundersam på sirap, får se om det blir något pepparkaks bak.

Är lite sugen på att ta med vörtbröd, tror ni de säger något?
    Julmust och glögg ska tas med, är dock lite osäker på hur mycket alkohol man får ta med in i USA det måste jag kolla upp.  

Tycker det är riktigt dåligt av  IKEA att bara sälja sitt lågpris märke!

Någon av er som har erfarenhet att baka i gasugn?

• evaoregon
    DramaQueen skrev 2011-11-24 14:38:48 följande:

Ja, och man måste baka på lägre temperaturer för att inte bränna det man bakar.  Den här länken har hjälpt mig

www.update.uu.se/~jolkkonen/lusse.html
  • ruthen
    DramaQueen skrev 2011-11-24 14:38:48 följande:

Ja, jag har bakat i gasugn under 3 års tid och jag tycker det alltid har gått bra.
    Men det är sant som evaoregon säger att man ska ha lägre temperaturer. Jag brukar köra med 375 grader och uppåt, och 375 är ju inte ens 200 grader C.
  • usamamman

Det verka rolika.. jag har rest in med mat och inte blivit stoppad.. sen en gang reste jag in och hade lite chocklad i vaskan och da sa det att det klassades som mat och blev arga.. vem vet..

usamamman.myshowroom.se/

• DramaQueen

Tack för tips för bak i gasugn, får se hur mina lussebullar blir =)

usamamman skrev 2011-11-29 18:54:03 följande:
    Det verka rolika.. jag har rest in med mat och inte blivit stoppad.. sen en gang reste jag in och hade lite chocklad i vaskan och da sa det att det klassades som mat och blev arga.. vem vet..

usamamman.myshowroom.se/
     Blev du stoppad med choklad, det verkar lite väl hårt tycker jag
  • Hackad på FL

Man ska deklarera att man har mat även om det är tillåtna varor. Är man det minsta osäker på om något man har kan räknas som mat eller jordbruksprodukt så är det klokast att kryssa "Yes" på deklarationen. Det är olagligt att inte följa instruktionerna även om det knappast lär ge några påföljder vid små missförstånd
    Man ska också deklarera värdet på gåvor och varuprover som ska lämnas i landet, är värdet över $100 så tas en avgift.
    Man ska även deklarera om man har pengar och monetära instrument till ett värde av mer än $10.000,00.
    Deklarationen gäller per familj och alltså även beloppen, det är inte 10.000 per person.

Man undertecknar och intygar att man förstått deklarationen, den är därmed juridiskt bindande har man några tveksamheter om hur man ska fylla i den så skriv INTE under förrän Du frågat en tull-tjänsteman.

• evaoregon
    Hackad på FL skrev 2011-11-29 23:43:10 följande:
    Man ska deklarera att man har mat även om det är tillåtna varor. Är man det minsta osäker på om något man har kan räknas som mat eller jordbruksprodukt så är det klokast att kryssa "Yes" på deklarationen. Det är olagligt att inte följa instruktionerna även om det knappast lär ge några påföljder vid små missförstånd
    Man ska också deklarera värdet på gåvor och varuprover som ska lämnas i landet, är värdet över $100 så tas en avgift.
    Man ska även deklarera om man har pengar och monetära instrument till ett värde av mer än $10.000,00.
    Deklarationen gäller per familj och alltså även beloppen, det är inte 10.000 per person.

Man undertecknar och intygar att man förstått deklarationen, den är därmed juridiskt bindande har man några tveksamheter om hur man ska fylla i den så skriv INTE under förrän Du frågat en tull-tjänsteman.
    Jo, precis.
  • DramaQueen

Sist jag åkte hade jag med mig bara kryddor av olika slag, skrev på tull deklarationen dry food items, funkade fint men jag hade en lapp i väskan att de hade kollat igenom den, men inget var bort taget. Kan ha varit för att jag hade salt och bakpulver med mig, såg nog lite misstänkt ut =)

• evaoregon
    DramaQueen skrev 2011-11-30 08:26:51 följande:
    Sist jag åkte hade jag med mig bara kryddor av olika slag, skrev på tull deklarationen dry food items, funkade fint men jag hade en lapp i väskan att de hade kollat igenom den, men inget var bort taget. Kan ha varit för att jag hade salt och bakpulver med mig, såg nog lite misstänkt ut =)

Man får ju ta in mat, men man ska deklarera vad man har.
  • DramaQueen

Vi kom in med både vörtbröd, rödbetsallad, julost, julmust, glögg, kryddor av olika slag och en massa annat =)

Vi gick ihop ett riktigt gott julbord, förutom skinkan, då vi inte hittade på någon skinka som inte var rökt, de sa att det fanns i special butiker men så viktigt kände vi inte att det var. 

Svar på tråden Vad får man packa med till USA (food)