• Mammamuan

Ni som har läst eller läser till socionom

Jag vill läsa till socionom. Men det jag oroar mig för mest är att jag inte ska ha "läshuvud" tillräckligt.
    Jag gick omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och fick visserligen många VG men jag är ju inget geni på något vis. Är rädd för att utbildningen ska vara för svår.

Kan ni som läser det eller har läst till det beskriva hur det är?
    Jag har gjort högskoleprovet och tippar på att jag fått ca 0.7-0.8 och det kan räcka för att komma in. Det oroar mig inte, det är mer hur jag ska klara av själva utbildningen sen. Jag är ensamstående med en 4-åring också.

Kommer jag in så kommer jag anta utmaningen, men skulle vara skönt att få lite föraning på hur det blir.

• Svar på tråden Ni som har läst eller läser till socionom
  • LA Woman

Jag läser tredje terminen på socionomprogrammet nu, så jag har ju en bit kvar. Hitills har jag iaf bara kuggat en tenta men har vid andra sidan inte fått resultatet på juridiktentan på 15 HP ännu Nej, jättesvårt är det inte men det kräver att man pluggar 40 timmar i veckan. Jag hade 1,2 på högskoleprovet, gick ut gymnasiet med 4,0 (är ite äldre ja ) och läste upp 8 kurser på komvux innan jag började på högskolan, där jag fick 7 MVG och 1 VG, så jag har väl relativt lätt för att lära, men så har jag heller inte pluggat så mycket som jag egentligen borde inför tentorna nu på högskolan så det väger kanske upp

• Mellamella

Jag pluggar till socionom, förvisso bara första terminen. Jag har själv alltid haft det ganska lätt i skolan, men min upplevelse är att om man hänger med på föreläsningarna och läser det man ska så är det inga större problem. Visst är det svårt ibland, men man behöver verkligen inte vara något geni för att fatta.

Jag har visserligen inte fått resultatet på min första tenta än, så jag kan väl inte säkert säga hur det går för mig. Men min upplevelse är att det svåra egentligen är att börja på högskola över huvud taget. Det är svårt att sätta sig in i ett nytt system och ibland är det väldigt otydligt vad som egentligen förväntas av en. Men kunskapen i sig är inte så svår att ta till sig om man är beredd att lägga ner energi på det. Du kommer säkert klara det alldeles utmärkt.

Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
  • Mammamuan

Tack för svaren. Många som hoppar av för att de inte klarar utbildningen eller ?

• sötarara

Hej,

jag är inne på näst sista terminen och jag vet inte vart du tänkt att börja plugga. Jag läser i Stockholm och trivs jättebra. Det är en utbildning i mitt tempo. Jag hade bra betyg från gymnasiet, men behövde inte anstränga mig speciellt mycket för att få det. Socionomutbildningen är inte jättesvår, men inte jättelätt heller. Du måste plugga endel, och det är också ganska mycket grupparbeten. Jag pluggar inte ihjälp mig men det är ju klart man pluggar. Jag gå på majoriteten av alla föreläsningar eftersom jag lär mig bäst genom att höra information. Jag vet inte om mitt svar hjälper. Det beror ju helt på vilken skola du kommer in på. Jag har erfarenheter från Stockholm, men inget annat. Det är iaf en superrolig utbildning och jag är så glad att jag har hittat den.

Det var många i min klass som hoppade av, extremt många. Men det berodde mycket på att de inte beslutat sig för vad de ville göra. Lycka till med studierna!

• Mammamuan

Jag ska gå i Malmö eller Lund. Troligtvis blir det Malmö.
    Jag vill verkligen bli socionom och jag vet att jag kan mycket om jag bara vill.. Så hoppas det ska gå vägen.
    Behöver man plugga under jul och sommarlov också eller är det helt ledigt då?

• sötarara
    Mammamuan skrev 2011-11-14 10:16:12 följande:
    Jag ska gå i Malmö eller Lund. Troligtvis blir det Malmö.
    Jag vill verkligen bli socionom och jag vet att jag kan mycket om jag bara vill.. Så hoppas det ska gå vägen.
    Behöver man plugga under jul och sommarlov också eller är det helt ledigt då?
    Nja, julen behöver du plugga eftersom man inte har något regelrätt jullov. Men sommmarn är du ju ledig, förutsatt att du inte har några rester.
  • Mellamella
    Mammamuan skrev 2011-11-13 23:15:49 följande:
    Tack för svaren. Många som hoppar av för att de inte klarar utbildningen eller ?
    Det är ett antal personer som har hoppat av på min utbildning, dock tror jag det handlade mer om att de kände att utbildningen inte passade dem, inte att de inte klarade den.
    Jag tror faktiskt att de allra flesta klarar socionomutbildningen, bara det att vissa får kämpa mer än andra.
    Thats my story and I'm sticking to it. www.mellas.se/
Svar på tråden Ni som har läst eller läser till socionom