Anonym skrev 2011-11-14 10:45:22 följande:
Hos oss är det många som satt i system att gå hem sent dagen innan för att enbart få någon timmes karens. Som minst kan man få en halvtimma karens. Helt absurt egentligen och något vår ledning diskuterat många gånger, men inget det går att göra något åt som arbetsgivare.
Personligen tycker jag att hela systemet med karensdagar är helt värdelöst!
Om man bortser från folk som fuskar och utnyttjar systemet (tyvärr kommer dem alltid finnas oavsett) så bidrar karensdagarna till att folk tvingar sig till jobbet sjuka och jävliga för att dem inte har råd att vara hemma.
Vilket resulterar i att mer eller mindre hela kontoret (om man jobbar så) blir smittade och i slutändan kostar det företaget mer pengar än om den första bara varit hemma utan karens.
Ett annat alternativ vore att det kanske är lägre, typ 50% första dagen och sen går det upp till 80% inte vet jag.
Allt jag vet är att det är jävligt irriterande att folk ständigt smittar ner övrig personal pga att dem inte har råd med karensdagarna.
Sen kan man ju även ha en diskussion om vad man lever för liv om man inte har råd med en karensdag då och då. Men det är en helt annat diskussion!