• Junior mint

Endometrios- behandlas någon med hormonspiral?

Jag tror jag har endometrios. Var hos gyn förra veckan och fick rekommendationen hormonspiral. Har koppar idag. På hemsidan för Mirena står det att cystor är en biverkning, Men är inte just det problemet vid endo? Jag beskrev för gyn om min extrema smärta några dagar/en vecka innnan mens och hon envisades med att kalla dessa smärtor för mensvärk. Men mensvärk vet jag var det är, detta är smärta så jag tuppar av! Svimmar och får spykänslor... 

Vad tycker ni, är hormonspiral en bra behandling..?

• Svar på tråden Endometrios- behandlas någon med hormonspiral?
  • wwwberitbarnmorskase

Hej!

Jag har mött flera kvinnor med endometrios som har blivit mycket bra hjälpta med hormonspiral. Det finns ingen forskning gjord på hur stor effekten på endometrios är av hormonspiralen men den verkar alltså ha effekt även på endometrios. Jag råder dig att prova! Hälsningar, beritbarnmorska

• smurfan73

Det man kan tänka på är att om man har endometrios är att spiralen endast verkar lokalt. Så har du endometrios på tex tarmarna sp behöver du något hormon i tablettform som sprids till de ställena. Så både hormonspiral och p-piller tex är en bra kombo. Sen räcker spiralen endast 2 - 3 år för oss med endo, sen måste den bytas. Normalt håller den i 5 år, men oftast inte för oss. Många får tillbaka smärtan efter 2 år.

Och tyvärr, biverkningarna är ju ofta samma som sjukdomen i sig. Det är en djungel i vad som funkar eller inte, man får prova sig fram.  

• Junior mint

Tack för era svar!
    Jag sätter in spiralen och provar och se hur det blir. Endo verkar verkligen vara en djungel! Allt är nytt för mig så det snurrar så mycket tankar i huvudet.... x-o Jag känner mig spänd inför spiralen! Men det hjälper ju inte att sitta och vänta heller! Det är väl bara att prova.
    Tack igen för att ni tog er tid!  

• EhjärtaJ

Hej Junior mint!!
    Har sedan i juni diagnosen endometrios och fick efter operationen sätta in en mirenaspiral!!
    Detta är en mycket bra behandling för just endometrios men det fungerade tyvärr inte för mig just nu...
    Men all lycka till dig!!! :)

• fallenangel11

jag fick mirena insatt igår, får se hur det går. kan skriva om ett tag och berätta hur det går. Värt och pröva men om du har endometrios så kan det göra jätte ont och få den insatt men du vet väl som har koppar nu. Men man kan alltså få bli sövd inför insättningen, jag blev det

• Junior mint

Jag skulle också satt in min mirena igår!! Men gyn fick inte in den!!! Jag har kraftigt bakåtlutad livmoder så det var mycket grejande med instrument och grejer ( aj aj! ) och jag blödde en massa, men ingen spiral... Nu har jag fått ny tid och tabletter som skall hjälpa till att slappna av livmodern.

Men att man kan få bli sövd visste jag inte! Kanske skall be om det då...!

• Junior mint

...fallenangel, Du får gärna skriva och berätta hur det går för dig! Jag håller tummarna att det blir bättre för dig med spiralen!

• Stjärnstoft

Hoppas du mår bättre med spiral, när den väl är på plats!

Jag fick min diagnos för ca 12 år sen men har haft besvärliga smärtor orsakade av Endo (som det visade sig till slut) ända sen jag var runt nitton - alltså tio år innan en läkare äntligen tog mig på fullt allvar och gjorde en titthålsop och kollade efter hur det faktiskt såg ut i magen.

Inledningsvis provade jag med hormonsprayer som jag fick hiskeliga biverkningar av, sen högdos av Gestapuran som gjorde min endo lugnare - men bra blev jag inte.

Genomgick ett par graviditeter med hjälp av ivf och mådde bra under graviditeterna, men smärtorna återkom med full kraft när mensen kom åter.

När jag fått mina barn valde jag att prova Minerva. Den har gjort mig i stort sett menstruationsfri och även på det stora hela smärtfri. Pga mindre biverkningar valde jag efter ett par år att prova utan, men när mensen återkom så återkom endosmärtorna, frossan, kramperna och allt med full kraft. Så jag har återigen spiral och mår bra.

Pga spiralen har jag haft ett par äggstockscystor - det är inte ovanligt när man har hormonspiral.
    Men de är av en annan typ än endocystor som är fyllda av mensblod. Gyn har följt cystorna med ultraljud med några månaders mellanrum och de har försvunnit av sig själva.

Allas endoresa är olika vad det verkar. Det som fungerar för en verkar inte fungera för en annan. Jag önskar dig verkligen lycka till med att komma tillrätta med dina smärtor!

• fallenangel11

Ja visst kan man bli sövd! När min endometrios läkare på endometrioscetrum i Uppsala föreslog spiral, fick jag en klump i halsen och tanken på smärtan fick mig och tveka nåt enormt och då sa han " du får ju givetvis vara sövd, då man ofta har mycket mer ont vid endometrios att det kan nästan vara omöjligt och sätta in den annars".
    Så säg till om narkos, inte ska du behöva lida en gång till med och pröva sätta in den.
    Är inne på dag 2 nu, gick rätt ok igår men fortfarande morfin påverkad då. Försöker hålla mig till panodil och ipren idag men det går inte så bra. Har ändå läst de flesta verkar ha väldigt ont i ca 3 dagar, så jag försöker stå ut. Har ju starkare medicin hemma (morfin) men vill inte ta mer än nödvändigt men tyvärr blir det nog en dos till natten, har jätte ont.
    Blöder inte mycket alls, kom lite efter insättningen, idag var jag handla trosskydd som räcker gott. återkommer mer om spiralen

• Stjärnstoft

Har du Matts Olovsson i Uppsala fallenangel11???
    Hade honom som läkare tidigare - och han har verkligen hjälpt mig! 

Svar på tråden Endometrios- behandlas någon med hormonspiral?