• Anonym (mamma)

Min dotter bits

Hej! Min dotter som är 1 år och 5 månader bits, rätt så hårt. Det är bara mig hon har bitit och jag undrar vad jag ska göra. När jag förklarar och säger "aj aj" det gör ont på mamma, så bara skrattar hon och gör det igen. Hon skrattar också när jag försöker säga att man inte kastar mat på golvet. Hon brukar se på mig, och hålla ut handen med mat över golvet, sen släpper hon. Jag 100 % säker på att hon vet att hon inte får.... Känns som jag inte vet vad jag ska göra. Och varför biter hon bara mig? Vi har fin kontakt, hon och jag, men jag skulle vilja att hon förstår att inte bitas. Både jag och min sambo umgås massor med henne, det är inte så att hon inte får uppmärksamhet. Och hon trivs på dagis 3 dgr/vecka.

Min mamma tycker att jag ska ta henne i örat, men det känns inte riktigt bra......... Möta ont med ont liksom? Det kan väl inte vara ok, eller?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Min dotter bits
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Din dotter testar och det är normalt, men du skall markera att det tolerar du inte.

Det kanske du får göra många gånger, det har inget med att hon inte tycker om dig, tvärt om.

Visa med ditt kroppspråk att det inte är okey, men att ta i örat är inget jag rekommenderar.

När hon slänger mat på golvet, så skall du inte göra stor affär av detta.

Ge ingen uppmärksamhet, för det är det hon vill ha.
    Nonchalera detta beteende och ge uppmärksamhet när det är något bra hon gör.

Lycka till // carmen

Svar på tråden Min dotter bits