• Mrs JK

Vad göra med barn som spottar..?

Hej. Vi har en kille på 2 år och 8 månader sol för några månader sedan började med att spotta, på storebror och på oss föräldrar. I massa olika situationer. Inte bara när han är arg, utan även när han är glad. Oftast helt oväntat... Självklart vill vi att han ska sluta med detta, inte kul alls att få en spottsalva i ansiktet när man håller honom i famnen. Vi trodde det skulle gå över, men är snart inne på mÅnad 4! Har provat allt, säga till. Bli arg, ignorera, lyfta bort från situationen och prata. Inget funkar. Är annars en väldigt snäll o mjuk liten kille. Är det fler som haft så här?

• Svar på tråden Vad göra med barn som spottar..?
  • belive 23

när våran dotter spottade, så säger jag att så där gör man inte, nu blir mamma/pappa ledsen, sen bär jag in henne på rummet och säger, du får vara här tills du har sagt förlåt,( med öppen dörr)  sen när hon springer ut x antal gånger så bär jag inte henne igen, och säger inte för mycket, sen efter en stund (lite olika beroende på hur arg hon blir) så kommer hon ut och ger mig en kram och säger förlåt, då berömmer jag henne och säger att hon fick vara där efter som hon spottade på mig. 

ungefär så gör jag med det mesta om hon gör någonting dumt, hon tyckte väldigt mycke om att slåss.. vi har tänkt att köpa en lite matta el någonting som dom har på nanny akuten, men det har funkat bra med rummet..

jag har märkt om jag tex pratar mycket medans hon ska vara där el medans jag bär in henne igen så tycker hon bara det är kul. så jag försöker att vara så tyst som möjligt.
    och hålla ut tills hon kommer ut själv, kan ta lång tid ibörjan, men nu som herrom dagen hon sparkade katten, så va hon bara inne på rummet i  2 minuter så kom hon ut och sa förlåt till katten så va allt bra igen..

• Izap

Vår sonlärde sig spotta för ett tag sen och vi bestämmde att ignorera hans spottande. För den största anledningen till att han spottar är för att han kan och tycker det är lite "nyhetens sötma". Om vi då går in och blir arga varje gång han spottar så förstår han att det är fel och kommer då göra det miljoner gånger till, bara för att testa.
    Det låter kanske helt galet men det fungerar jättebra! Han spottar väldigt lite, och som du säger TS så spottar han inte vid någon speciell situation utan både när han är glad och sur.
    Självklart säger vi till honom när han gör fel som slåss eller skriker tex men att gå och tjata om minsta lilla sak kommer bara skada mer än att hjälpa. Så vi valde som sagt att sålla bort spottandet och detfungerade!

• Mrs JK

Hej o tack för svaren. Ja vi trodde att det skulle gå bort av sig själv, men insåg efter en månas- två att det inte skulle göra det. Som inlägg två skriver så vill man ju välja sina duster! Men detta har liksom spårat ur.. Han spottade på storebror 4 ggr bara i morse innan vi tog oss iväg till dagis o skola! Storebror blir såklart arg och det gör det svårare att ignorera. Vi lyfter nu bort honom. Tittat honom i ögönen och säger kort. Spotta får man inte göra. Fy. Och in med honom på sitt rum. Ska vara konsekventa en längre tid sÅ får vi se om det blir resultat. Säga förlåt till storebror verkar hopplöst just nu, då spottar han oftast bara igen ...

• Flickan och kråkan

Jag tror inte på att köra in barn på sina rum. Vår yngsta är 2½ år och spottar ibland på storebror som snart är 4 år. För hans del handlar det en hel del om att det liksom är det enda han har att sätta emot. Storebror är snabbare i huvudet och har på så sätt alltid överhand. Jag hindrar honom, söker ögonkontakt och talar tydligt, utan att bli arg, om för honom att man inte spottar på någon. Behövs det så tar jag honom ur situationen, men sätter honom inte själv någonstans. Sedan så ägnar vi mycket tid till att ge dem andra redskap för att hantera olika situationer och frustration. Förlåt tycker jag är något som ska komma inifrån, inte på kommando - då är det ju inget värt i alla fall.

Svar på tråden Vad göra med barn som spottar..?