• Anonym (What?)

Jag kan väl inte vara storlek 40 - 44?! Hjälp?

För övrigt sitter jag här och kollar på eventuella klänningar som jag ska införskaffa mig under den kommande veckan. Jag är 163 cm lång och väger 63 kg, (ill gå ner till min trivselvikt på ca, 54 - 58 kg..) Enligt BMI klassas jag som normalviktig. 

Har storlek 36, men har blivit lite smårund runt magen det sista året (men är ändå en 36:a, ev. 38:a)

Sitter och tittar på storleksguiden på bubbleroom. Jag är sjukt dålig på att mäta.. Jag har inget måttband, men har ett skärp som jag mäter med tumstock (Sjukt dåligt, jag vet). Enligt den så är jag typ 80 centimeter runt midja och 100 centimeter runt stussen.. Det är storlek 40 - 44 på bubblerom?!    Hur i hela friden går det till? Kan ju inte stämma?

Förnekelse?

• Svar på tråden Jag kan väl inte vara storlek 40 - 44?! Hjälp?
  • Carisma95

Det beror ju lite på hur kroppen ser ut och vad det är för modell på kläderna, samt om de är stora eller små i storleken.
    Jag hade i stort sett alltid strl 40 när jag låg runt 80 cm i midjan och 103 cm runt stussen, trots att vissa "föreslog" strl 42. Testade den storleken ett par gånger men det var nästan alltid för stort!

Nu har jag gått ner till 77 resp. 99 cm och har 38, i vissa fall 40. Köper jag däremot t.ex. på la redoute (franska storlekar) får jag gå upp en storlek, då de har väldigt små storlekar (andra sorts storlekar).
    (Är för övrigt 170 cm, så jag är något längre än dig). 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Anonym (What?)

Eller så går jag runt i för små kläder? Stooor förnekelse.  

• Anonym

ja 100 cm rumpa är nog strl 42 typ.. Jag har 93 cm nu & har 36 / 38. Hade 88 cm innan / då mer 34/36 hållet
    Man mäter ju där midjan är smalast..min är 72 cm nu & jag vill få ner den till 68-70 cm för att bli en" ren"36:a
    Är 166 cm & väger 62 kg. Ganska rak i kroppen.. Tränar mkt
    Tror du får mer rättvisa mått om du hittar ett måttband för det där låter ju inte ut att stämma.

• Anonym (What?)
    Arktisk skrev 2011-11-15 20:56:43 följande:
    Mät med ett snöre. Och mät sedan snöret mot tumstocken.
    Jag gör så, fast med ett skärp.. 
  • MissHatt

det låter väldigt stort tycker jag, vem skulle kunna ha storlek 34 isf Obestämd
    fast man vet aldrig, jag investerade i ett par nya jeans för några veckor sedan på lindex, och döm av min förvåning när jag fick köpa storlek 40, fast jag aldrig har haft större än 38... (och nu på sista tiden har jag haft 36)... och då mina gamla jeans fortfarande passar, drar jag slutsatsen att storleken kanske var lite märklig ;)

• Anonym (What?)

Magen är ju absolut inte platt längre (tyvärr). Jag har inte alls kunnat träna (dansa) lika hårt som jag gjorde för två år sedan. Tycker det låter knepigt att man ska vara 40 - 44, för jag ser liksom inte alls ut så. Måste nog försöka få sambon att dra med mig till gymmet   

Bara konstigt när man normalt sätt har legat på 36 hela tiden. Utan problem?  

• Anonym (What?)

Storlek32343638404244464850525456 Bystvidd A 78 82 86 90 94 98 102 106 112 118 124 130 136 Midjevidd C 60 64 68 72 76 80 84 88 94 100 106 112 118 Stussvidd D 84 88 92 96 100 104 108 112 117 122 127 132 137

enligt bubbleroom.

• Anonym (What?)
    MissHatt skrev 2011-11-15 21:01:35 följande:
    det låter väldigt stort tycker jag, vem skulle kunna ha storlek 34 isf Obestämd
    fast man vet aldrig, jag investerade i ett par nya jeans för några veckor sedan på lindex, och döm av min förvåning när jag fick köpa storlek 40, fast jag aldrig har haft större än 38... (och nu på sista tiden har jag haft 36)... och då mina gamla jeans fortfarande passar, drar jag slutsatsen att storleken kanske var lite märklig ;)
    Men precis! För att vara en storlek 34 måste man vara 64 cm runt midjan och 88 runt stussen?   
  • Anonym (me again)
    Anonym skrev 2011-11-15 20:58:12 följande:
    ja 100 cm rumpa är nog strl 42 typ.. Jag har 93 cm nu & har 36 / 38. Hade 88 cm innan / då mer 34/36 hållet
    Man mäter ju där midjan är smalast..min är 72 cm nu & jag vill få ner den till 68-70 cm för att bli en" ren"36:a
    Är 166 cm & väger 62 kg. Ganska rak i kroppen.. Tränar mkt
    Tror du får mer rättvisa mått om du hittar ett måttband för det där låter ju inte ut att stämma.
    (Jag som skrev detta..)
    Anonym (What?) skrev 2011-11-15 21:04:23 följande:
    Men precis! För att vara en storlek 34 måste man vara 64 cm runt midjan och 88 runt stussen?   
    Ja det har man om man är strl 34 MAX.. har ju som sagt var haft 88 cm förra året typ MEN 4 cm för bred midja & fick en massa problem med att hitta brallor som satt bra pga det :P Fick ta 36 & köra på arsel häng typ. Vägde då 57 kg så var ju inte i närheten av undervikt heller.
  • Anonym (What?)
    Anonym (me again) skrev 2011-11-15 21:08:25 följande:
    (Jag som skrev detta..)
    Anonym (What?) skrev 2011-11-15 21:04:23 följande:
    Ja det har man om man är strl 34 MAX.. har ju som sagt var haft 88 cm förra året typ MEN 4 cm för bred midja & fick en massa problem med att hitta brallor som satt bra pga det :P Fick ta 36 & köra på arsel häng typ. Vägde då 57 kg så var ju inte i närheten av undervikt heller.
    Har alltid haft krångligt med kläder. Stjärten är för stor för midjan eller brösten är för små för midja osv. Blir inte klok. Ibland önskar man att man var sin egen designer. 

Nä, nu blir det att tvinga sambon att få med mig till gymmet, där jag får gå i rask takt.  
  • Anonym (Sanna)

Jag kan ju bara säga att jag har strl 40 i byxor.
    Har 102 i stuss.
    Sen upptill ligger man oftast runt 40/42.
    Midjemått 82 cm.

• Anonym (stylist)
    Anonym (What?) skrev 2011-11-15 20:57:22 följande:
    Eller så går jag runt i för små kläder? Stooor förnekelse.  
    Det är faktiskt så att många kvinnor bär helt fel storlekar. Jag ser det varje dag.  
    Ibland pga förnekelse ;), ibland eftersom dom snöat in på en viss storlek (t ex att dom absolut inte får vara 40+), eller för att dom inte fattar att en kropp förändras i takt med ålder/graviditet/viktförändring etc.
    Man kan stå relativt still i vikt sett till kg men ändå ha en helt annorlunda formad kropp när man är 30 jämfört när man var 20, och därigenom ett annat storleksbehov. 
    När jag var 20 behövde jag rymligare överdelar eftersom jag var bystig, men efter många år och ett par graviditeter så har min byst minskat men mina höfter blivit bredare.   

Mitt råd är att aldrig utgå från vad som står på lappen, utan bara fokusera på hur kläderna sitter. Lappen sitter inte utanpå, så det spelar ingen roll om det står 36 eller 42 egentligen. Det är bara för fult när kvinnor (eller män) har på sig kläder som sitter illa, för små eller för stora, för långa eller för korta.  

TS, utgå från måtten om dom har en storleksguide. Ta även hänsyn till plaggets skärning och material.  
  • Anonym (What?)
    Anonym (stylist) skrev 2011-11-15 21:34:06 följande:
    Det är faktiskt så att många kvinnor bär helt fel storlekar. Jag ser det varje dag.  
    Ibland pga förnekelse ;), ibland eftersom dom snöat in på en viss storlek (t ex att dom absolut inte får vara 40+), eller för att dom inte fattar att en kropp förändras i takt med ålder/graviditet/viktförändring etc.
    Man kan stå relativt still i vikt sett till kg men ändå ha en helt annorlunda formad kropp när man är 30 jämfört när man var 20, och därigenom ett annat storleksbehov. 
    När jag var 20 behövde jag rymligare överdelar eftersom jag var bystig, men efter många år och ett par graviditeter så har min byst minskat men mina höfter blivit bredare.   

Mitt råd är att aldrig utgå från vad som står på lappen, utan bara fokusera på hur kläderna sitter. Lappen sitter inte utanpå, så det spelar ingen roll om det står 36 eller 42 egentligen. Det är bara för fult när kvinnor (eller män) har på sig kläder som sitter illa, för små eller för stora, för långa eller för korta.  

TS, utgå från måtten om dom har en storleksguide. Ta även hänsyn till plaggets skärning och material.  
    Det är nog sant som du säger.. och jag måste börja träna mer flitigt. Haha
    Jag har fött ett barn, för fyra år sedan. Gick ner det mesta, var relativt smal pga separation, men har gått upp igen efter att ha träffat en ny karl. Haha Man är väl lycklig? Går upp i vikt när man träffar en ny.. 

Problemet är att jag fortfarande har små bröst? Större kläder gör att mina tuttar försvinner.. eller en urringning gör att det syns för mycket. Vad gör jag åt det om jag t.ex. köper en klänning i storlek 40 - 44? En skjorta i storlek 42 kan jag ta. Det kan jag känna att jag struntar i.. men en tröja/tunika/linne med urringning fungerar inte!  
  • Benzaiten

ibland stämmer inte måtten med plagget i verkligheten. De kan ha en standardiserad måttabell men måtten på plaggen är inte alltid de samma som tabellen - beror på material o modell på plagget osv.

Själv har jag stl 34. Har stussvidd 87 midja 65 o byst 88-89 o enligt vissa storleksguider så skulle skulle jag ha 38 -40 i storlek upptill men de blir ju som hip hop-plagg i verkligheten...  även fast det står att stl 34 är 80cm över bysten så passar de plaggen ändå o skulle jag tagit 38 skulle de blivit jättestora.

en tubklänning måste ju vara tajt för att sitta uppe skulle jag ta den i 38 bara för att det skulle stämma med mitt bystmått så skulle den ju ramla ner! XS på alla klänningar annars ser det helknasigt ut, man kan ju inte ta en viss storlek bara för att måtten i tabellen säger si eller så o sen ser det ut som man går runt i en sopsäck eller att sopsäcken ramlar ner till knäna... att se ut som man har ett för trångt korvskinn på sig e ju inte heller så najs. Men själv har jag mer det förra problemet... hasar runt i stora paltor o skor. Skor i 35 är svårt att hitta så då får jag gå o kippa...

• Agapi

Tycker de låter vettigt. Jag är st 36 när jag ligger på samma vikt som dig till mina 172cm. just nu ligger jag på lite mer och är en 38 med strax över 70 i midjan. Nu kan ju personer se HELT olika ut och ändå ha samma storlek, men jag tycker de låter logiskt att du skulle ligga på storlek 40. 44 är väl lite att ta i dock om de handlar om "normala" storlekar.

• Anonym (What?)

Tror folk skulle bli chockade om jag sa storlek 42. Deltar i föreställningar, där man köper in diverse kläder. Beställer man till mig så tar man storlek S och folk räknar skarpt med att jag är en 36:a.  

• Anonym (What?)

Runt tuttarna är jag storlek 36. Runt midjan är jag storlek ev. 42. Runt höften är jag storlek 40.
    Hur sjutton handlar jag kläder då? Skrikandes Måste göra midjan mindre. Min stjärt är snygg  
    Tuttarna kan man inte göra så mycket åt (vägrar operera).

Tur att man har en sambo som älskar mig ändå!
    - Du är jättefin. Du har fått vackra kurvor. Det är läckert att se dig bakifrån..

Oskyldig 

Svar på tråden Jag kan väl inte vara storlek 40 - 44?! Hjälp?