• enlitenbitkaka

Boka möte på försäkringskassan?

Kotten beräknas dimpa ner runt 24/3 och jag börjar känna mig lite stressad ang. föräldrapenningen. Jo, jag förstår grunderna. Men min sambo jobbar heltid på ett jobb, deltid på ett annat och dessutom skift på heltidsjobbet. Har noll koll på vilka regler som gäller där...

Kan man boka möte med någon på försäkringskassan och reda ut sådant här och få hjälp att planera?

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Boka möte på försäkringskassan?
  • Anne69

Japp - försäkringskassan är en myndighet som har serviceskyldighet mot enskilda. sen är det förstås inte självklart att de i första hand vill ha ett personligt möte (det kostar pengar....) men om ni ber att få det borde de inte neka.

• enlitenbitkaka
    pigglet skrev 2011-11-13 20:57:40 följande:
    Ja, det har vi haft ett par gånger.
    Om FP? Enskilda möten eller de vanligt info-mötena de körde för grupper förr?
    Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 och gravid igen med BF 24/3-12 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • pigglet

Om fp. Enskilda möten. Ett när vi just fått försata barnet, då var vi med båda två. Och så bokade jag ett nytt när jag väntade andra barnet.

• pigglet

Du tänker ju helt rätt - passa på att skaffa er all information nu innan ni får barn. Så vet ni hur ni bäst ska planera föräldraledigheten för att få ut så mycket tid och pengar som ni vill.

Det finns flera här på fl som är väldigt duktiga på fp också, så det går ju alltid slänga in en fråga här också om du vill. 

• enlitenbitkaka
    pigglet skrev 2011-11-13 21:14:34 följande:
    Du tänker ju helt rätt - passa på att skaffa er all information nu innan ni får barn. Så vet ni hur ni bäst ska planera föräldraledigheten för att få ut så mycket tid och pengar som ni vill.

Det finns flera här på fl som är väldigt duktiga på fp också, så det går ju alltid slänga in en fråga här också om du vill. 
    Ja eftersom jag själv bara går på vikariat vill jag inte stå där med skägget i brevlådan sedan... Ska kika på det
  • pigglet

En sak jag tänker på är om du inte har så hög sgi, eller ingen alls. Då kan ni tjäna på att pappan tar fp 1 dag/vecka i anslutning till lediga dagar. Säg att han jobbar må-fre, men tar ledigt fre. Då kan han ta fp fre-sön, dvs 3 dagar. Det KAN vara så att ni får ut lika mycket pengar som om du tar 5 dagar/vecka, samtidigt som ni sparar dagar OCH får mer ledig tid tillsammans.
    Har han arbetsfria perioder på minst 5 dagar så kan han ta fp för den perioden, utan att ta ledigt från jobbet något alls.
    Jämställdhetsbonus kan vara värt att kolla extra på.  

Svar på tråden Boka möte på försäkringskassan?