• Anonym (snurring)

Vad är det med min sons mage igentligen...

När min son var 1 år kom vi efter många om och men fram till att han inte klarade av mjölkprotein. Han hade då varit förstoppad hela sitt första år.
    Hans mage skötte sig bra sålänge han inte fick i sig mjölk. dom få gånger han fick det blev han direkt förstoppad...

När han var 1 år och 8 månaderåt han ett gäng antibiotikakurer. och precis som jag blev han väldigt dålig av antibiotikan. spydde, vart trött och hängig och mådde allmänt dåligt, och även så hade han diarrer varje gång. han åt ungefär 7-10 kurer på några månader, så hans mage var ju inte direkt i bra skick då.
    Hursomhelst så efter det har han börjat reagera med ont i magen och diarre istället för forstoppming när han råkat få i sig mjölk. Och vi har bara tyckt att det blivit värre och värre, tills nu för någon månad sedan när vi kom fram till att det måste vara något mer han reagerar på, då dessa reaktioner(med ont i magen och diarrer,ofta som färgat vatten) kommer flera gånger i månaden, fast vi är jättenoga att han inte får i sig mjölk!

Vi vet varken till eller från nu, vi var hos läkaren i fredags, och hon tyckte att våran son är pigg,glad och rosig om kinderna. och att det itne är något fel på honom utan tyckte att vi skulle höra av oss till barnmottagningen igen om hans problem fortfarande fanns kvar när han var 5 år.   
    Han blir alltså precis 2½ år nu i slutet på november...

Dom tog blodprov på han när han var 10 månader för att utesluta gluten, och det provet var ju negativt då...men, känner mig nu ltie orolig att det ändå kan vara det ändå? läkaren sa att det kan jag känna mig lugn över, då dom redan tagit ett negativt glutenprov...

Kan illaluktande gaser oxå vara en reaktion på allergi?

snälla, jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag kan itne tro på att det ska vara normalt att ha det som han har det med sin mage!       

• Svar på tråden Vad är det med min sons mage igentligen...
  • Allergiexperten

Hej! Diarré är vanligt i samband med att barnet fått penicillinkur. Oftast stabiliserar magen sig inom några veckor och under tiden diarrén pågår är det bra att undvika fullkornsprodukter, mjölk, välling samt vara sparsam med frukt och råa grönsaker eftersom det kan göra att diarrén kvarstår en längre tid. 
    Barn som har magbesvär och inte växer bra bör läkarbedömas och att glutenprover visat sig negativa betyder inte att de senare kan påvisas positiva så det bör finnas med i bedömningen.
    Däremot är barn som växer bra, är pigga, äter och sover bra, sällan allvarligt sjuka.

Mitt råd är att du bör kontrollera hur tillväxtkurvan ser ut, be att få ytterligare en läkarbedömning och utvärdering om inte nya prover bör tas om besvären fortsätter och speciellt om barnet inte växer som han ska. Om barnet inte tål mjölk bör det också utredas eftersom mjölk innehåller många viktiga vitaminer och i så fall bör fullvärdig ersättning för mjölk ges.
    Ta kontakt med barnläkare för bedömning av sonen!
    vänliga hälsningar Anitha 

• Anonym (snurring)

Men alltså, tycker du det låter som det ska att han har vattniga diareer och ont i magen flera gångeer i månaden? Är det normalt?
    Att vända mig till läkaren igen ser jag som onödigt då hon inte tar min oro på allvar utan viftar bort det med att det är helt normalt(precis som hon gjort flera gånger tidigare, som sig visats sig vara precis som jag trott) Min magkänsla säger precis samma sak denna gång, att det är något som inte står rätt till med hans mage!

Det är alltså snart 1 år sedan han åt alla pencillinkurerna, bör det fortfarande påverka? 

Svar på tråden Vad är det med min sons mage igentligen...