• dubbelmamma0310

    kolla upp resa till Indien?

    När kollade ni upp själva resan till Indien? Vi ska ju till Calcutta och som vi alla vet är väntan olidlig för tillfället för många av oss... Elände... Men jag vill gärna försöka ta reda lite på hur mycket resan kostar osv. Vilka resebolag eller liknande har ni kollat med? Jag vet bara om de som finns här i Halmstad som har adoptionsresor, men finns det någon annan ni anlitat?
    Vad ska man vara uppmärksam på och fråga när man ringer? Har ni någon aning om vad det kan kosta med resa och boende?

  • Svar på tråden kolla upp resa till Indien?
  • fabbemam

    Tittade in för att det var du som startat trådenGlad tänkte att ni kanske hört några nyheter, men så var det ju tyvärr inteRynkar på näsan.

    När vi åkte till Kina bokade vi via Resebolaget i Halmstad (kanske var det dem du menade) jag kan säga att de var KANON bra. Lätta att få tag i, hade superkoll på ALLT och ett enormt person minne. Bara en sån sak som att de kom ihåg oss när jag ringde i ett annat ärende ett halvår senare bara genom att säga mitt namn och att vi var till Kina i Februari! När vi kom hem låg ett gratulations och välkommen hem kort i posten som redan kommit.
    Vill du ha PERSONLIG service rekommenderar jag dem VARMTSolig

  • Tellus1977

    Vi bokade via Resia i Umeå, har bara bra saker att säga om dem! Glad 
    Man måste se till att ha en öppen biljett så man kan boka om dit- och hemresan om den flyttas. Detta hände oss på ditvägen och det var nära att det hända på hemvägen också och då var vi glada att vi bokat en sådan biljett.
    Flyg dit för två vuxna och flyg hem för två vuxna och ett barn över två år kostade ca 39.000 i dec 2008, utöver det tillkom kostnader för hotell mm. Vi åkte precis innan jul vilket är en av de dyraste perioderna att resa dit på. Hade vi åkt under monsunperioden eller annan lågsäsong så hade nog både flyg och hotell blivit billigare.
    Vi adopterade från Kolkata och flög med Lufthansa via Frankfurt. 
    Hotellet minns jag inte vad det kostade men jag tror det var runt 600-800 kr per natt men då var det "bara" 3-stjärnigt. Nu verkar det bara kosta 500-600 per natt i dec när jag kollade... Här bodde vi: http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g304558-d1014875-Reviews-Hotel_Pan_Asia_Continental-Kolkata_Calcutta_West_Bengal.html
    Det är bra om ni hittar en resesäljare som hjälper er att prelimiärboka biljetterna så länge som möjligt och preliminärboka om så många gånger det är möjligt innan ni bokar resan på "riktigt" eller vad man ska säga. 
    Glöm inte vaccinationer och att de ofta ska tas ganska lång tid i förväg! 
    Lycka till!
    Hoppas ni får åka snart! 

  • Nystart

    Jag tror att man kan komma billigare undan genom att boka själv, MEN det var så fantastiskt skönt att använda Halmstadsbyrån, särskilt när man måste åka med kort varsel.  Använt dem två gånger (olika länder) och så tryggt när de kan tala om vilka länder/städer som det är jobbigt att byta plan i med barn, vilka som kanske strular med tillfällliga pass/utreseintyg  etc etc. Kan bara hålla med fabbemam; rekommenderas.

  • dubbelmamma0310

    Fabbemam: inget nytt.... Nix. Jo, det var Resebolaget i Halmstad som vi har tänkt att kolla med. Det kändes skönt att höra att ni var så nöjda med dem! Funderar på att ringa dem på måndag bara för att förbereda sig lite mentalt och få drömma lite. Några saker vågar jag inte köpa ännu!
    Men i fredags köpte jag faktiskt en ny adventsljusstake som är röd och formad som ett hjärta, jag tänkte att den ska få stå uppe i hennes fönster fram tills hon kommer. Då kommer vi att tänka på henne varje gång vi ser ljusstaken och drömma! Även om det avbryts, av någon anledning, så vill jag få njuta så länge det går!

    Tellus 1977: vaccinationerna funderar jag lite på vad man behöver. Jag har uppdaterat min stelkramp för några år sedan så den ska vara ok, har fullgott skydd med Twinrix som jag också fixade för några år sedan. Sedan vet jag inte vad vi mer ska behöva...
    Dottern som ska hämtas har fått tuberkulosskydd, så det är ok också. Är det något mer man ska begära att hon ska få innan man hämtar henne kanske?

  • dubbelmamma0310

    Ada2010: tack för rekommendationen, vi kör nog på det. Det känns som om denna resan måste bli så bra som möjligt man har liksom fullt upp under resan och vill ha en stabil resebyrå bakom sig om något strular längs vägen.
    Sedan är det ännu bättre att vi även bor i Halmstad!

  • fabbemam
    dubbelmamma0310 skrev 2011-11-12 23:42:10 följande:
    Fabbemam: inget nytt.... Nix. Jo, det var Resebolaget i Halmstad som vi har tänkt att kolla med. Det kändes skönt att höra att ni var så nöjda med dem! Funderar på att ringa dem på måndag bara för att förbereda sig lite mentalt och få drömma lite. Några saker vågar jag inte köpa ännu!
    Men i fredags köpte jag faktiskt en ny adventsljusstake som är röd och formad som ett hjärta, jag tänkte att den ska få stå uppe i hennes fönster fram tills hon kommer. Då kommer vi att tänka på henne varje gång vi ser ljusstaken och drömma! Även om det avbryts, av någon anledning, så vill jag få njuta så länge det går!
    Vilken bra idé det låter som en jätte fin adventsljusstake och formen av ett hjärta. Advent betyder ju VÄNTA och ett hjärta kärlek = Nu kan ni visa hela världen att ni väntar på någon ni älskar! Kanske en idé att sprida till andra som väntar?
  • Tellus1977
    dubbelmamma0310 skrev 2011-11-12 23:42:10 följande:
    Fabbemam: inget nytt.... Nix. Jo, det var Resebolaget i Halmstad som vi har tänkt att kolla med. Det kändes skönt att höra att ni var så nöjda med dem! Funderar på att ringa dem på måndag bara för att förbereda sig lite mentalt och få drömma lite. Några saker vågar jag inte köpa ännu!
    Men i fredags köpte jag faktiskt en ny adventsljusstake som är röd och formad som ett hjärta, jag tänkte att den ska få stå uppe i hennes fönster fram tills hon kommer. Då kommer vi att tänka på henne varje gång vi ser ljusstaken och drömma! Även om det avbryts, av någon anledning, så vill jag få njuta så länge det går!

    Tellus 1977: vaccinationerna funderar jag lite på vad man behöver. Jag har uppdaterat min stelkramp för några år sedan så den ska vara ok, har fullgott skydd med Twinrix som jag också fixade för några år sedan. Sedan vet jag inte vad vi mer ska behöva...
    Dottern som ska hämtas har fått tuberkulosskydd, så det är ok också. Är det något mer man ska begära att hon ska få innan man hämtar henne kanske?
    Dukoral. Det är ett drickvaccin som kan vara bra att ta! Flört
  • hellokitty1

    Å vad fin tanke med hjärte-ljusstaken. Får jag fråga var ni köpte den? Var det på någon stor kedja? Annars bor min pappa i Halmstad så då får han shoppa. :)
    (jag har inte fått skicka papper än men väntar ju ändå på ett barn kan man säga..:))
     

  • vian12

    Å, jag vill också ha en! Tipsa oss, snälla, så kommer det att finnas en liten hjärteljusstake hos oss som väntar!

Svar på tråden kolla upp resa till Indien?