• Lilla Hjärtat

Lurad på Tradera, hur gör man?

Jag köpte ett par barnstövlar på tradera för över en månad sedan. När det efter två veckor fortfarande inte kom något, mailade jag säljaren.
    Efter upprepade mail med mycket konstig/utebliven kommunikation, fick jag till slut svar att varan var skickad, dock nämnde han inte när. Efter återigen upprepade mail fick jag ett kort svar typ "I onsdags". När två veckor efter den onsdagen hade gått mailade jag säljaren igen och igen och igen.
    Till slut svarade han kort att posten nog slarvat bort mitt paket, men att han skulle ge tillbaka mina pengar (ca 300 kr)

Har nu efter två veckor fortfarande inte fått några pengar insatta, säljaren svarar inte på mail.
    Vad 17 kan jag göra? På Traderas hemsida står att de inte tar något ansvar för sådant utan att man ska ta det med säljaren. Men om man inte får kontakt?
    Säljaren har andra auktioner utlagda som går ut under dessa dagar, så jag vet att han inte är frånvarande.
    Grejen är ju att jag inte tror på att posten slarvat bort paketet. Säljarens konstiga bemötande får mig att misstänka att han aldrig skickat dem, jag har ju inga bevis men det är bara en känsla jag har... kan man polisanmäla sånt här?
    Nån som varit med om liknande?

• Svar på tråden Lurad på Tradera, hur gör man?
  • Amy27

Maila säljaren och be om kollinr/kvitto till paketet. Ett par stövlar kan man inte bara slänga på lådan, alltså måste denna varit på posten och fått ett kvitto.
    Detta för att du ska kunna söka efter paketet på posten.
    Har denne inget kvitto så kan du nog vara ganska säker på att stövlarna aldrig skickades.
    Upplys om att du kommer ge ett negativt omdöme och varna andra för denne säljare.
    Lycka till!

• Caroliine
    Amy27 skrev 2011-11-14 13:05:26 följande:
    Maila säljaren och be om kollinr/kvitto till paketet. Ett par stövlar kan man inte bara slänga på lådan, alltså måste denna varit på posten och fått ett kvitto.
    Har denne inget kvitto så kan du nog vara ganska säker på att stövlarna aldrig skickades.
    Upplys om att du kommer ge ett negativt omdöme och varna andra för denne säljare.
    Lycka till!
    Precis vad jag tänkte, kvitto får man ju alltid!
  • Lilla Hjärtat

Tack. Jo, det är en bra idé.  Så klart han har ett kvitto. Så ska jag bara få honom att svara också. Hatar verkligen sånt här, i min värld är alla ärliga och vänliga. Men jag får väl tuffa till honom.
    Undrar mest vem som har rätten på sin sida? jag kan ju å andra sidan inte bevisa att jag INTE fått några stövlar.. Men han måste ju som sagt som ni påpekar ha ett kvitto.

• Caroliine
    Lilla Hjärtat skrev 2011-11-14 13:21:29 följande:
     Tack. Jo, det är en bra idé.  Så klart han har ett kvitto. Så ska jag bara få honom att svara också. Hatar verkligen sånt här, i min värld är alla ärliga och vänliga. Men jag får väl tuffa till honom.
    Undrar mest vem som har rätten på sin sida? jag kan ju å andra sidan inte bevisa att jag INTE fått några stövlar.. Men han måste ju som sagt som ni påpekar ha ett kvitto.
    Nej det är svårt, ord mot ord. Men ett kvitto borde han ha som sagt. Hoppas han behagar svara bara! 300 kronor är ju ändå mycket pengar att bara kasta i sjön. Hoppas det löser sig för dig!
  • Mynta
    Lycka till!
    Är de skickade med brev, vilket jag antar att de är, så finns det ju bara ett kvitto på frimärken vilket ju inte säger något om paketet är postat eller inte.

Borttappade brev kan man och ska man reklamera hos Posten, tror dock bara att det är avsändaren som kan göra det. Be honom att reklamera hos sitt Postombud, och kräv sedan en kopia på att reklamationen är gjord. Hota med att anmäla till Tradera och lämna negativt omdöme om varken reklamation eller pengar dyker upp.
  • till hösten

Tradera har en chatt där du kan få vägledning annars maila dom. Maila/sms:a säljaren och hota med polisanmälan och skriva att han/hon har veckan på sig att sätta in dina pengar el skicka varan, om inte så lämna negativt omdöme (inte för att det hjälper dig att få tillbaka pengarna.....)

• Mynta

Du kan ju alltid testa att ringa säljaren förresten, sådant kan ge betydligt bättre effekt än att bara maila.

• MammaTillDomFinaste
    till hösten skrev 2011-11-14 14:32:27 följande:
    Tradera har en chatt där du kan få vägledning annars maila dom. Maila/sms:a säljaren och hota med polisanmälan och skriva att han/hon har veckan på sig att sätta in dina pengar el skicka varan, om inte så lämna negativt omdöme (inte för att det hjälper dig att få tillbaka pengarna.....)
    skulle MINST ge negativt omdöme och skriva i kommentarsfältet "varken fått vara eller pengarna tillbaka" 
  • Aros

Ring säljaren och påpeka att har du inte pengarna inne på ditt konto inom 24 timmar så kommer du göra en polisanmälan. Det brukar få fart på de flesta. 

• Angeliic

Hänt samma med mig också. Betalade min vara men har inte dykt upp något på över en månad. Både smsat och mailat denna människa. (När jag ringer klickar denna rara person bort mig) 

När jag däremot skrev att jag skulle polisanmäla så lovade denna människan att skicka min vara (sa att hon lagt ut så mycket och inte haft koll) Skulle komma fram idag bedyrade hon. Kom inget.

Ger henne imorgon också sen ringer jag faktiskt polisen. Såg att hennes konto blivit avaktiverad nu på Tradera efter en massa negativa omdömen om utebliven leverans.  

• Lilla Hjärtat
    littlepoh skrev 2011-11-14 15:08:04 följande:
    Förstår inte hur man kan lura någon sådär!

Hoppas de löser sig för dig TS!
    Tack. Nä, jag vet. Är själv så ärlig, och har handlat så mycket på Tradera. Skit också, tar så mycket energi sånt här.
  • Lilla Hjärtat
    Mynta skrev 2011-11-14 14:58:08 följande:
    Du kan ju alltid testa att ringa säljaren förresten, sådant kan ge betydligt bättre effekt än att bara maila.
    Jo, jag är bara lite feg. Han verkar så konstig....:(
  • Lilla Hjärtat
    till hösten skrev 2011-11-14 14:32:27 följande:
    Fast det står att de inte har något ansvar för att varor kommer fram och att man ska ta det med säljaren direkt...
  • Lilla Hjärtat
    Caroliine skrev 2011-11-14 13:22:53 följande:
    Nej det är svårt, ord mot ord. Men ett kvitto borde han ha som sagt. Hoppas han behagar svara bara! 300 kronor är ju ändå mycket pengar att bara kasta i sjön. Hoppas det löser sig för dig!
    Det är ju ingen förmögenhet, men inte skitslantar heller. Men för mej är principen viktigast, även om det hade varit 10 kronor så gör man inte så....
  • Lilla Hjärtat
    Mynta skrev 2011-11-14 13:23:04 följande:
    Är de skickade med brev, vilket jag antar att de är, så finns det ju bara ett kvitto på frimärken vilket ju inte säger något om paketet är postat eller inte.

Borttappade brev kan man och ska man reklamera hos Posten, tror dock bara att det är avsändaren som kan göra det. Be honom att reklamera hos sitt Postombud, och kräv sedan en kopia på att reklamationen är gjord. Hota med att anmäla till Tradera och lämna negativt omdöme om varken reklamation eller pengar dyker upp.
    Tack, du har ju rätt. Förmodligen är det inget regelrätt paket.
  • Lilla Hjärtat
    Angeliic skrev 2011-11-14 15:06:04 följande:
    Hänt samma med mig också. Betalade min vara men har inte dykt upp något på över en månad. Både smsat och mailat denna människa. (När jag ringer klickar denna rara person bort mig) 

När jag däremot skrev att jag skulle polisanmäla så lovade denna människan att skicka min vara (sa att hon lagt ut så mycket och inte haft koll) Skulle komma fram idag bedyrade hon. Kom inget.

Ger henne imorgon också sen ringer jag faktiskt polisen. Såg att hennes konto blivit avaktiverad nu på Tradera efter en massa negativa omdömen om utebliven leverans.  
    Usch, ja, hota med polisanmälning kan man ju göra. Du har ju faktiskt blivit utsatt för bedrägeri, hur mycket pengar gällde det? Berätta gärna om hur det gick
  • Leone i Västerås
    Lycka till!
    Fast visst kan man slänga ett par barnstövlar i en postlåda. Jag säljer mycket på Tradera, och är det stövlar i mindre storlekar så skickar jag dem alltid i vanlig brevlåda om inte köparen väljer tex Schenker.
    Så att förutsätta att man luras för att det inte finns något inlämningskvitto är fel!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Angeliic
    Lilla Hjärtat skrev 2011-11-14 15:18:06 följande:
    Usch, ja, hota med polisanmälning kan man ju göra. Du har ju faktiskt blivit utsatt för bedrägeri, hur mycket pengar gällde det? Berätta gärna om hur det gick
    Fick kläderna igår faktiskt. Och som "plåster på såren" skickade hon även med en body, klänning och tröja. (hade köpt ett par dyra strumpbyxor för 135:- )

Iofs var inte de extra kläderna mycket att ha - fläckiga osv men hennes samvete kändes väl bättre utav det. Jag är mest glad att jag fick strumpbyxorna och slapp gå vidare med det till polisen.

Har du testat att ringa försäljaren?  
Svar på tråden Lurad på Tradera, hur gör man?