• Anonym

Karensdag?

Om man är sjuk och skulle gå hem efter halva dagen, får man då bara dessa timmar som karensdag och dagen efter blir 80% av lönen?
    Om så är fallet, hur många timmar innan man slutar måste man gå hem? Om jag skulle gå hem två timmar innan jag slutar, blir det då bara två timmar karens?

Har googlat och får väldigt olika svar. Vill att någon som är SÄKER svarar

Tusen tack!

• Svar på tråden Karensdag?
  • apsolut

Jag gick till jobbet en gång febrig, allmänt kass men var tvungen att göra det tills en ersättare kunde komma. Jag pallade verkligen inte vara kvar. Jag var där i två timmar och gick sen hem. Fick bara två timmars karens och inte en hel dag, Vet inte om det är så överallt men jag tror det?

• Anonym
    Klöset skrev 2011-11-13 13:54:00 följande:
    Jag gick till jobbet en gång febrig, allmänt kass men var tvungen att göra det tills en ersättare kunde komma. Jag pallade verkligen inte vara kvar. Jag var där i två timmar och gick sen hem. Fick bara två timmars karens och inte en hel dag, Vet inte om det är så överallt men jag tror det?
    Jag tycker att det verkar variera. jag läste någonstans att det räcker om man går hem en tiondels timme innan man slutar så blir det karens. Alltså skulle jag då kunna gå hem 6 min innan jag slutar jobbet och på så sätt få 2 timmars karens. Men det låter ju såååå märkligt!
  • YOUnMe

Där jag jobbar nu funkar det på följande sätt:

Ordinarie arbetstid är 07:30-16:30 (med flex dock)
    Om jag blir sjuk och stämplar ut som sjuk vid säg 16:00 så får jag bara 0,5h karens, alltså det som är kvar av dagen efter jag stämplat ut som sjuk.
    Dock måste sjukanmälan vara gjord inom ordinarie arbetstid för att detta ska funka.

På mitt gamla jobb fungerade det på följande sätt.

Om jag pinade mig 4h på en dag och sen gick hem sjuk så fick jag bara betalt för dess 4h och sedan en karens dagen efter. Alltså blev man straffad med 1½ dag utan betalt för att man pinat sig till jobbet eller om man blev sjuk under dagen
    Detta arbete var en timanställning. Dessutom med otroligt dåliga villkor som jag insett nu i efterhand, då va jag bara glad att ha ett jobb.

Kontentan är att det är olika på olika ställen. Bäst är att du hör dig för med din chef eller personalasvariga vad som faktiskt gäller på ditt jobb. 

• apsolut

Förlåt jag skrev fel. Jag fick karens de resterande timmarna av dagen. Jag fick lön för de två timmarna jobbade.

*snurrig*  

• Anonym

Sen å andra sidan får man bara vara hemma4 dagar innan det är dagsför sjukintyg

• Anonym

Saken är den att jag mår ruggigt dåligt. Feber och halsont. Jag känner att jag inte har råd att vara hemma. Men jag måste nog ändå och då funderade jag på om jag kanske kunde släpa mig till jobb några timmar imorgon (förutsatt att jag inte mår ännu sämre) och sen gå hem vid 12-13 och på så sätt slippa hel karensdag.
    Jag har jobbat i 15 år och aldrig gjort så och har aldrig vetat att man kan göra så. När jag blivit sjuk så har jag bitit ihop resten av dagen och varit hemma dagen efter och på så sätt fått hel karensdag.

Men någon skrev om 1,5 karensdag och det måste vara för att man är timvikare eller? Kan väl knappast vara lagligt att ta ut mer än en karensdag?

• Anonym (wäpp)

Det finns ingen speciell lagtext som säger exakt hur kort en karensdag kan/får vara, men olika kollektivavtal styr och därför är det olika och jättesvårt att säga vad som gäller på ditt jobb.

Och man får vara hemma 1 vecka (kalenderdagar) utan läkarintyg.
    Om man insjuknar igen efter.. här minns jag inte helt hundra men jag vill minnas 5 dagar, så utgår ingen ny karensdag, däremot om du varit in och jobbat men går hem igen eller blir hemma dagen därpå, så börjar en ny period såtillvida att du kan vara hemma ytterligare en vecka (kalenderdagar även här) utan läkarintyg. 

• Anonym
    Anonym (wäpp) skrev 2011-11-13 16:03:42 följande:
    Det finns ingen speciell lagtext som säger exakt hur kort en karensdag kan/får vara, men olika kollektivavtal styr och därför är det olika och jättesvårt att säga vad som gäller på ditt jobb.

Och man får vara hemma 1 vecka (kalenderdagar) utan läkarintyg.
    Om man insjuknar igen efter.. här minns jag inte helt hundra men jag vill minnas 5 dagar, så utgår ingen ny karensdag, däremot om du varit in och jobbat men går hem igen eller blir hemma dagen därpå, så börjar en ny period såtillvida att du kan vara hemma ytterligare en vecka (kalenderdagar även här) utan läkarintyg. 
    Så de enda som verkligen kan svara på detta är mitt fackförbund?
  • Agnes och Ville

Hos oss får vi bara karens för de timmar vi är sjuka...alltså de timmar som är kvar när vi går hem.
    På min kompis jobb så får dom karens både de timmar som är kvar+dagen efter.

• Anonym (wäpp)
    Anonym skrev 2011-11-13 16:04:59 följande:
    Så de enda som verkligen kan svara på detta är mitt fackförbund?
    Jag skulle vända mig dit ja, för de lär ju veta vilket kollektivavtal som gäller hos er.
  • Anonym (8 timmar)

Hos oss tror jag det i senaste avtalet ändrades från att det blev karens för de timmar man var borta första dagen och sedan fick man sjuklön från nästa dag. Nu är det 8 timmars karens så går man hem när det är 2 timmar kvar att jobba och är hemma även dagen därpå så dras 2 timmar dag 1 och 6 timmar dag 2 så det blir 2 timmars sjuklön dag 2.

Så det varier på vilket avtal som gäller så det är nog bäst du frågar facket vad som gäller för er för det finns inget generellt svar.

• Mummy

Jobbar inom kommunen här där jag bor så måste man ha 25% av arbetsdagen kvar när man går hem för att den dagen ska räknas som karensdag. Annars blir dagen efter karensdag. Det är olika från arbetsplats till arbetsplats, så det bästa är att få reda på vad just din har för regler

• Anonym

Hos oss är det många som satt i system att gå hem sent dagen innan för att enbart få någon timmes karens. Som minst kan man få en halvtimma karens. Helt absurt egentligen och något vår ledning diskuterat många gånger, men inget det går att göra något åt som arbetsgivare.

• Anonym (wäpp)
    Anonym skrev 2011-11-14 10:45:22 följande:
    Hos oss är det många som satt i system att gå hem sent dagen innan för att enbart få någon timmes karens. Som minst kan man få en halvtimma karens. Helt absurt egentligen och något vår ledning diskuterat många gånger, men inget det går att göra något åt som arbetsgivare.
    Det är just därför vissa har reglerat det i sina kollektivavtal, för att minska missbruk.
  • Gladskit

Det finns inget annat svar än att kolla i kollektivavtalet! Finns ingen särskild reglering där är det arbetsgivarens eventuella policy som säger vad som gäller. Saknas policy kan du i princip gå hem fem i fem och få fem minuter karens....

• YOUnMe
    Anonym skrev 2011-11-14 10:45:22 följande:
    Personligen tycker jag att hela systemet med karensdagar är helt värdelöst!
    Om man bortser från folk som fuskar och utnyttjar systemet (tyvärr kommer dem alltid finnas oavsett) så bidrar karensdagarna till att folk tvingar sig till jobbet sjuka och jävliga för att dem inte har råd att vara hemma.
    Vilket resulterar i att mer eller mindre hela kontoret (om man jobbar så) blir smittade och i slutändan kostar det företaget mer pengar än om den första bara varit hemma utan karens.

Ett annat alternativ vore att det kanske är lägre, typ 50% första dagen och sen går det upp till 80% inte vet jag.
    Allt jag vet är att det är jävligt irriterande att folk  ständigt smittar ner övrig personal pga att dem inte har råd med karensdagarna.

Sen kan man ju även ha en diskussion om vad man lever för liv om man inte har råd med en karensdag då och då. Men det är en helt annat diskussion!
  • sportpappa
    YOUnMe skrev 2011-11-14 20:33:19 följande:
    Sen kan man ju även ha en diskussion om vad man lever för liv om man inte har råd med en karensdag då och då. Men det är en helt annat diskussion!
    Eller så kan man ha en diskussion om varför man får så låg lön att man inte har råd med en karensdag då och då

Vi har karensdag den dag man går hem och är sjuk oberoende av hur lång eller kort tid det är. Oftast blir det ett par timmar. Bättre att gå hem på eftermiddagen när man börjar känna sig krasslig än att jobba hela dagen och sedan nästa dag vara sjuk och få full karensdag.
Svar på tråden Karensdag?