• Anonym (Kluven)

Omplacera ett placerat barn?

Undrar om något familjehem här har varit med om att man har behövt placera om ett placerat barn pga att det inte funkat pga olika anledningar.

• Svar på tråden Omplacera ett placerat barn?
  • Anonym (Kluven)
    niagara skrev 2011-11-14 12:04:13 följande:
    Det händer absolut

Tack för ditt svar!  Finns det risk att man inte får fler placeringar om dom behöver placera om ett barn? Det kan ju vara så att just DET barnet inte riktigt "passar" in i familjehemmet. Hoppas ni förstår mig rätt.
  • niagara

Klart man kan få. Så länge anledningen till omplaceringen inte är att ni misskött ert uppdrag och att ni anses olämpliga. Fråga soc så vet ni. Det är ju tokigt om ni ska gå och vänta på ny placering om soc inte har några avsikter att placera hos er.

• jeppsson
    Anonym (Kluven) skrev 2011-11-14 12:34:40 följande:

Tack för ditt svar!  Finns det risk att man inte får fler placeringar om dom behöver placera om ett barn? Det kan ju vara så att just DET barnet inte riktigt "passar" in i familjehemmet. Hoppas ni förstår mig rätt.
    Varje gång ett placerat barn måste omplaceras är jätte jobbigt för barnet! Går det att undvika så ska man göra det in till det yttersta, dessa barn har oftast redan en ryggsäck som är tung att bära så varje flytt är en flytt för mycket om du förstår vad jag menar! Tyvärr så är det inte heller ovanligt att placerade barn behöver omplaceras! Och det beror inte bara på familjehemmen det kan bero på både Soc och på hemflytt.
    Men bara för att ett barn behöver omplaceras innebär INTE att DU/NI gjort nåt fel och brukar heller inte påverka framtida placeringar! Har ni INTE gjort något fel som är anledningen till ompalceringen så påverkar det inte era framtida ev placeringar.
    ALLT beror på vad som hänt och vad det är som gör att det inte fungerar?
    Man behöver inte alltid  ha gjort fel, alla funkar inte med alla och alla kan inte älska alla!
    Har man aldrig haft ett barn placerat kan man aldrig föreställa sig vad det egentligen innebär och vad det egentligen handlar om!
    Vad har du för stöd hos Soc?
    Hur gammalt är barnet?
    Hur länge har det bott hos er? 

• Anonym (Kluven)
    jeppsson skrev 2011-11-15 14:58:01 följande:
    Varje gång ett placerat barn måste omplaceras är jätte jobbigt för barnet! Går det att undvika så ska man göra det in till det yttersta, dessa barn har oftast redan en ryggsäck som är tung att bära så varje flytt är en flytt för mycket om du förstår vad jag menar! Tyvärr så är det inte heller ovanligt att placerade barn behöver omplaceras! Och det beror inte bara på familjehemmen det kan bero på både Soc och på hemflytt.
    Men bara för att ett barn behöver omplaceras innebär INTE att DU/NI gjort nåt fel och brukar heller inte påverka framtida placeringar! Har ni INTE gjort något fel som är anledningen till ompalceringen så påverkar det inte era framtida ev placeringar.
    ALLT beror på vad som hänt och vad det är som gör att det inte fungerar?
    Man behöver inte alltid  ha gjort fel, alla funkar inte med alla och alla kan inte älska alla!
    Har man aldrig haft ett barn placerat kan man aldrig föreställa sig vad det egentligen innebär och vad det egentligen handlar om!
    Vad har du för stöd hos Soc?
    Hur gammalt är barnet?
    Hur länge har det bott hos er? 

Men herregud...tusen tack för din förståelse.
    Barnet har bott hos oss i ca 8 månader och är under 8 år. (Vill inte säga exakt)
    Vi har nästan inget stöd alls från soc tyvärr. Nej vi har inte gjort något fel men barnet har inte riktigt funnit sin plats familjen och går inte alls ihop med våra egna barn. Vi har verkligen försökt men nu har vi beslutat att för allas skull så är nog en omplacering det bästa. Nu är det så att barnet har ett syskon boende här som blev placerat på samma gång och som det "klickade" med på en gång. Vi är nu lite oroliga att dom även kommer att flytta på syskonet när h*n har landat och trivs bra. 

Detta är våra första placeringar och jag håller med dig, har man aldrig haft placeringar så vet man inte vad det innebär.  
  • Queenie70

Det sker tyvärr alldeles för ofta. Vilket är oerhört kostsamt för barnet.

• Anonym (Kluven)
    Queenie70 skrev 2011-11-15 19:33:18 följande:
    Det sker tyvärr alldeles för ofta. Vilket är oerhört kostsamt för barnet.

Jo jag förstår att det sliter på barnet/barnen men i detta lägge måste vi tänka på våra egna barn först.
  • Queenie70

Men, man kan väl inte ens tänka tanken att skilja dessa syskon åt får man hoppas. Kanske är barnet "sån sort" som aldrig riktigt kommer att "platsa" nånstans. Men syskonen är och kommer att vara oerhört viktiga för varandra även om barnet inte riktigt faller på plats hos er. Nu vet jag naturligtvis inte hela historien, men jag känner rent spontant att det vore fruktansvärt att behålla det ena syskonen och flytta vidare med den andra stackaren som sannolikt redan har ett tungt babage att släpa vidare på. Tänker att det ändå är förhållandevis kort tid som barnet varit placerat, och att det tar tid att läka och få upp förtroendet.

• Queenie70
    Anonym (Kluven) skrev 2011-11-15 19:37:51 följande:
    Jo jag förstår att det sliter på barnet/barnen men i detta lägge måste vi tänka på våra egna barn först.
    Men ni förstod väl redan när ni tog er an ett sådant uppdrag att det kanske skulle bli oerhört tufft ibland?
Svar på tråden Omplacera ett placerat barn?