• Gunilla75

Prinsesstårta - baka själv eller köpa?

Jag gillar att baka tårtor. Har fått önskemål att min sambo vill ha prinsesstårta på sin födelsedag. Jag har aldrig bakat någon prinsesstårta, så frågan är om jag ska försöka mig på det eller ska jag köpa färdiga?

Har ingen lust att provbaka förre, eftersom jag försöker gå ner i vikt... och vad ska jag med en tårta i onödan. Vad är svårast med att baka en prinsesstårta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 07:48:40:
    Gällande \"rosen\": Kan man göra rosen/roserna redan idag om man ska ha den på tårtan imorgon? Den borde väl klara sig bra om man lägger den i en burk?

Hur sätts rosen på tårtan? Läggs den bara ovanpå?

• Svar på tråden Prinsesstårta - baka själv eller köpa?
  • fipa2

svårast är nog att få marsipanen på snyggt.

• Vem där

Man kan köpa färdigkavlad marsipan och då blir tårtan jättefin

• lcln

om man köper färdigt marsipanlock är det superenkelt att baka prinsesstårtor!!!!! lite dyrare men mindre besvär!!!

• Mika86

Maripanen är värst men jag brukar lägga den mellan plastfolie så är det inga problem att kavla den!

• jajja

Det ganska enkelt.
    Gör en botten eller köp färdig.
    Fixa vaniljkrämen och vispa grädden.
    bre på allt in i frysen en stund så att grädden hårdnar lite.
    Så kan du antingen kavla marsipanen eller köpa färdig kavlad,kolla datumet bara så den inte är torr.

Lycka till

• jajja

jo om man köper färdiga bottnar och färdig kavlad marsipan slutar hela kalaset på ca
    50 kr för en hel tårta.....
    garnera med en riktig ros på så blir den extra fin....

• Honey1982

vad ska det vara för fyllning i en "riktig" prinsesstårta?
    funderar oxå på att göra en egen till sambons födelsedag då han är laktosintolerant och laktosfria tårtor verkar inte vara så lätta att få tag på här i jönköping på konditorierna (försökte förra året).

• Tigerunge

Tänkte bara peppa lite. Klart du ska baka själv. Det är urenkelt att göra sin egen prinsesstårta och godare eftersom den är hemmagjord.

• jajja

jag har en beställning på en laktosfri tårta till på fredag...
    det ska finnas både grädde och mjölk som är laktosfri.

• Gunilla75

Läste någonstans att en "äkta" prinsesstårta innehöll bara grädde och vaniljkräm. Var det sylt med i tårtan, kallades den för operatårta. Funderar på vilken jag ska göra? Med eller utan sylt?

Svar på tråden Prinsesstårta - baka själv eller köpa?