• flisan

Flytningar

Hallå alla blivande mammor!

Tänkte mest höra mig för om ni också märker av ökade flytningar iom att ni blivit gravida?

jag är i v.5-6. Jag har aldrig tidigare haft speciellt mycket flytningar men nu har jag det verkligen. Från första början var dom ofärgade sen fick jag under två dagar lite brun-röda flytningar, nu är det tillbaka på det "vanliga" igen. Tror ni att det är någon fara? Har ni också haft så? Är lite nojjig, rädd för missfall, vill så gärna ha detta lilla knyte!

Är tacksam för lite erfarenheter eller bara lite tankar *Kram*

• Svar på tråden Flytningar
  • cia med felicia

Än så länge har jag inte haft några brunröda flytningar, men vet att jag hade lite blod i några omgångar (när jag egentligen skulle ha haft mens) när jag var gravid med Felicia. När mensen skulle komma (denna gång) hade jag en del vita flytningar, men sen försvann de. Nu har jag inte haft nåt särskilt med flytningar. Om jag har förstått det hela rätt så ska du nog bli orolig först när det verkligen kommer JÄTTEMYCKET blod. Men ring bm ändå, bm lugnar alltid bäst tycker jag.

• Jossebell

Flytningar i början av graviditeten beror oftast på att slemproppen håller på att bildas och det är högst normalt. Det avtar och slutar ungefär vid v 8-10.
    Skulle det komma färskt blod bör du snarast kontakta BM eller sjukvården annars är allt normalt.

• hjartat73

Hejsan!

Jag hade brunröda flytningar när jag hade haft sex precis i början av graviditeten och när jag varit på vaginalt ultraljud. Men det bästa är att ta kontakt med barnmorskan. Nu har jag helt vanliga men mer än vanligt.

Kramar

• PiaE

Jag har hela tiden haft lite rikligare men helt ofärgade och luktfria flytningar. Enligt min barnmorska helt normalt och det beror på att vävnaderna i slidan blir blodrikare och lättare avger vätska. Det ska avta ju längre in i graviditeten man kommer, är nu i v 17. Det är tydligen lättare att drabbas av svampinfektioner under graviditeten och då kan flytningen bli missfärgad och lukta illa med en irriterande klåda. Avhjälps lätt med antibiotika i salvform eller vagiatorer.
    Det gäller alltså att hålla koll på att inte flytningarna får en illaluktande doft och får en ovanlig färg annars är det helt normalt att man får rikligare utsöndring. Prata med din barnmorska om du känner dig orolig, det är bättre att fråga en fråga för mycket än att gå omkring och oroa sig!

• JaCal

Japp - inte så mycket i början men från halvvägs har jag haft betydligt mer flytningar än normalt. Har dock haft en bra BM och bra utbildningstillfällen som flaggat för detta - så jag hann aldrig bli orolig (vilket jag definitivt blivit annars!). Vissa dagar har jag till och med haft behov av att byta underkläder - så rikligt har det varit.

Vi har också fått uppmaningen precis som PiaE skriver att hålla koll på doft (ska inte lukta illa/konstigt) och färg så att det inte är tecken på något annat än flytningar (urvinvägsinfektion, vattenläckage, svamp).

Jag hade lite brunaktiga blödningar i ca v. 5-6 som du - i typ 2 dagar sedan försvann de och sedan dess är det bara "vanliga" flytningar dagligen.

Men håller med övriga - ring och kolla - det är jobbigt att oroa sig och skönt att höra att allt är som det ska. Finns ju så mycket man kan vara orolig och nojjig över att kan man eliminiera något på listan är det ju jätteskönt!

• Gojan

Hej Flisan
    Jag tänkte bara tala om att jag känner igen det du skriver. Precis!! Alltid skönt att höra att man inte är ensam. Jag är också i v5.
    Kram!

• flisan

Hejsan!

Tack alla ni som varit så gulliga och har svarat!
    Nu har dom brun-röda flytningarna slutat och dom är som vanligt igen, inte så kul det heller men då känner jag mig inte så orolig iaf. Jag pratade m BM och hon sa att så länge det inte blöder rikligt så är det (oftats) inget att vara orolig för. kan ju vara sköt för er också att veta.

Tack igen och bamse kram

Svar på tråden Flytningar