• Mymemlan

5 cm stor cysta innuti min vänstra äggstock. Måste opereras snabbt enligt dom, med titthål. Nån som gjort?

När jag tog ut min spiral fick jag väldigt ont i min vänstra äggstock vid ägglossning. Kunde inte sitta eller stå och mådde illa. Nu har dom äntligen hittat felet. En cysta i min äggstock som är 5 cm stor, och äggstocken ska vara kring 3 cm. Dom är rädd att den ska spricka. Jag ska göra en titthålsoperation den 28 november, på dagkirurgen. Dom måste ta bort hela äggstocken för det finns ingen levande ägglossningsvävnad i den alls sa hon. Om dom inte kommer åt med titthålsoperation så måste dom skära upp allt istället.

Är det någon mer som har haft en cysta i äggstocken och genomgått en titthållsoperation?

• Svar på tråden 5 cm stor cysta innuti min vänstra äggstock. Måste opereras snabbt enligt dom, med titthål. Nån som gjort?
  • Mymemlan

Dom påstår att man inte alls har ont efter en titthålsoperation, men jag har läst annat. Stämmer det?

• Emmeliina

Har ingen erfarenhet av den operationen men har jobbat på en avdelning där dem gjort tillhålsoperationer och tagit bort bland annat blindtarm och gallblåsa. Man kan absolut ha ont efter en titthålsop men det är inte ett lika stort ingrepp som att behöva skära igenom huden men dem har ju fortfarande varit inne i kroppen och "rotat". Man kan också få ont uppe i axlarna efteråt, det är det jag mest upplevt att patienter har klagat på, och det får man för att luften som dem blåser upp inne i magen åker upp i kroppen sen när man är färdig med op. Det mesta åker självklart ut när dem tar ut instrumenten men inte allt. Men den smärtan och luften försvinner av sig självt. Det är bara att be om smärtstillande om du får ont.

• Meus Veritas

Har gjort masdor med titthåls op bla på äggstockar. Lite öm i magen efteråt och gasig, känner sig uppblåst. Men det har gått över på 1-2 dagar ibland snabbare.

• Mymemlan

Okej, det känns ju bra att veta iaf. Låter ganska läskigt att dom blåser upp luft inne i kroppen....

• Pimpinellan

Jag har gjort 2 st. laparoskopier. Första hade jag vrålont efteråt,ont rätt länge ö.h.t,kunde inte gå bra på en vecka. Andra gången knappt ont för jag hade bett om ordentlig smärtlindring-inget brukar bita på mig nämligen,men nu har de insett att jag måste knarkas ner för att inte ha jätteont!

• Erica80

Jag tog bort en cysta som satt på min ena äggstock för några år sedan. Cystan va 5x7cm. Jodå, jag hade bra ont efteråt. Va sängliggande i några dagar. Jag kommer inte ihåg precis hur länge det va men jag minns att jag hade ont.

• Mymemlan

Jag har inte tid att vara sängliggande. Min sambo har nyss lämnat mig, och jag har min lilla kille på 2 år mitt i en praktik.. Suck... Får be om ordentlig smärtlindring helt enkelt och nått bättre än alvedon efteråt för det funkar aldrig på mig..

• Tolle83

Jag gjort en titthålsoperation 15 september. Dock skulle dom kolla om jag hade endometrios. Men de är samma operaation.

Då gick dom in i naveln och in vid vänster sida för att ko åt från två håll. Jag hade frukatansvärt ont i nästan 2 vekcor. Hade svårt att sätt/ ställa lägga mej ner.
    Men de är ju självklart olika från person till person.

Lycka till och hoppas att de går bra! 

Ja beklagar att killen dragit        {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden 5 cm stor cysta innuti min vänstra äggstock. Måste opereras snabbt enligt dom, med titthål. Nån som gjort?