• Anonym (övergiven)

Är det faderskomplex? varför är jag så svartsjuk och rädd?

Varför är jag så svartsjuk? Varför har jag alltid varit en sån svartsjuk flickvän? Jag har aldrig blivit övergiven - förutom av min pappa. Min mamma blev gravid av misstag, när min gifta pappa vänstrade med henne. Hela min uppväxt såg jag min pappa komma och gå, men sa aldrig mer än högst ett par ord till mig. Jag visste att han var min pappa men har var aldrig min förälder. Han har vänstrat med min mamma i 30 år, lika länge som han varit gift med sin fru. Jag har två halvsystrar på min pappas sida som jag tog kontakt med när jag var 17 år gammal. Men de vill inte veta av mig.

Jag blir kär i kille efter kille, men jag kan inte hantera att vara ifrån varandra. En enda natt ifrån varandra så spökar hjärnan på mig. Är han med någon annan? Ljuger han för mig? Undrar vad han gör egentligen. Minsta lilla anledning ger mig en anledning att bli arg och hota med att gå.

Vilket jag också gör. Jag är den som gör slut, alltid. Blir aldrig dumpad. Dom hinner nog inte dumpa mig. Så fort jag känner att jag blir det minsta övergiven/bortglömd/bortprioriterad så drar jag mig undan. Stänger mig inne. Som för att skydda mig mot att bli övergiven. Jag klarar mig själv.

Jag litar inte på någon. Inte på en endaste människa i hela världen. Människan har en förmåga att ljuga och det gör henne inte pålitlig.

Som för att skydda mig vänder jag kärlek till hat. Finns det en risk att han sårar mig eller att han ska försvinna? Då sticker jag, och hatar honom resten av livet.

Varför är jag såhär? Är det meningen att jag ska behöva vara ensam hela mitt liv ?

• Svar på tråden Är det faderskomplex? varför är jag så svartsjuk och rädd?
  • Nyfiken gul

Du borde få proffisonell hjälp med det här, så här ska du inte behöva ha det!

Gå och prata med någon som kan hjälpa dig ur det här.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (bl)

Läs på lite om borderline så känner du nog igen dig. Jag är likadan.

• Anonym (övergiven)

Läste på om borderline. Allt stämmer ju :(

Jag äter venlafaxin nu, håller på att försöka få tag i en samtalskontakt. Vet inte om de kan hjälpa mig ytterligare med dessa problem. Jag hoppas det :(

• Josse112

Jag fungerar ungefär på samma sätt som du, fast jag brukar göra slut och sedan bli ihop igen om killen visar att han verkligen vill det... i min nuvarande relation har jag gjort slut kanske 20 gånger :( Jag vill inte hålla på så :C

• Nyfiken gul
    Anonym (övergiven) skrev 2011-11-15 14:13:10 följande:
    Läste på om borderline. Allt stämmer ju :(

Jag äter venlafaxin nu, håller på att försöka få tag i en samtalskontakt. Vet inte om de kan hjälpa mig ytterligare med dessa problem. Jag hoppas det :(
    se till att du blir utredd ordentligt och får en diagnos - då har du större möjligheter att få rätt hjälp och rätt verktyg att arbeta med för att få ordning på ditt liv.
  • Anonym (övergiven)
    Josse112 skrev 2011-11-15 14:20:59 följande:
    Jag fungerar ungefär på samma sätt som du, fast jag brukar göra slut och sedan bli ihop igen om killen visar att han verkligen vill det... i min nuvarande relation har jag gjort slut kanske 20 gånger :( Jag vill inte hålla på så :C
    Jag gjorde så med mina förra killar. 3 stycken seriösa, innan den jag har nu. Har inte vågat göra slut med honom... Men det har definitivt kommit på tal, eftersom att jag hellre överger än blir övergiven..
  • Anonym (övergiven)
    Nyfiken gul skrev 2011-11-15 14:22:39 följande:
    se till att du blir utredd ordentligt och får en diagnos - då har du större möjligheter att få rätt hjälp och rätt verktyg att arbeta med för att få ordning på ditt liv.
    Men hur gör man det ? Hur ser man till att bli utredd ordentligt?

Jag har haft ångest och depressioner så länge jag kan minnas. Minns att jag hade ångest när jag var så liten som 5 -6 år. Då för att "mamma tycker nog inte om mig egentligen"...
  • Nyfiken gul
    Anonym (övergiven) skrev 2011-11-15 14:55:23 följande:
    Men hur gör man det ? Hur ser man till att bli utredd ordentligt?

Jag har haft ångest och depressioner så länge jag kan minnas. Minns att jag hade ångest när jag var så liten som 5 -6 år. Då för att "mamma tycker nog inte om mig egentligen"...
    börja med din doktor som skriver ut medicin - berätta hur du har det och att du vill bli utredd för att du själv känner att det här stämmer inte. Han kan hjälpa dig vidare med remisser till någon psykiatrisk läkare som kan göra utredning på dig.

Eller gå via din samtalskontakt, han/hon kan också hjälpa dig vidare.

Eller helt enkelt ring till öppna psykvården i din kommun och berätta att du vill bli utredd och vill veta hur man gör.
Svar på tråden Är det faderskomplex? varför är jag så svartsjuk och rädd?