• Griiisen

Tips vid rossliga/slemmiga uftvägar och hosta...

Hej hej!

Vår lilla dotter har fått sig en släng förkylning (igen) och det är ingen fara med lite snor och täppt näsa och så MEN, hon har börjat hosta också. Ingen direkt oroväckande hosta men det verkar jobbigt... Hon låter rosslig och slemmig i luftvägarna när hon andas och när hon hostar låter det verkligen som att det ska släppa (hon hostar riktigt ordentligt!) men det gör inte det... Har ringt bvc och pratat in på deras telefonsvar så de lär ringa tillbaka men jag tänkte även kolla här...

Det finns ju så många här på FL med supersmarta tips så jag tänkte att någon kanske har ett bra "husmorstips" mot detta..?

Tack på förhand!
    /Griiisen

• Svar på tråden Tips vid rossliga/slemmiga uftvägar och hosta...
  • Kalina

Vår dotter har hostat och är roslig sen ett par dagar. Vi åkte till familjeläkaren i går och han skrev ut recept på Mollipect. Det hjälper till att vidga luftvägarna och är slemlösande.
    Vi använder även Renässans koksaltlösning i lillans näsa när hon är täppt.

• Kalina

Vatten är också slemlösande.

• Max mamma

Hej hej...vet inte hur gammal hon e er dotter...men det jag vet är att det är jobbigt at höra sina små hosta å ha lite problem med andningen.

Små barn har ju inte den förmåga som vi vuxna har att kunna harkla sej,det är därför dom låter rossliga i sina luftrör,sen är ju deras luftrör JÄTTEtunna som sytrådar,så det är ju lättare för dom att bli slemmig där.

Det man kan göra är väl att kanske höja huvudändan på den säng dom sover i,så dom inte ligger helt platt när dom sover.

Så länge hon inte har feber å äter å dricker(framförallt dricker) så tror jag inte att du behöver oroa dej.

Men såklart-om hosta fortsätter eller att hon blir värre så måste ni ju ringa,så hon kanske får ngn luftvidgande medicin typ VENTOLINE.

Hoppas jag kunnat hjälpt dej ngt!

• Griiisen

Tack så jättemycket för Era svar!

• Pablo

Vår son har hostat LÄNGE.

Den läkare vi träffade sist sa att det är viktigt att utesluta att hostan inte beror på lungåkommor, astma och blåsljud i hjärtat (som alla retar till hosta). Hostan är en retning som hos små barn kan bero på att luftrören dragit ihop sig, slem i näsan, vatten i örat, öroninflammation t ex. Oftast är hostan ofarlig, men besvärlig.

Vi har fått både mollipect och ventolin utskrivna på recept, men vi tycker inte att de hjälper.

Det vi märkt är att det hjälper att hålla snoret i näsan borta (med koksaltlösning), höja upp sängen och vara ute i friska luften. Han hostar mer så fort näsan är täppt.

Vi har fått rådet att då och då (två månader till nästa gång) utesluta att hostan beror på något som behöver behandlas. Så tills vidare får han "hosta på". Tyvärr. Jag kanske ska säga att han alltid har varit pigg, alert och ätit bra.

• KäRinGa

Hjälper endast medicin vid sånt här? (har en snart 4mån kille sm hostar o e slemmig sen ca en mån tbx)

• kristallen

Måste bara tala om att min son på 1-år har nu efter tre månader fått brikanyl och palmicort tror jag det heter.
    Har alltså haft hosta fast inte hela tiden men varit rosslig så länge. Och även förkyld.
    Har vart på vc vid tre olika tillfällen och han har fått inhalera där, men det har kommit tillbaka. Har gett han allt från mollipect till ventolin men inget har hjälp.
    Fast nu har det blivit mycket bättre med detta som han fick nu sist.

Har en tid till läkarn efter ett antal turer till bvc och vc. Så då ska dom väl tala pm vad det handlar om!!!!!!.
    Blir så trött på alla läkare, har träffat tre läk varav en var barnläkare. Men den fjärde nu så blev det änligen rätt. Och hon är inte barnläkare.

Ville bara tala om detta, för tänk om man hade fått dessa medeciner tidigare så hade man sluppigt och oroa sig så mycket!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Men det ska gå så himmla lång tid innan dom kommer till skott!!!!

• isadora

om det bara är en vanlig förkylning så tyker jag att det hjälper jättemkt att gå ut, då sväller luftvägarna av.

• Griiisen

Tack för alla svar!

Jag har pratat med en sköterska på bvc och min sambo har pratat med en sköterska på sjukhuset och båda sa att så länge lillan äter och sover som hon ska och inte verkar må dåligt för övrigt så är det ingen fara. De tipsade också om frisk luft och att ge lite vatten.

• rickards

Min son som nu är 9 månader har varit rosslig och pipig sedan i början på juli. Som ni andra har vi sökt och sökt för detta. Dom har gjort tester ang. cystisk fibros, röntgat lungorna, gjort allergitester på allt och inhalerat adrenalin ett antal ggr. Låg även inne på östra i somras i 1 dygn med massor av inhalationer. Då fick han också andas syrgas under natten. Har prövat medicinerna airomir (luftrörsvidgande) och pumlicort (förebyggande) i en behållare med mask som heter nebunette. Ingen förbättring. Så för ungefär två månader sedan fick vi äntligen rätt. En maskin som kopplas i eluttaget som heter Pari Boy och i den häller man i ventoline och pulmicort o maskinen gör så att det blir ånga och då kommer medicinen längre ner. Var hos doktorn i går och nu andas han helt rent. Skall köra medicinering dagligen för att hålla det borta...

• jane33

Ett tips är att höja huvudändan under sängen så att han ej ligger plant, frisk luft - avsvällande - koksalt i näsan och Panodil så att det ej gör ont att hosta och höjer allmäntillståndet. Tänk på att Mollipect även dämpar hostreflexen vilket inte är så bra då slem ligger kvar i bronkerna , vilket är gynsamt för bakterierna.....Lycka till..

Svar på tråden Tips vid rossliga/slemmiga uftvägar och hosta...