• Annaliz

Någon med erfarenhet av cysta vid ögonbrynet på spädbarn?

Hej. Undrar nu om det finns fler därute som varit med om liknande? Min kille har en sådan. Även om den nu visar sig ofarlig vill man ju att den skall opereras bort. Men sitter och oroar mig lite för en op på en sådan liten bebis.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av cysta vid ögonbrynet på spädbarn?
  • Annaliz

Ska på ultraljud med gossen om en vecka så få se då... Ingen som varit med om detta?

• Annaliz

Nu har jag varit på ultraljudet och det visade sig vara vätska i knölen men jag fick inget mer veta av kvinnan som gjorde ultraljudet. Väntar på ytterligare info.

Söker fortfarande någon som varit med om detta som kan dela med sig av sina erfarenheter.

• Mevea

Inte riktigt samma, men min pojke har en cysta i skallbenet, vid tinningen. Han har blivit röntgad och dom anser den vara ofarlig. Dom vill inte operera, dels för att den är ofarlig, dels för att den sitter vid en tillväxtzon nära örongången.
    Så han får ha den, kollas lite då och då bara.
    Den är inte stor och han föddes med den.

• Annaliz

Okej, ja min son föddes också med denna knöl. Den är nog oförändrad i strl, ca 1 cm. Mjuk och rörlig, vätskefylld. Så jaa.. jag vet inte.. hoppas att den är ofarlig iaf. Läkarna sa att farliga cystor oftast är hårda och fasta i konsistensen och att detta troligtvis inte är något att oroa sig för. Dock skulle dom kolla upp den och samtidigt kolla om den sitter fast i skallbenet för det gör det svårare att ta bort isåfall.

• Mevea

Jag vet inget om hårdhet eller så, cystan ligger mellan benlagren i skallbenet på min pojk.
    Hoppas den visar sig vara ofarlig.

Min pojks cysta växer med honom så den märks knappt.

• Bridie

Hej,

jag skriver fran min kompis konto, men vill bara svara och saga att min son foddes med en cysta i ogonbrynet. De kan ibland ga bort av sig sjalva har jag forstatt men min sons cysta vaxte med honom och skymde synen till sidan sa han fick operera bort den nar han var nastan tva ar. Var valdigt nervos innan men det gick jatte bra. Operationen var valdigt kort och det varsta var att han var tvungen att fasta pa morgonen innan. Han ar 4 ar nu och har inget synligt arr. Min son hade oxa en vaskefyld, rorlig cysta.
    Lycka till! det gar sakert jatte bra!

• Annaliz

Tack så hemskt mycket för att du delade med dig! Den kommer väl så småningom tas bort, men jag antar att dom väntar så länge som möjligt med det på så små barn.

• Emry

Ja jag bor pa Irland och har ville de vanta tills han var minst 2 ar da det inte var farligt i sig. Det jag tyckte var varst var nar han sovdes ner, det kandes valdigt otackt, jag skulle ha latit hans pappa ga in med honom om jag vetat:).
    Annars gick det valdigt bra som jag sa. Och vem vet din sons cysta kanske inte behover tas bort alls.

• Emry

Forrasten det var jag som skrev tidigare pa under min kompis nick Bridie.

• Annaliz

Nej jag hoppas ju den växer bort så inget ingrepp behöver göras. Annars hoppas jag att den förblir samma storlek så att den inte påverkar syn etc. För den syns ju inte betydande mycket.

• Annaliz

Nu är sonen 2,5 år och har börjat grimasera med ögat där knölen sitter och börjat ta sig för ögat. Han har sagt några ggr till mig "ta bort flugan! Ta bort flugan!" Så jag vet inte om knölen har börjat trycka på någon nerv eller skymma synen. Ska ringa om detta till kirurgkliniken imorgon så att han får undersökas igen då han verkar besväras av den..

Svar på tråden Någon med erfarenhet av cysta vid ögonbrynet på spädbarn?