• susanba

    hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?

    hello!

    jag bara undrar en sak, jag och min man har försökt bli gravida i 4 år och sista året med två misslyckade IVF och et fryst Et. Jag har ca 20 kg övervikt, är 1.81 och väger ca 107 kg. Jag har så svårt att lyckas med viktnedgång...är det samma in min situation där ute?! Man har mycket omkring sig med heltidsjobb och studier vid sidan om.
    Jag är motiverad samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka synd om sig själv och inbillar mig att det inte är min vikt som är "boven i dramat".. även om jag vill gå ner i vikt så lyckas jag inte....kanske för att jag inte är övertygad att det har betydelse..

    Är det någom därute som försökt bli gravid länge, men som lycktas bättre efter viktnedgång?

    kram suzz

  • Svar på tråden hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?
  • EwMa

    Inte gravid ännu då vi väntar i kön för donation. Så det är inte min vikt har vi fått på papper. Men alla säger ju att det är lättare om man går ner i vikt.
    OM det stämmer vet jag inte alls.

    Och jag är inte motiverad och gå ner mer i vikt, har gått från 108 till 98 sen februari. Har 20 kg till o gå ner...är 1.74.

    Vill inte dom ska säga du måste ner i vikt innan vi kör igång, men min motivation är nada!     

  • ettplustack

    Fick du göra ivf med den övervikten ?

    Jag är också överviktig och vi har försökt i över ett år, så den finns fler, dock är jag inte gravid än :(  

  • Babyystar
    ettplustack skrev 2011-11-12 20:10:56 följande:
    Fick du göra ivf med den övervikten ?

    Jag är också överviktig och vi har försökt i över ett år, så den finns fler, dock är jag inte gravid än :(  
    Lite kul att vi har nästan precis samma användarnamn.. :p

    Man får göra IVF som överviktig men då får man göra det privat och betala själv.
    Jag är i samma situation som du, vi har försökt i över ett år, jag är överviktig och inte gravid ännu :(
  • GakkenLive

    Min superfertila kompis blev gravid då hon vägde över 100 kg. Hon är gravid nu med, då vägde hon dock mindre....men det går.
    Jag har dock problem att bli gravid. Min läkare säger samma sak, försök gå ner i vikt, men hon säger ju inte att det inte ska gå med min vikt heller...

  • ettplustack
    Babyystar skrev 2011-11-12 20:25:24 följande:
    Lite kul att vi har nästan precis samma användarnamn.. :p

    Man får göra IVF som överviktig men då får man göra det privat och betala själv.
    Jag är i samma situation som du, vi har försökt i över ett år, jag är överviktig och inte gravid ännu :(

    Ja det var roligt ;)

    Okej visste inte att man fick göra ivf som överviktig. =)    
  • susanba

    halloj


     


    Jo, man får göra IVF om ens bmi är under 35. Men jag tycker eg BMI är värdelöst, det tar ju bara hänsyn till vikten delat med längden, och lite mer än så är vi ju individuella. Tex skulle jag ha stor muskelmassa skulle det ju väga enormt jämfört med min längd...


    Självklart är man för tung, men jag är inte så tjock, med min vikt tycker man ju att man borde se enormt fet ut, men det gör jag inte, allt är väl propertionerligt på mig. Men jag tycker det är konstigt då alla vi som är oförklarigt barnlösa är så olika dvs inte bara överviktiga och så finns det så många överviktiga därute som har blivit gravida jättelätt. Jaja man borde ju gå ner för sin egen skull, det är bara att jag blir lite irriterad över att de påstår (KS Huddinge)  att det minskar fertiliteten utan att eg. ha bevis för detta, jag menar de kan ju för fasen inte hitta orsaken till de flestas barnlöshet. Nu står vi inför vår 3 IVF (via Landstinget) sätter igång asap! Bara hoppas hoppas...

    kram till er alla därute som oxå kämpar!

  • meckan

    Hej

    En nära vän vägde 140kg när hon blev gravid med sin yngsta, så vikten ska inte va något direkt problem.. Klart sjukvården vill ha det till att det beror på det. Men bättre att vända sig till en privat läkare, för då har man en ärlig chans. Här i Helsingborg får BMI ligga på max 30, och det gör ju inte jag:P Men hjälp finns att få fast man är rundSkrattande

  • Themis
    meckan skrev 2011-11-13 23:10:29 följande:

    Hej

    En nära vän vägde 140kg när hon blev gravid med sin yngsta, så vikten ska inte va något direkt problem.. Klart sjukvården vill ha det till att det beror på det. Men bättre att vända sig till en privat läkare, för då har man en ärlig chans. Här i Helsingborg får BMI ligga på max 30, och det gör ju inte jag:P Men hjälp finns att få fast man är rundSkrattande


    Vad en person har lyckats med är inte relevant i sådana här diskussioner. Jag förstår att du skriver utifrån den kunskap du har, men det finns många studier från olika länder som ger belägg för att just specifikt övervikt skadar fertiliteten, även när man har räknar bort påverkan från faktorer som rökning, ålder, socialgrupp mm.

    "När det gäller inverkan på reproduktiv hälsa framkommer betydande effekter i stora epidemiologiska undersökningar.
    The Institute of Child Health i London [4] rapporterade från ett material på 5 799 33-åriga kvinnor att övervikt och fetma i tidiga vuxenår tycks öka risken för förekomst av menstruationsstörningar
    och nedsatt fertilitet samt högt blodtryck under graviditet.

    Fetma redan vid 7 års ålder ökade risken för att menstruationsstörningar skulle uppstå senare i livet (oddskvot
    1,78; P<0,05).
    Den som var fet vid 23 års ålder hade också kraftigt ökad risk för menstruationsstörningar (oddskvot
    1,75; P<0,005), även om hänsyn togs till andra möjliga inverkande
    faktorer som socialgrupp och rökning.
    Dessa kvinnor hade också mindre chans att bli gravida vid oskyddade samlag
    under en 1-årsperiod (relativ risk 0,69; 95 procents konfidensintervall
    0,52–0,87) [5].

    I en stor fall–kontrollstudie på ett urval av 116 678 kvinnliga sjuksköterskor i USA jämfördes 2 527 gifta med 1 års primär infertilitet med 46 718 gifta utan infertilitet och som fött barn.
    Redan vid BMI >24 vid 18 års ålder framkom en signifikant ökad relativ risk för framtida infertilitet.
    Vid BMI >30 var risken 2,7 trots att den justerats för andra möjliga inverkande faktorer
    som ålder, rökning, tidigare p-pilleranvändning, fysisk aktivitet
    och utvecklad diabetes.

    Också risken för missfall är ökad hos överviktiga och feta kvinnor. Bland 13 128 förstföderskor i England [7] rapporterades risken för minst ett missfall före första levande födseln vara 25–37 procent högre än för normalviktiga."

    Osv osv osv- läs mer:

    www.lakartidningen.se/old/content_0349/pdf/4096_4099.pdf
    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • pluvdo
    meckan skrev 2011-11-13 23:10:29 följande:

    Hej

    En nära vän vägde 140kg när hon blev gravid med sin yngsta, så vikten ska inte va något direkt problem.. Klart sjukvården vill ha det till att det beror på det. Men bättre att vända sig till en privat läkare, för då har man en ärlig chans. Här i Helsingborg får BMI ligga på max 30, och det gör ju inte jag:P Men hjälp finns att få fast man är rundSkrattande


    Vikten har visst något att göra med det hela för vissa. Bara för det inte utgjorde några problem för din kompis så betyder inte det att det inte gör det för andra.
  • Themis

    Bara den här:

    "I ett australiskt IVF-material omfattande 3 586 kvinnor
    hade 29 procent BMI >25. Fekunditeten halverades för kvinnor
    med BMI >35 jämfört med normalviktiga."

    borde tala om för en att det inte är någon liten pyttepåverkan vi snackar om.

    Man halverar sin chans att lyckas med IVF liksom. Ger inte det en ganska stor tankeställare på om det är värt att slösa försök nu, när man kan förbättra sin chans så otroligt mycket efter en tids viktnergång?


    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
Svar på tråden hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?