• Flisen1944

kub test

vilka är de som gör kub test. jag fick barn för 5 år sedan men har inte hört om kub test fören nu,,, och nu verkar många göra de...

Så till min fråga får alla göra kub test ,,, hur går de tilll

• Svar på tråden kub test
  • Manjee

Detta görs i v 11-13. En v innan ultraljudet lämnar man ett blodprov. På ultraljudet mäter de nackspalten och lite annat. Innan man går lägger de ihop mätresultaten med blodprovet och man får reda på hur stor risken är för att barnet har en kromosomavvikelse.

• Dimitra

I de flesta landsting erbjuds KUB-test till kvinnor som är 35 år och över.

The Dimitra universe.
  • Flisen1944

ok jag är 30 år

men grannen är 32 och hon har gjort de på sin som hon har i magen...

erbjuder dom eller måste man fråga om testet

• Dimitra
    Flisen1944 skrev 2011-11-13 10:51:20 följande:

ok jag är 30 år

men grannen är 32 och hon har gjort de på sin som hon har i magen...

erbjuder dom eller måste man fråga om testet

Ni kanske tillhör ett landsting där det är lägre åldersgräns, din granne tillhör en riskgrupp, eller så har hon betalat för det på en privatklinik
    The Dimitra universe.
  • Manjee

Jag är 28 och tillhör inte någon riskgrupp. Här i detta landsting erbjuds de över 34 kub. Jag pratade med min bm som sedan skrev ihop en förfrågan till sjukhuset. Jag fick det beviljat.

• halloooo

Jag har oxå gjort å ä 28 år. Barnmorskan frågade och jag sa ja. Ingen riskzon el andra problem. Så det ä väl olika.

• Havsjungfrun

Här erbjuds alla fr.o.m. 33 års ålder. Har dock avstått. Är 34 år. Hade det omfattat "värre" skador än DS hade det kanske varit aktuellt.

• Louise89

I Örebro får alla göra det. Jag gjorde det när jag väntade sonen och då var jag 20. Nu är jag 22 och gravid igen och ska göra det denna gång också.

• Magriffe

I sthlm får alla göra kub, men erbjuds över 35.

• MariaT

Har man inte "åldern inne" kan man gå till en privatklinik och betala för det, kostar runt 1200kr

• Strangely

här i Jönköping får alla göra det, jag blev iallafall erbjuden av BM är 25år. =)

• Manjee

#10 Det görs med vanligt ultraljud

• Colisa
    Havsjungfrun skrev 2011-11-13 12:32:37 följande:
    Här erbjuds alla fr.o.m. 33 års ålder. Har dock avstått. Är 34 år. Hade det omfattat "värre" skador än DS hade det kanske varit aktuellt.
    Det gör det ju, de kollar även risken för trisomi 13 och 18 (Edwards syndrom och Pataus syndrom) som båda brukar innebära grav utvecklingsstörning, svåra missbildningar och väldigt kort livslängd.
Svar på tråden kub test