• Anonym (nyfiken)

Blev du gravid trots skydd?

Man har allt för ofta att folk blivit gravida trots alla konstens skydd. Har även hört en som blivit gravid trots sterilisering! Hur ser din historia ut? Vilket skydd hade du/ni? Slarvade ni?

• Svar på tråden Blev du gravid trots skydd?
  • Furstinna

Jag blev gravid under tiden jag tog minipiller och hade dessutom fått en p-spruta tre månader tidigare. Började må illa och spy och en dag på jobbet fråga läkaren lite på skoj om jag inte kunde vara gravid, fick ett gravtest och jovisste de va jag, va då i v7. :)

• Anonym (nyfiken)
    Furstinna skrev 2011-11-13 19:49:21 följande:
    Jag blev gravid under tiden jag tog minipiller och hade dessutom fått en p-spruta tre månader tidigare. Började må illa och spy och en dag på jobbet fråga läkaren lite på skoj om jag inte kunde vara gravid, fick ett gravtest och jovisste de va jag, va då i v7. :)
    Mådde bebisen bra trots alla hormoner du hade i din kropp?
  • Anonym

Tyvärr är det ju så att inget skydd  mot graviditet är 100 % säkert. Har liksom du hört talas om de som blivit gravida trots sterilisering.

• Svanflikkan85

Jag hade kopparspiralen (då fuskade inte) helt plötsligt efter att min familj (man och son) vart magsjuka åkte jag dit... trodde vi. De visade sig att jag var med barn.

• IsDimma

Åt ppiller, samma tid varje dag, missade inga tabletter och var inte magsjuk. Brukade kunna ställa klockan efter mensen på den tiden så när den inte behagade dyka upp och jag hade en hel del andra symptom så testade jag mig. Och visst var jag gravid. Slutade i ett missfall i vecka 13+5.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Viktors älskling

Har hört att man inte ska äta Johannesört när man använder till exempel p-piller eller minipiller för det riskerar att förminska behandlingseffekten.

• Anonym

Någon som vet om det är/hur farligt det är för fostret med dessa hormoner?

• Furstinna
    Anonym (nyfiken) skrev 2011-11-13 19:50:37 följande:
    Mådde bebisen bra trots alla hormoner du hade i din kropp?
    Ooja hon mådde kanon :) Jag fick ju mega ågren för jag hade ju druckit mycket under de sju veckorna och jag rökte men det var inget att oroa sig för :)
  • Anonym
    Furstinna skrev 2011-11-13 20:02:41 följande:
    Ooja hon mådde kanon :) Jag fick ju mega ågren för jag hade ju druckit mycket under de sju veckorna och jag rökte men det var inget att oroa sig för :)

Men en del är ju gravida i 9 månader utan att veta om det och tycks leva som de lär, och barnen brukar i regel vara friska.
  • Anonym (JA)

Jag blev gravid med kopparspiral. Nu äter jag p-piller och hoppas att det ska funka....

• Luullis

Jag åt minipiller och det slutade i en graviditet. Nu sitter han här bredvid 2 månader gammal Tog tabletterna exakt samma tidpunkt varje dag och var inte magsjuk eller liknande någon gång.

• Anonym

Jag har inte använt andra preventivmedel än kondom, och vid längre förhållande avbrutet och säkra perioder. Har haft ett trevligt sexliv, inga oönskade graviditeter och tre önskade barn ( jag är 42).

• Anonym (mamma)

Jag blev gravid med kopparspiral, gjorde abort.
    Men känner många, många som blivit gravida trots korrekt användning av p-piller,kondom, kopparspiral och sterilisering. En blev gravid med hormonspiral, som hade åkt ut visade det sig..
    Jag vet även de som blivit gravida med pessar, min mamma t ex. Men det är vad jag själv nu använder. Är man noga, så är det tillräckligt säkert för mig. Men framförallt säkert för hälsan!!! 
    Billingsmetoden är också säker, men jag blev gravid ändå för jag fuskade/ville ha barn innerst inne. Fick tyvärr missfall då. Men sen fick jag de ( planerade) barn jag vill ha tack vare den.

Är säker på att siffror på p-metoders säkerhet inte stämmer alls.
    Gör man fel är det ju en sak, men jag anser att jag känner så många personligen som blivit gravida med olika metoder, och hävdar att de inte fuskat. Vad vet jag, men jag tror dem faktiskt. Varför ljuga för mig liksom? Jag fördömer ingen.
    Men smart att kombinera olika hormonfria p-medel. 

• Anonym (mamma)

Jo, även om de barn som föds trots att mamman ätit p-piller under en stor del av graviditeten i allmänhet är helt normala, så påverkar hormoner även i mycket liten mängd just pojkfoster.
    Det man sett i Danmark är en ökning av hypospadier, urinröret mynnar fel. Men det kan också bero på intag av hormoner från andra kvinnors urin. 

• grodanboll85

blev gravid trots p-piller och  utebliven mens i 2 års tid när vi upptäckte att jag var gravid var jag så långt gången att jag var i v.24(23+4) och de var en stor chock för oss båda men ack så glada vi blev sen och nu blir vår tös snart 5 år =)

• Anna med 3 trollungar

Jag blev gravid nu med 3an oplanerat. Åt minipiller varje dag och hade inte missat en enda tablett och jag hade inte vart sjuk heller.

Så de blev lite tätt mellan 2an och 3an

• Anonym (Kondomkeff)

Kondomkeff. Som namnet antyder. Såvitt vi vet använde vi kondomen korrekt. (Med tanke på att en av oss jobbat för RFSU och vi båda var över trettio, vore det ju skam annars.) Men nåt gick fel i alla fall, som det ju kan göra. Det var sju sorters jobbigt, kan jag säga. Jag fick lite av ett sammanbrott eftersom det hände mitt i en annan jobbig situation och i slutänden behöll vi inte. Min man har sex-strejkat sen dess (över fem år sen) eftersom jag inte tål p-piller (jag blev deprimerad och självmordsbenägen av trifasiska piller) - och han inte längre litar på kondomer.

Jag har försökt hitta något alternativ som skulle kunna funka men allt verkar antingen ge tokmycket mens - vilket jag redan har, börjar jag blöda mer vet jag inte om jag klarar det -  eller fungera på samma sätt som pillren som gjorde mig sjuk.

Jag har sett ut Mirena, men det tar emot att gå och be om den. Vården häromkring tycker att en bra patient är en död patient och när det gäller preventivmedel ska man helst ta vad de har lust att ge en, vilket är piller eller sprutor. Vill man krångla och få nåt annat blir de tydligt irriterade.

Vi kanske skiljer oss istället. Det finns nån som vill ha barn med mig. Helst igår. Jag håller emot men det blir svårare och svårare.

Jag fattar inte varför inte min man vill skiljas, det är det som är det sjuka. Han hävdar att han är galen i mig, har aldrig haft det så bra, vill inte ha nån annan, fattar inte hur någon skulle kunna vara så underbar - han vill bara inte ha sex och verkar inte fatta att jag kanske vill det. Han ser oss leva hela livet ihop. På det här viset. När jag tänker på det vill jag bara gråta.

Alternativet är ett uppbrott där jag kommer att vara skurken. För aldrig i helvete att jag berättar nåt så privat om honom som att han helt tappat all sexlust så till den milda grad att han inte ens runkar, om nån frågar.

Den officiella versionen kommer att vara att jag träffade någon yngre och fräschare. Alternativt att jag tog vem som helst som ville ha barn med mig. Det finns inget försvar mot nåtdera, annat än att berätta sanningen och det kommer jag aldrig att göra. Det förtjänar inte min man.

Mitt i allt eländet blev det tragikomiskt: sista gången vi försökte ha sex var ett fullständigt fiasko. Jag trodde jag skulle få ett spel av lycka när han plötsligt visade lite lust efter ett helt år av inget. Rakt ur det blå. Precis när han skulle rulla på den enda kondom vi hittat som inte passerat utgångsdatum kom katten farande och avbröt oss med att dänga till snoppen. Sen när han försökte sätta på kondomen kom katten farande från andra hållet och dängde till kondomen i hans hand. Vi kunde inte se om hon hade lyckats rispa den men vi vågade inte chansa. När vi äntligen hittade en till kondom hade ögonblicket passerat, kan man säga. Det fanns som inget att sätta den på längre.

Vi skrattade och sa att vi stänger ute katten nästa gång. Fast jag grät inuti och visste att det inte skulle bli nån nästa gång.

• Anonym (nyfiken)

Fler som blivit gravida trots skydd?

Svar på tråden Blev du gravid trots skydd?