• Anonym (sur)

Hur ofta pratar din sambo/ make om sina ex?

Jag vet inte om jag överreagerar men jag har aldrig tidigare varit tillsammans med nån som dagligen pratar om nåt av sina ex. Jag har sagt till att det är störande, jag vill inte hela tiden höra om vad dom gjorde osv för med mitt dåliga självförtroende får det mig att känna mig som jag inte duger...att han inte slääppt sina gamla kvinnor men ändå fortsätter han. Vi är gifta sen några år tillbaka och har barn ihop.

• Svar på tråden Hur ofta pratar din sambo/ make om sina ex?
  • Älsko

min nämner aldrig sina ex. 
    Skulle bli jätte arg om han pratade med sina ex och vilja ha en bra förklaring. Skulle han inte sluta så skulle han få välja mellan mig och sina ex. Han måste gå vidare om de inte har en bra vänskaps relation.
    I vilka sammanhang pratar han med dem ? 

• Trident5678

I princip aldrig numera.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Anonym

Inte pratar om själva exen, men ibland kan det komma upp "när vi åkte och köpte katterna" (där vi = han och hans ex) eller om hans mamma nämner något (hans ex jobbar på hans mammas jobb tydligen) så kanske han säger något.

Men han pratar ju aldrig om själva exet i sig.

• Anonym

Ytterst sällan. Skulle vara om hon naturligt kom upp i något sammanhang. Hade de haft någon närmare kontakt idag hade jag inte brytt mig mer än om han pratat om någon tjejkompis eller släkting (vilket han också bara gör om det kommer upp naturligt).  
    Mitt ex däremot talade ofta om ex, oftast för att prata skit, ibland för att höja till skyarna i något avseende. Men dels hade han svårt att se någonting som helst som avslutat med stängd dörr, dels hade han en mindre trevlig vana att söka egen säkerhet i sin partners osäkerhet.

Verkar konstigt att tala dagligen om något ex ens om man har regelbunden kontakt med dem. Frågat varför?

• Anonym (sur)

Det är i alla möjliga sammanhang till och med när vi är bland folk vi känner,det som är så jäkla irriterande. I början av relationen så väntade jag nästan på " Så här gjorde hon eller vi" när vi hade hade sex men tack o lov har dom aldrig följt med in i sängkammaren. Verkar som han har svårt att släppa det förflutna, helst av allt skullr han väl vilja bo i kollektiv med alla sin ex Nä nu var jag du men det är fasiken inte långt ifrån

• Anonym (sur)

Jag har frågat varför flera gånger men han förstår inte varför jag hakar upp mig på det. Han menar på att det är historia, men om det nu är det varför dra upp gamla minnen konstant. Mina ex är däremot historia, jag ser ingen anledning att prata om dom speciellt inte med min partner.

• Santon

Aldrig och har aldrig gjort heller faktiskt. Nu blev vi tillsammans när jag var 20 och han 22 så det är kanske inte så konstigt?

• Anonym (Never)

aldrig! Gör man det så pass ofta som din sambo verkar göra kanske man ska fundera på om han verkligen har kommit över sina ex??

• Anonym (sur)
    Anonym (Never) skrev 2011-11-13 14:44:19 följande:
    aldrig! Gör man det så pass ofta som din sambo verkar göra kanske man ska fundera på om han verkligen har kommit över sina ex??
    Jo det är ju det jag funderar över
  • Twiist3d
    Anonym (sur) skrev 2011-11-13 14:47:29 följande:
    Jo det är ju det jag funderar över
    Har du frågat han varför han pratar om sina ex så mycket? Och om han har känslor kvar?
  • S vali s

Det händer att min make pratar om sitt ex, ibland kan det bli "tätt på given" och ibland kan det gå lång tid emellan och jag kan inte påstå att jag bryr mig nämnvärt eller tycker att han inte har "gått vidare" utan att det helt enkelt är ganska naturligt att en människa man delat 14år tillsammans med knappast raderas ut ur ens minne bara för att man väljer att gå skilda vägar....

Den late får brått när det blir kväll
  • Douglas

Jag pratar bara om ex om min flickvän frågar om dem. Det gör hon rätt ofta. Om någon konstant vill prata om sina ex skulle jag tolka det som något negativt. Då det kan stå för att man ej är klar me känslorna från exet eller att man vill skapa svartsjuka hos den andre för sin egen bekräftelse.

Jag skulle ha sagt att partnern inte ska prata så mycket om exen för jag tycker det är ointressant. Eller att jag rent av blir stött om jag blir det. Då slutas det förhoppningsvis.

Den tyngsta sorgen är att inse att vi själva är enda orsaken till alla våra motgångar.
  • Trident5678
    S vali s skrev 2011-11-13 14:56:32 följande:
    Det händer att min make pratar om sitt ex, ibland kan det bli "tätt på given" och ibland kan det gå lång tid emellan och jag kan inte påstå att jag bryr mig nämnvärt eller tycker att han inte har "gått vidare" utan att det helt enkelt är ganska naturligt att en människa man delat 14år tillsammans med knappast raderas ut ur ens minne bara för att man väljer att gå skilda vägar....
    Det är ungefär så jag tänker också, de gånger det händer att maken nämner sitt ex i något sammanhang. De var tillsammans i tio år, vilket var en ganska betydande del, sett ur ett tidsperspektiv, av hans liv.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • UntilTheDark

Skulle min sambo prata dagligen eller väldigt ofta om sina ex hade jag antagit han inte kommit över dom.
    Min pratar aldrig om sina.

• Anonym (sur)

Som sagt jag har ju haft några relationer innan och aldrig varit med om det här förut. Ju mer jag tänker på det ju mer förbannad och ledsen  blir jag. Nåt är ju fel helt klart

Tack för att ni tog er tid att svara!  

• AÖ1

Hej! Är tillsammans med en kille som är 36 år och jag är 31 år. Vi har varit tillsammans in 7 månader nu. Han har en son sen tidigare som är 8 år och dem skiljdes för ca 6 år sen. Han har berättat att det va väldigt " turbulent" mellan dig. När sonen va 1 år lämnade hon honom i ca 6 månader å sen kom hon tillbaka. Sen försökte dem igen i 1 år på ett villkor som hon ställde: Att under dessa 6 månader så skulle han inte ha träffat andra kvinnor. Han ljög för henne för han ville ha tillbaka sin familj. 1 år efter får hon veta att han ljugit om det så hon skiljer sig och anklagar honom för otrohet. Ganska direkt efter det så träffade han en 11 år yngre tjej. Exet hade då sagt att det värsta han kan göra mot henne är att träffa en yngre. Ibland så pratar han om " mamman" till sitt barn med mig å visar vart dem har bott m.m. Har följt enstaka gånger och lämnat sonen å det är en underlig känsla för mig. " mamman" tittar på min pojkvän med en blick som fastnar å alla vi märker det förutom min pojkvän. Min fråga:::: Längtar han tillbaka till henne eller är det så att han saknar familjen??

• Anonym (dina)

Min pratar aldrig om sina ex utom om ågon av dem ringt om barnen och inte ens då alltid eftersom den ena bara gör honom förbannad. Börja prata om dina så får du se hur han reagerar. Om han blir ilsk så säg bara att får han så får du.

Svar på tråden Hur ofta pratar din sambo/ make om sina ex?