• n1ettan

Köpt bostadsrätt- spisen fungerar inte

Jag har köpt en bostadrätt och spisen är trasig. Den går att starta och ser på alla sätt och vis ut att fungera- men när man börjar använda den med en gryta på - då hoppar och far temperaturinställningarna. Dvs -jag vrider vredet till 3 och vips så ryker det från spisen då den alldeles av sig själv börjat värma på 9 - med vredet på 3. Är detta ett dolt fel? Spisen fungerade - men när man använder den så kör den sitt eget race- alltså måste jag köpa en ny spis :(. Lgh är inte besiktad av ngn utomstående. 

Hur skulle ni agera?  

• Svar på tråden Köpt bostadsrätt- spisen fungerar inte
  • E4666

Du kunde ha kollat att spisen fungerade eller ställt en fråga om det till säljaren, jag förmodar att du inte frågade om spisen fungerade. Många bjuder ut spisar mellan 200 kr och 1500 kr på auktionssajterna, om du inte vill köpa nytt förstås. Glöm ej att kolla om det ska vara trefas (dvs vilken väggkontakt/elanslutning spisen ska ha).

• E4666

Tillägg: nej, det är inte ett dolt fel även om det var dolt för dig pga att du inte kollade/frågade om det.

• n1ettan

2011-10-04             12:26        
    Collin        Inlägg: 115            Medlem: 2009-01-09   
    Konsumentvägledare
    Den som köper en bostadsrätt har undersökningsplikt och kan i efterhand inte åberopa sådana fel som man borde ha upptäckt vid en besiktning av bostadsrätten. Säljaren har en upplysningsskyldighet, dvs att berätta de brister i lägenheten som säljaren känner till och som köparen inte kan upptäcka vid en normal undersökning av bostadsrätten. Det får alltså avgöras från fall till fall vad för typ av fel det rör sig om och vad som sagts mm. I detta sammanhang skulle man kunna föra resonemanget att bostadsrätten kan vara felaktig om den inte överensstämmer med avtalet, den ska vara i avtalsenligt skick. Följer det av avtalet att en spis ingår i köpet torde man som köpare kunna förutsätta att spisen ugnen skall fungera, gå att öppna om något annat inte framgår av avtalet eller säljaren informerat om annat. Det finns olika påföljder kring detta, antingen att säljaren får möjlighet avhjälpa felet eller ett prisavdrag, det vill säga en del av köpeskillingen återbetalas motsvarande felet.
  • n1ettan

Jag hittade ovanstående på konsumentverkets chat sida  ngn somvarit med om liknande. Det går ju inte att se att spisen inte fungerar utan att sätta en gryta på. Om man vrider på knapparna så värms ju alla plattor upp- men sedan börjar de leva sitt eget liv.

• E4666

Vad säger säljaren om det?

• Länisen

Var spisen trasig när du flyttade in är säljaren skyldig att köpa en ny i samma prisklass (vilket blir en begagnad) eller ge dig pengar för vad den är värd som du kan lägga på att köpa en ny. Kontakta mäklaren direkt imorgon. Låt inte tiden gå så att säljaren kan hävda att den fungerade vid inflyttning och gått sönder efteråt.

Casper 2010-06-09
  • n1ettan

Jag skall ringa HSB imorgon - och sedan skall jag prata med säljaren oom saken. Jag tänkte att det kunde vara bäst att lugna ner sig tills imorgon.... annars kanske diskussionen inte skulle bli så givande... ;)

• E4666

Tycker det verkar som att de talar om att "avhjälpa felet" eller "prisavdrag" enligt den här artikeln: lawline.se/answers/2224

I en sammanställning över vanliga frågor och svar (från HSB) fann jag texten "...Svar: Den som köper en bostadsrätt har undersökningsplikt och kan inte åberopa sådana fel som borde ha upptäckts vid en besiktning. Men säljaren är skyldig att upplysa om brister i lägenheten som denne känner till och som köparen inte kan upptäcka vid en normal undersökning."

Obs orden "kan inte" och "som borde ha upptäckts vid en besiktning". Om du besiktigat spisen grundligt, eller frågat ut säljaren efter en lång checklista, hade du nog kommit fram till felet och kan alltså inte åberopa detta som ett fel (det här är vad jag tror).

Minns när jag köpte min första lägenhet, kylskåpet var i ett bedrövligt skick, och det gick förargligt nog dessutom sedan ganska snabbt sönder helt och hållet. Det var surt att behöva köpa ett helt nytt kylskåp som student. Förbered dig mentalt på att du kanske måste köpa in en ny spis (eller begagnad) för egna pengar och/eller ta det via din hemförsäkrings bostadsrättstillägg - om det går - eller om det finns en fond för inre underhåll till bostadsrätten kan du ju använda denna. Om det är en gammal spis, uttjänt så att säga, kanske den inte är värd särskilt mycket, är avskriven som det heter, och du får räkna med att investera i en ny i alla fall. Inte säkert det lönar sig att bråka för några futtiga hundralappar, om du inte gillar att bråka förstås. Dessutom är en gammal dålig spis en brandrisk.

• n1ettan
    E4666 skrev 2011-11-15 18:08:23 följande:
    . Om det är en gammal spis, uttjänt så att säga, kanske den inte är värd särskilt mycket, är avskriven som det heter, och du får räkna med att investera i en ny i alla fall. Inte säkert det lönar sig att bråka för några futtiga hundralappar, om du inte gillar att bråka förstås. Dessutom är en gammal dålig spis en brandrisk.

Det ligger ngt i vad du säger. Jag hade ändå tänkt byta ut den, är van induktion och känner mig obekväm med "varma" dåligt precisionsstyrda plattor... Nej några pengar till en spis finns inte i repfonden, men i det här fallet specifik handlar det inte om pengarna. Jag känner mig bara mest lurad- eller att jag tycker att folk är så /& oärliga. Vi bor på liten ort och parets föräldrar brukar få hjälp av mig med lite grejer och så- vet inte om jag har lust med det längre... fastän det inte är föräldrarnas fel.

Lghinnehavaren sa bara att spisen fungerat och det var bad luck för mig att den precis gått sönder... Han hade ju också, om han varit en ärlig person, och kanske tänkt längre i vem som kan hjälpa vem erbjudit sig  en 1000 kr så hade jag gldeligen lämnat ärendet och hjälpt föräldrarna glatt och villigt i fortsättningen också. Men jaja, kan ju vara att de har skam i kroppen och inte ber om hjälp mer.

Jag skall naturligtvis kolla med försäkringsbolaget också. tack för all hjälp.     
  • Länisen

Men har du pratat med mäklaren? Vi har nyligen sålt två lägenheter (varav en var just hsb) och köpt ett radhus, och alla 3 mäklare har sagt samma sak. Är kylen/ugnen eller liknande trasigt vid inflyttning måste säljaren ersätta den. Däremot ska den ju inte ersättas med en helt ny, utan en av samma värde eller att man får pengarna för vad den är värd.

Casper 2010-06-09
  • n1ettan
    Länisen skrev 2011-11-15 22:12:53 följande:
    Men har du pratat med mäklaren? Vi har nyligen sålt två lägenheter (varav en var just hsb) och köpt ett radhus, och alla 3 mäklare har sagt samma sak. Är kylen/ugnen eller liknande trasigt vid inflyttning måste säljaren ersätta den. Däremot ska den ju inte ersättas med en helt ny, utan en av samma värde eller att man får pengarna för vad den är värd.

Ingen mäklare har varit inkopplad. Jag har försökt prata med HSB- men damen i luren upprepade bara att dom inte har ngt ansvar- och min fråga var aldrig att HSB skulle ta ngt ansvar -bara ge mig råd.... Suck

Jag skall ringa konsumenttanten på fredag när hon e tillbaks på jobbet. Det är verkligen så att jag känner mig lurad, tyvärr. Fy fasen för oärliga människor!  
  • Länisen
    n1ettan skrev 2011-11-16 10:09:22 följande:
    Ingen mäklare har varit inkopplad. Jag har försökt prata med HSB- men damen i luren upprepade bara att dom inte har ngt ansvar- och min fråga var aldrig att HSB skulle ta ngt ansvar -bara ge mig råd.... Suck

Jag skall ringa konsumenttanten på fredag när hon e tillbaks på jobbet. Det är verkligen så att jag känner mig lurad, tyvärr. Fy fasen för oärliga människor!  
    Okej, på det viset.... Hoppas det löser sig för dig i alla fall! DEt är ju riktigt dåligt gjort om inte annat.
    Casper 2010-06-09
  • E4666

Vad sa han när du föreslog att han skulle betala tusen kronor?

Svar på tråden Köpt bostadsrätt- spisen fungerar inte