• Kinne79

Hyra campervan eller åka buss/tåg/flyga i Australien?

Sitter och funderar på en långresa där vi bl.a vill besöka Australien. Någon som rest runt och vill ge oss lite tips?

Bl.a funderar vi på hur det fungerar att åka buss/tåg där?

Någon som hyrt en campervan? Något som ni rekommenderar?

Hur lång tid tycker ni man behöver om man vill ta sig från Brisbane till Adelaide? Fungerar det bra att åka buss/tåg där emellan?    

• Svar på tråden Hyra campervan eller åka buss/tåg/flyga i Australien?
  • JQs

Jag kan säga att det finns många campigar i Australien och många är väldigt fina, jag har själv inte hyrt en sådan campervan men jag har sett dem och det är nog ett väldigt bra sätt att se Australien på. Jag åkte buss och tåg, tåg var tyvärr väldigt segt buss var mycket bättre förutom en gång då bussen var en halv dag sen men det kan ju hända var man än är i världen. Åker jag dit igen så kommer jag nog hyra en campervan för jag tror absolut att det är ett av de bästa sätten att se Australien på.

• Kinne79

Tack för ditt svar :)

Vi kommer resa med små barn så då kanske det är smidigast med campervan. Vet du vad det kostar att bo på campingarna? 

Du får gärna tipsa om allt du vill :)  

• Deiia

Jag har också åkt tåg i Australien, mellan Sydney och Broken Hill. Håller med om att det går långsamt! Anledningen är att godstågen har företräde där det är enkelspårigt och man får ibland stå stilla och vänta.........och tåget går långsamt.

Varför inte flyga? Australien är STORT och det kan löna sig att flyga någon sträcka om man vill hinna se mycket. Exempel på inrikesflyg är JetStar och Virgin Blue och dom har rimliga priser.

Camper verkar också kul men, som sagt avstånden är stora. Sedan har vi ju spindlarna som gillar att bo i bilar och husvagnar , men det är ju en annan fråga............... 

• Kinne79

Jo, flyga har vi också tänkt göra, men vill luffa lite också. Men av era svar så låter det som att det är bäst med en campervan i ett par veckor och sen flyga också.

Deiia - Har du andra tips så får du gärna dela med dig.  

• SVejsan

Hur lång tid har ni på er att spendera i Australien?
    Australien är STORT. Mellan Brisbane och Adeleide är det ca 150 mil fågelvägen...  Har ni bara några få veckor så begränsa er!
    Har ni tänkt att se områden där och dessutom i och kring Darwin, Perth, Alice spring, Hobart, Brisbane? Då flyger man...Tidigare fanns det i alla fall något Australia air pass för utlänningar som gjorde att man fick bra rabatt.

Det är nog genomförbart att köra campervan mellan Sydney, Melbourne och Canberra. Eller inrikta sig på Tasmanien. Jag begränsade mig till Melbourne, Sydney, Canberra (busstransport därimellan)  och flög därefter till Hobart, för att åka runt några dagar på Tasmanien.
    Skulle nog använda mig av Flyg för de längsta sträckorna, man spar tid. Vissa sträckor funkar säkert Tåg och kanske Buss. 

(Senaste resan till Oceanien var för vår del till Nya Zealand och Cook island på 6 veckor- flög dit och åkte mycket hyrbil på NZ. Vi tyckte att vi med nöd och näppe nästan såg det vi ville. och då var det ett "litet land")

• Kinne79
    SVejsan skrev 2011-11-15 07:39:21 följande:
    Australien är STORT. Mellan Brisbane och Adeleide är det ca 150 mil fågelvägen...  Har ni bara några få veckor så begränsa er!
    Har ni tänkt att se områden där och dessutom i och kring Darwin, Perth, Alice spring, Hobart, Brisbane? Då flyger man...Tidigare fanns det i alla fall något Australia air pass för utlänningar som gjorde att man fick bra rabatt.

Det är nog genomförbart att köra campervan mellan Sydney, Melbourne och Canberra. Eller inrikta sig på Tasmanien. Jag begränsade mig till Melbourne, Sydney, Canberra (busstransport därimellan)  och flög därefter till Hobart, för att åka runt några dagar på Tasmanien.
    Skulle nog använda mig av Flyg för de längsta sträckorna, man spar tid. Vissa sträckor funkar säkert Tåg och kanske Buss. 

(Senaste resan till Oceanien var för vår del till Nya Zealand och Cook island på 6 veckor- flög dit och åkte mycket hyrbil på NZ. Vi tyckte att vi med nöd och näppe nästan såg det vi ville. och då var det ett "litet land")

Ca 8 veckor planerar vi att spendera i Australien. Vi planerar en resa på 6 månader totalt. Vi är väldigt snabba resenärer.
  • evaoregon
    SVejsan skrev 2011-11-15 07:39:21 följande:
    Jag håller med om att begränsa sig.  I Australien hann vi med att bila runt på Tasmanien (2 veckor), campingresa i öknen med besök vid Ayers rock (Uluru), the Olgas, Kings canyon etc och besök i Sydney & Melbourne med omnejd.  Vi flög en massa inrikes.  Då var vi där i en månad.
  • evaoregon
    Kinne79 skrev 2011-11-15 10:55:32 följande:
    Ca 8 veckor planerar vi att spendera i Australien. Vi planerar en resa på 6 månader totalt. Vi är väldigt snabba resenärer.
    Vilken tid på året ska ni resa?  Vilka resemål det blir i Australien kommer förmodligen att bero en del på när ni är där.  Tasmanien funkar t ex inget vidare då det är vinter (juni-augusti) för då är det kallt där och det blir väldigt hett (för varmt) i the outback då det är sommar i Australien (kring årsskiftet). 
  • Kinne79

Antingen blir det okt eller så blir det mars, beroende på om vi börjar där eller slutar där. Men lutar åt att vi börjar där i oktober. Vi är på första planeringsstadiet så har inte alls bestämt vad vi vill se än.

• JQs

Det var ett tag sedan jag var i Australien men om ni åker med familjen och hyr en campervan så tror jag att det är ett ganska vettigt alternativ prismässigt då det inte är så billigt med boende om man vill bo hyfsat och inte i stora rum med massa backpackers. Det skiljer även ganska mycket i pris på olika campingplatser, beror ju på vart de ligger och så. Vi åkte från brisban och ner mot Sidney och stannade på en del campingar och priserna hade mer med popularitet att göra än hur fräscha de var. De flesta campingar, som vi var på, var dock fräscha och välskötta men vissa var helt klart trevligare än andra.

Svar på tråden Hyra campervan eller åka buss/tåg/flyga i Australien?