• Anonym

Jag är gravid o ska göra abort. Men hur gör man? Kan du hjälpa mig?

Jag är 30+ o har precis fått reda på att jag är gravid. Vi har bestämt oss för att göra abort. Men hur gör man? Vart vänder man sig? Får man välja metod? Vilken är isf bäst? Snälla hjälp mig är helt okunnig på detta område.

• Svar på tråden Jag är gravid o ska göra abort. Men hur gör man? Kan du hjälpa mig?
  • brünnhilde

Ta kontakt med din mvc så hjälper de dig vidare.

• villockså

Jag gjorde abort för ca två år sen, ringde då till gyn mottagningen på närmsta sjukhus. Fick komma in efter ett par dagar och göra ultraljud för att se hur långt gången jag var. Därefter bokade vi in tid för abort. Eftersom jag bara hade  gått nio veckor när jag gjorde min abort så avstannades graviditeteten med hjälp av piller. Fick då ta ett slags förberedande piller först som skulle stanna upp, och sen ett piller som skulle göra "missfall". Blödde som en galning och trodde jag skulle dö av smärta ett par dagar där, men det är helt olika. Vissa känner ingenting :) Har för mig att det blir skrapning om man gått längre än 10 veckor, men är inte säker. 

• CTMT

Ja du måste ta kontakt med mödravårdcentral, just för att de ska kunna bekräfta din graviditet och ungefär hur långt gången du är så de vet vart de ska remittera dig vidare. Vilken metod det blir beror på hur långt gången du är.

In och läs här:
      http://www.vgregion.se/sv/Skaraborgs-sjukhus/Skaraborgs-sjukhus/Hemsidor-SkaS/Kvinnosjukvarden-/Kvinnosjukvarden-KSS/Gynekologi-/Gynmottagning/Abort/

Lycka till. 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Anonym

Vet inte hur det funkar där just du bor men.. Jag bor i sthlm och gjorde en abort för snart 12 år sedan. Då ringde jag bara till Huddinge sjukhus kvinnoklinik och bokade en tid. Fick först komma på undersökning, gjorde vul. Bokade sen ett datum för själva aborten. Jag gjorde den på plats, sövd och skrapad. Var då i ca v 11. Gick "lätt" och smärtfritt. Kom in ca sju på morgonen och åkte hem på em. Inga problem efteråt.

• Anonym (Åsa)

Googla abortrådgivning + den stad du bor i så får du fram vart du ska ringa. Oftast är det kvinnokliniken eller gyn.mottagningen man ringer till. I större städer finns flera olika alternativ. Du får först träffa en barnmorska som informerar om abortmetoder, sen kommer de fastställa hur långt gången du är. Därefter bokar ni en tid för själva aborten. Det kan vara förhållandevis långa väntetider så det är bra att ringa och boka tid för samtal så snart som möjligt.

• Anonym

Tack för alla svar.

Ringde till kk på det sjukhus jag tillhör. Har fått en tid på ett sjukhus i en annan stad, det gick snabbare.

Jag tog förgivet att de skulle göra en undersökning o sen utföra aborten, men det verkar som om man gör det vid ett annat besök??

• Anonym

ja oftast gör man ett besök för och fastställa hur långt gången man är och sen får man en ny tid. Fast det kanske är olika beroende på metod då den medicinska gör många hemma så då kan man säkert få tabletterna samma dag.

• CTMT

Ja det brukar först faställa graviditeten, men om det är fråga om abort så får man tid till det väldigt snabbt efter besöket.

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Anonym

är nog väldigt olika...jag var inne i tisdags och fastställde att jag var gravid i v 8 fick ta en tablett där på sjukhuset och idag gjort resten hemma...

• Anonym

Jag gjorde en abort för ett år sedan och då ringde jag min kvinnoklinik och de hade ej tid på ett bra tag så vände mig också till en annan stad där jag fick komma ganska omgående, där kollade läkaren på kotten där inne och fastställde vilken vecka och sedan gick jag in till en sköterska där jag fick ett piller som avstannade graviditeten. 2 dagar (tror jag det var) senare så gjorde jag en hemma abort, man fick med sig smärtstillande medicin hem och själva "abort pillrena" som man ska föra upp i slidan. Smart tips från mig är att om du kan, gå upp väldigt tidigt då du egentligen sovit alldeles för lite och fixa och dona med det du ska och sedan går du och lägger dig igen.

Jag sov igenom ''värkningstiden'' eller vad man ska säga, så några timmar senare gick jag på toan och det sa plopp och sen var det klart, eller ja, man blöder ju ett bra tag. De är jättesnälla och ringer och kollar att allt står bra till o sådär med :)

Men jag var ju i vecka 8, så det är isf om det är tidigt i din graviditet.. Annars har jag ingen erfarnhet utav vad som gäller skrapning osv. Men tänk igenom 10 000 gånger om du verkligen vill göra aborten, för min mens har varit jättestrulig sedan aborten..

• Loriyana
    Anonym skrev 2011-11-16 11:57:31 följande:
    Tack för alla svar.

Ringde till kk på det sjukhus jag tillhör. Har fått en tid på ett sjukhus i en annan stad, det gick snabbare.

Jag tog förgivet att de skulle göra en undersökning o sen utföra aborten, men det verkar som om man gör det vid ett annat besök??

Men det är klart att de måste göra en undersökning! De måste ju fastställa vilken vecka fostret är i, för man kan inte abortera efter vecka 18.
  • Anonym (v)
    Loriyana skrev 2011-11-19 11:05:31 följande:
    Men det är klart att de måste göra en undersökning! De måste ju fastställa vilken vecka fostret är i, för man kan inte abortera efter vecka 18.
    Jag tror inte frågan var huruvida det skulle göras en undersökning eller inte, utan om man kunde göra aborten direkt efter undersökningen eller inte.
Svar på tråden Jag är gravid o ska göra abort. Men hur gör man? Kan du hjälpa mig?