• Lovely f

Förvärkar... kan dom vara 7-9 minuter långa?

Jag har gått in i vecka 38 nu och vet ännu inte säkert hur en värk/förvärk/sammandragning känns. Det är mitt första barn jag väntar.

Oftast på nätterna så blir magen hård, vet inte om det är för att bebisen trycker konstigt eller om det är för att livmodern drar ihop sig. Men samtidigt har jag mensvärk både framtill i magen och baktill i ryggen och så strålar det onda ner i låren.
    Det onda sitter i ca. 7-9 minuter i sträck. Och sen är det över och jag kan somna om. Ibland är det flera gånger per natt men inte mer än 3-4 gånger.
    Detta har pågått i flera veckor nu.

Även dagtid har jag mensvärk till och från och magen blir hård, fast oftast översta delen av magen. Men jag får aldrig så ont som jag gör på nattetid. Bara lite ont men inte så att jag behöver koncentrera mig på andningen osv.

Bebisen har varit fixerad sedan 10 veckor tillbaka.

Jag hade fått för mig att sammandragningar bara verkar i ca. 1 minut åt gången. Så vad kan detta vara?
    Någon som vet eller tror dig veta eller har varit med om liknande?

• Svar på tråden Förvärkar... kan dom vara 7-9 minuter långa?
  • Eleonor01

Mitt kändes så helgen innan han föddes. Min smärta kom av att han hade börjat snurra i förlossningskanalen. Men jag kunde ha ont i timmar i sträck. Se det som ett början på ett slut som leder till en ny början :) häftigt! Lycka till

• Lovely f

Tack för svaret.

Fast jag har inte ont flera timmar i sträck, och det har ju pågått så länge nu till och från. Där ett tag trodde jag att bebisen skulle komma alldeles för tidigt just för att jag hade så ont.

Tar tacksamt emot fler svar på vad ni tror det kan vara o bero på.

• Lovely f

Tycker mig se många mammor här på FL, men ingen som vet något om värkar??

• mastiffa

man missar inte när det är riktiga värkar,ja förvärkar kan sitta i en längre tid,jag är i vecka 34 och har längre förvärkar varje dag som sitter i

lycka till

Svar på tråden Förvärkar... kan dom vara 7-9 minuter långa?