• inrama81

Ge lavett till 1-åring!?

Vi har haft problem med våran granne och deras son på 1 år, han är uppe till 23-24 varje kväll, slänger saker i golvet, gapar och skriker, har försökt prata med pappan om detta (Mamman kan varken svenska eller engelska..) men han slår ifrån sig direkt "Han är bara 1 år, vad ska jag göra? Han sover när han är trött, lägg dig inte i." osv, osv.

Föräldrarna bråkar och skriker sent på kvällarna och barnet tjuter, fick idag bekräftat att han: "Jag ger honom till och med redan lavetter men han blir inte rädd, han bara skrattar, inget hjälper, vi skriker på honom jämt, han blir inte rädd."

!!!!! Vad fan!!!  Man slår väl inte sitt barn bara för att man har pissiga rutiner och inte får barnet att sova på kvällen? Han får tydligen sova middag vid 17-18-tiden på kvällen, har sagt att det inte är så jävla konstigt att barnet inte är trött när det är läggdags, att dom MÅSTE ändra sina rutiner om det ska bli lugn och ro vid, enligt mig en bra tid för en 1-åring, mellan 19 och 20.

Har länge funderat på att ringa soc och nu tycker jag det har gått för långt, lavetter och att skrika på sitt barn är INTE god uppfostran och omsorg oavsett vilken kultur man kommer ifrån.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Ge lavett till 1-åring!?
  • Dimitra

Tycker också att du ska ringa soc så de får stöd i sina föräldraroller.

The Dimitra universe.
  • MalinEddie

Stackars liten! Kontakta soc så fort som möjligt. Detta får givetvis inte fortsätta en dag till. I Sverige är aga förbjudet.

• inrama81

Precis min tanke. Jag vet vilket bvc dom tillhör så jag vänder mig nog dit! Han är rätt läskig pappan och jag vill inte att han fattar att det är jag som anmält, vet inte vad han kan hitta på, han hotade att nita min gamla mamma när hon var uppe en gång vid 23 och bad dom lugna sig....

• inrama81

Jag ska ordna det. Vet inte riktigt var man vänder sig? Ska man ringa växeln och be att dom kopplar en?

• skånegås

Ringer du bvc har de skyldighet att kontakta soc. Om du inte vill att de ska veta att det var du. Har jag gjort en gång, då tog det 2 veckor sedan flyttade mamman och barnen...

• vittra
    inrama81 skrev 2011-11-14 11:03:15 följande:
    Jag ska ordna det. Vet inte riktigt var man vänder sig? Ska man ringa växeln och be att dom kopplar en?
    På kommunernas hemsida brukar det finnas information om vart man ringer vid misstanke om att ett barn far illa, det är soc man ringer till och man kan ringa anonymt och det brukar som sagt finnas ett särskilt nummer just för sådant. Man kan garanterat ringa kommunens växel också och fråga vart man ringer om man vill anmäla missförhållanden för barn.

Man ska inte lita på att BVC anmäler, de har anmälningsskyldighet JA men det är ju ett problem att de flesta BVC inte anmäler missförhållanden trots att det finns en klar misstanke.
  • Caroliine

Stackars stackars barn! Även stackars er som får stå ut med vetskapen om att han far illa. Tycker absolut att du ska ta tag i det och söka hjälp någonstans. Så att pojken får det bättre.

Rutiner är ju A och O för ett sånt litet barn. Inte konstigt att de inte får honom att sova..

• inrama81

Tack för alla svar, ska ta itu med det här genast. Ringer i första hand till BVC, har en "bra" tant där. Är givetvis rädd för repressalier från pappan då han med största sannolikhet kommer att misstänka mig direkt... Såg på honom att han fattade att han försagt sig när han sa att han brukar ge barnet lavetter så jag tror inte han nämt det för många andra som kan tänkas ha ingripit. Men vad fan ska man göra?

• Ninna84
    fundera på att ringa soc??

Vad finns de att fundera på?? Ett litet oskyldigt barn är i fara.....! 
Svar på tråden Ge lavett till 1-åring!?