• paula26

Jag börjar jobba 7 på morgonen , men frukosten är kl 9...behöver lite hjälp...

Hej. Jag borjar jobba 7 på morgonen o jag brukar äta typ 2 mackor innan o ett glas mjölk. Sedan har vi frukkost vid 9 o då äter jag 2 mackor igen  o kaffe. Men nu har vi börjat diskutera på jobbet att vi äter för mycket. Vissa tycker att huvudfrukosten borde vara innan jobbet, o vid 9 ska vi ta mellanmål!! Vad tycker ni om detta? eller ska man ta lite när man vaknar, jobba 2 timmar o äta mycket sedan?Vill så klart gå ner i vikt,men vi siter stilla hela dagarna på jobbet. Har börjat träna nu så jag vill äta rätt.
    Morgondagens matlådor.
    Frukost hemma ---gröt och 1 kokt ägg
    Mellanmål kl9--------filmjölk med lite osötad mysli (paulins), o lite olika nötter som jag har lagt i.
    lunch kl 12-------------------lite fetaostsallad, 5 köttbullar, ca 10 klyftpotatis.
    Mellanmål kl 3-(som jag aldrig har tagit med innan)----------  1 nutrilettbar..
    sedan så äter vi lite ris o kyckling vid 6 tiden på kvällen.
    jag ska träna vid halv åtta (zumba) vad ska man äta efteråt???

Låter detta som alldeles för mycket mat om man sitter still på jobbet nästan hela dagen????

• Svar på tråden Jag börjar jobba 7 på morgonen , men frukosten är kl 9...behöver lite hjälp...
  • JeanneDArc

Om du behöver gå ned i vikt och är stillasittande så kanske det är lite väl med 2 stadiga frukostar? Jag äter också frukost på jobb vid 9 och börjar 7, men då äter jag inte hemma innan dess. Fast det borde jag kanske egentligen. Kanske byta ut ena målet mot frukt eller något?

• paula26

Ja, jag har funderat på att bara äta frukt eller lite grönsaker vid 9, men problemet är att när jag äter 2 mackor hemma vid 6.15 så är jag vrålhungrig redan vid 8.45 . Utan att äta hemma hadde jag inte klarat 1 timme på jobbet!!!   Jag är inte överviktig, men jag har lite för mycket runt magen.Väger 65kg o är 165 lång, men jag är 90 cm runt naveln. O det vill jag minska. O alla sägger att det får inte gå mer än 30 minuter från det att du har vaknat, tills det att du har ätit.  Men hur ska man dela upp detta när man jobbar som jag gör????

• JeanneDArc

Är du vrålhungrig när du äter din andra frukost också i nuläget då? Annars kan du ju minska det målet istället för frukosten hemma. Men du ska ju inte gå hungrig heller. Du får försöka hitta en balans så att det blir hållbart i längden, annars kommer du bara svälta ner dig nån månad och sedan gå upp det igen förmodligen. Om du nu har börjat träna och äta nyttigare är det mycket möjligt att det räcker så för att du ska komma på din målvkt lagom snabbt och hålla dig där. Bara du har lite tålamod.

• Husis

Byggarbetare brukar ju äta sin matlåda vid nio!

Har jag hört från broder byggare.... 

• Likaskeptisksomförr

Det får bli ett snabbt svar nu; Satsa på mer protein och en utav frukostarna. Ägg, kesella,keso osv. Förslagsvis; 3 ägg och ett knäckebröd med skinka/ost. Mer protein till lunch skulle jag säga. Ta och ät kycklingen och riset efter träningen och baren lite innan tillsammans med en frukt eller så. 

• Likaskeptisksomförr
    paula26 skrev 2011-11-14 23:16:54 följande:
    Ja, jag har funderat på att bara äta frukt eller lite grönsaker vid 9, men problemet är att när jag äter 2 mackor hemma vid 6.15 så är jag vrålhungrig redan vid 8.45 . Utan att äta hemma hadde jag inte klarat 1 timme på jobbet!!!   Jag är inte överviktig, men jag har lite för mycket runt magen.Väger 65kg o är 165 lång, men jag är 90 cm runt naveln. O det vill jag minska. O alla sägger att det får inte gå mer än 30 minuter från det att du har vaknat, tills det att du har ätit.  Men hur ska man dela upp detta när man jobbar som jag gör????
    Då säger alla fel. Man måste inte äta 30 min efter att man vaknat.  
  • Regnig måndag
    Husis skrev 2011-11-14 23:22:21 följande:
    Byggarbetare brukar ju äta sin matlåda vid nio!

Har jag hört från broder byggare.... 
    Den ena ja, den andra några timmar senare men så gör de av med en massa energi också.
    Grattis till guldet NZ!
  • scaniae
    paula26 skrev 2011-11-14 23:01:51 följande:
    Hej. Jag borjar jobba 7 på morgonen o jag brukar äta typ 2 mackor innan o ett glas mjölk. Sedan har vi frukkost vid 9 o då äter jag 2 mackor igen  o kaffe. Men nu har vi börjat diskutera på jobbet att vi äter för mycket. Vissa tycker att huvudfrukosten borde vara innan jobbet, o vid 9 ska vi ta mellanmål!! Vad tycker ni om detta? eller ska man ta lite när man vaknar, jobba 2 timmar o äta mycket sedan?Vill så klart gå ner i vikt,men vi siter stilla hela dagarna på jobbet. Har börjat träna nu så jag vill äta rätt.
    Morgondagens matlådor.
    Frukost hemma ---gröt och 1 kokt ägg
    Mellanmål kl9--------filmjölk med lite osötad mysli (paulins), o lite olika nötter som jag har lagt i.
    lunch kl 12-------------------lite fetaostsallad, 5 köttbullar, ca 10 klyftpotatis.
    Mellanmål kl 3-(som jag aldrig har tagit med innan)----------  1 nutrilettbar..
    sedan så äter vi lite ris o kyckling vid 6 tiden på kvällen.
    jag ska träna vid halv åtta (zumba) vad ska man äta efteråt???

Låter detta som alldeles för mycket mat om man sitter still på jobbet nästan hela dagen????
    samma på mitt jobb
    jag äter frukost hemma vid kl 05
    kl. 09 har vi frukost på jobbet då äter jag min lunch
    kl 12 har vi lunch då äter jag mitt mellanmål 
    kl. 15 är jag hemma

jag skiter i vad mitt jobb döpt pauserna till, jag äter som vanligt ändå, först frukost sen lunch sen mellanmål 
  • Husis
    Regnig måndag skrev 2011-11-14 23:30:43 följande:
    Den ena ja, den andra några timmar senare men så gör de av med en massa energi också.
    Den enda klockan nio. Mitt på dagen äter han några dubbelmackor, det andra har med till frukost. Det är det vanliga på hans jobb.
Svar på tråden Jag börjar jobba 7 på morgonen , men frukosten är kl 9...behöver lite hjälp...