• Darliin

Tillväxtultraljud, vad är det värsta som kan hända?:(

Hej!

Har under hela graviditeten tyckt att min mage växt så otroligt lite. Är i vecka 28+0  (v.29) idag och man kan inte se att jag är gravid. Har nojat och frågat flera olika barnmorskor om detta. Har fått till svar att "ja men du är ju liten själv" samt "alla är så olika".

Ligger precis över "ok" på sf-kurvan. Nu igår, då jag var inne för en kontroll av minskade fosterrörelser så kände de även på magen och de tyckte att jag skulle komma tillbaka för ett tillväxtutraljud eftersom jag är så liten.

Är ju såklart orolig då jag inte fick några som helst svar...åkte ju heller inte in pga det så känns läskigt att de noterade det med. Samtidigt skönt såklart då jag får veta om min bebis är normalstor för sin vecka.

MEN... bör jag vara orolig?? Vad är det värsta som kan hända? Om barnet är väldigt mycket för litet...vad gör man då?

vore så tacksam för svar :(

• Svar på tråden Tillväxtultraljud, vad är det värsta som kan hända?:(
  • Katarina76

Så här har det varit för de jag känner:
    Om barnet är litet men flödet i navelsträngen är ok, får du tid för ett nytt ultraljud. Då ser man om barnet har fortsatt växa efter sin egen kurva eller minskat ytterligare. De som slutar växa helt plockar man ut, medan de som fortfarande växer lite oftast mår bäst av att stanna kvar i magen. Givetvis ska du ha fortsatt täta kontroller om barnet växer dåligt.
    Lycka till!

• Darliin

okej, men hur kan de misstänka det när sf-måttet ändå är helt ok som min barnmorska sa? :S..egentligen borde det ju inte kunna bero på storleken på magen eftersom barnet kan ligga lite längre in eller så..

får verkligen hoppas att flödet är okej!!!! är nog min största rädsla nu :/ speciellt om man då måste "föda" redan nu, alldeles för tidigt.

• Jolines mamma

Kan det ha varit för att du är orolig för att magen är såpass liten? Jag har också relativt liten mage och jag undrar verkligen hur bebisen får plats därinne. Inte heller så stor från början. Tillväxt ul gjordes i vecka 32 och bebisen var alldeles perfekt, ca 2 kg tung. Anledningen till extra ul var att magen bara hade växt ytterst lite och att vikten stått stilla under en månad nästan, jag blev jätteorolig och skickades på koll. Är idag i vecka 36 och magen är fortfarande inte särskilt stor men har ökat som den bör.
    Lycka till!

• Darliin

jo jag har ju sagt att jag tycker att min mage är för liten till min barnmorska...men när jag sedan kom till förlossningen och tog prover för minskade fosterrörelser så ville hon boka ett tillväxtultraljud.. varför hon tyckte det vet jag inte. uttryckte ingen oro om det just då.  därför blev jag nog lite nervös, när jag kom in för något annat och fick ist höra att jag ska få komma på ett sånt UL :S

skönt att höra att din lilla var lagom stor trots liten mage :)

• Jolines mamma

så var det för mig. Sa att jag tyckte bebisen vart lite lugnare i några dagar. Det tillsammans med ingen viktuppgång, litet sf mått och min oro gjorde att dom skickade upp mig. Fick göra en ctg kurva och tillväxt ul. Allt var bara bra. Skulle gissa att du får lugnande besked du också efter ul.

• Katarina76

De kanske tyckte att eftersom du ligger på gränsen så är det bättre att kolla upp för säkerhets skull? Olika barnmorskor kan ta olika beslut om när de tycker det är dags att undersöka något.  Det är väldigt många som får göra tillväxtul för säkerhets skull.

• Anna i Hult

OM barnet skulle vara "för litet" så kollas flödet. Är inte detheller utan anmärkning, så blir du först helt sjukskriven och uppmanad till vila och mat. Nya kontroller och det brukar bättra sig, annars inläggning. Helst vill man ju vänta åtminstone till v 34 , men det beror ju på hur barnet mår.

• Darliin

tack för era svar!! :) får se nu när jag ska dit på måndag om allt e som det ska :)

• Fridaa87

Om barnet är mycket för litet och inte fortsätter växa så brukar dom vilja plocka ut det med ks och tillfära näring utanför magen men jag tror du kan vara lugn... När jag var gravid med mitt andra barn så var jag cokså liten.. eller magen var ok men barnet var litet... min bm tyckte det iaf så jag fick träffa läkare som även gjorde ul i v33 för att se om tul skulle vara aktuellt men hon tyckte inte barnet var litet så det blev inget tul... men när hon föddes i v37+6 så var hon faktiskt liten för tiden.. hon vägde 2160g och var 43cm lång.. varför hon var liten vet jag inte.. allt såg bra ut på ul i v33 iaf... allt gick bra iaf :)

• Fridaa87

Hon var alltså, om man ska jämföra, 5 veckor för liten jämfört med hur långt gången jag var... hon hade alltså storlek som en bebis ska ha i v33 ungefär..

Svar på tråden Tillväxtultraljud, vad är det värsta som kan hända?:(