Reumatism och biologiska läkemedel
Efter att jag födde barn för ca 1½ år sedan bröt reumatism ut i min kropp och jag drabbades i nästan varje led. I augusti förra året började jag gå på reumatologavd. Huddinge sjukhus där jag ordinerades Metotrexat och kortison. Ganska snabbt blev jag bra och jag började då att trappa ned på kortisonet. Tyvärr fick jag ett återfall i februari och blev jättedålig. Jag hade så ont att jag svimmade på nätterna. Det var fruktansvärt. Jag blev till o med sjukskriven från min mammaledighet =( Jag klarade inte av att bära mitt barn, byta blöjer, gå, skriva eller ens torka av ett bord. Hela kroppen drabbades och det jätte aggressivt. Ganska omgående höjde min läkare kortisondosen på nytt och jag fick börja med läkemedlet Enbrel. Tyvärr så hjälpte inte Enbrelen särskilt mycket och jag fick en allergisk reaktion av medecinen. Jag bytte till ett nytt läkemedel som heter Simponi det är en TNF hämmare som jag tar hemma själv i spruta en gång per månad. Medecinen passar mig egentligen jättebra men den hjälper inte fullt ut. Jag har fortfarande så ont i mina handleder och fingrarna är fortfarande svullna med knölar i handflatorna och en axel som spökat värker fortfarande och går inte att lyfta på natten. Jag har tagit kortisonsprutor i händerna och handlederna men de hjälper inte.
Min läkare ville att jag började med medeciner i droppform Orencia eller Mabthera. Men jag övertalade henne att få försöka lite till innan vi dömer ut Simponin. Anledningen till att jag inte vill ta medicin i droppform är att jag då måste vara ledig en dag per månad från mitt arbete för att åka till sjukhuset och få dropp. Jag kan inte det och jag vill inte det. Jag vill lägga min lediga tid på glada dagar =) Nu kommer min fråga.
Simponin hjälper inte fullt ut. Kan det bero på mitt lilla barn som börjat på dagis ch drar hem varenda bacill som finns? Och om det är så, kommer det verkligen bli bättre då med en ny medicin?
Kan det bero på den här konstiga hösten, högtryck lågtryck om vartannat?
HAr någon erfarenhet av Orencia eller Mabthera? Mabtheran verkar idealisk, man tar den en gång per halvår/år och thats it. Men den verkar ju ha så mkt biverkningar? Och när det börjar bli dags för dropp igen, blir ni så där dåliga i kroppen och får ni gå och ha ont i flera månader innan den börjar verka? Mabtheran skulle jag vilja ta, men jag är så rädd för att ha ont igen. Jag måste nämligen vänta i minst 3 månader för att den gamla medicinen ska gå ur kroppen och då blir jag sjuk igen. =(
Plaquneil har någon talat om. Vad är det och fungerar den?
Jag läste att reumatiker lever kortare liv, detta pga av att hjärtat inte orkar med den smärtan man lever med. Jag förstår att hjärtat inte orkar och jag är så rädd för att få så där ont igen. Innan reumatismen höll jag på med hästar, det kan jag inte göra längre, kan knappt hålla min hund i koppel. Jag brukade träna upp till 4 ggr per vecka, cykla och åka skidor. Idag blir jag dålig när jag tränat (fast jag försöker för att hålla igång kroppen och lederna) Kommer jag någonsin bli bra, kommer jag någonsin kunna räta ut mina händer helt, trä på mig min vigselring på det svullna fingret och kommer jag någonsin att kunna gå tillbaka till mitt gamla liv?
Jag skulle bara vilja ha lite tips på olika mediciner som ni använder och som funkar på er så jag slipper åka till sjukhuset. Det är tillräckligt svårt att få ihop långa arbetsdagar och korta dagar för mitt barn på dagis.