Vad för medicin tar ni mot oro/ångest?
Tänkte ringa vårdcentralen i veckan och boka in en tid för min oro/ångest. Men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det :S blir nervös och orolig bara jag tänker på det. Vad sa ni?
Berätta precis som du känner, så får du säkert en bra medicin som passar dig. Ingen orsak att vara nervös. Kram
Jag gick hos en psykolog i flera år utan att få medicin.
Till slut så skrev dom ut citalopram till mig och lergigan.
citalogram tar jag varje dag (antidepp), började med 10 mg och ökade stegvis till 30 mg.
Lergigan, 25 mg, tar jag vid behov. max tre gånger om dagen 1-2 tabletter per gång.
Berätta hur du känner och hur du upplever din vardag.
Var ärlig! Då är det lättare för läkaren att skriva ut rätt medicin och rätt mängd.
Du behöver inte vara nervös, det kommer att gå bra ska du se!
Egentligen vill väl de flesta inte skriva ut lugnande bara sådär.. man vill åtminstone ha uppföljning. Dessutom hjälper ju lugnande bara för stunden, så terapi vore kanske en bättre långsiktig idé, eller om det ligger t ex en depression bakom så borde den behandlas. Räkna inte med att de kommer skriva ut något första gången ni träffas, men det KAN bli så att de gör det. Du kommer få berätta mer, förklara vad du känner, när du känner det, hur ofta osv. Kanske får formulär att fylla i? Beror faktiskt väldigt mycket på vem du träffar. Troligtvis blir det en vanlig läkare, inte en psykolog eller psykiater.
Olika mediciner till olika människor.
Jag äter citalopram
Jag äter cipralex och har gjort i 5 år, jättenöjd med dom och kommer aldrig sluta för då kommer ångesten och allt tillbaka. den äter jag varje dag. När jag har extra ångest eller svårt att sova tar jag atarax som inte är beroendeframkallande.
Jag gick dock i terapi förr men det gav inte tillrcäkligt resultat.
Jag har ätit paroxetin sen 3år tillbaka. Inga biverkningar alls!
Fick de för min panikångest! Ëfter en tragedi i våras så fick jag sobril (lugnande) att ta vid behov, jag tog/tar enbart på kvällen innan sängdags för man blir vääääldigt trött!
Min ångest kmr oftast när de blir mörkt...
Jag har Citalopram och det tar udden av det mesta, men är ingen undergörare.
Jag förvånas över att andra fått psykologkontakt så lätt.
Min remiss gick iväg för 1,5 år sedan. Efter 4 månader fick jag göra en screening hos psykolog som ansåg att jag hade behov av flera terpeutiska insatser, men mer än så blev det inte. Medicin fick jag däremot vid första besöket på vårdcentralen...
Jag tar Xanor mot oro och ångest. Fick det som deptåtabletter för ca 5 år sedan, käkade dem i ca ett år. Klarade av att sätta ut det själv, både jag och min läkare blev positivt överraskade.
Sedan blev jag sämre igen och fick vanliga Xanor 'vid behov' .
Nu käkar jag dem två ggr dagligen i en liten dos, 0,5mg.
Det hjälper när ångestmonstret ligger och lurpassar på mig mest hela dagarna.
Ja tar Oxascand när jag mår som sämst. Man ska dock vara försiktig med den då den är beroendeframkallande,
Lergigan