• Anonym (Ledsen)

Herpesutbrott 1-2 gånger i månaden..

Jag vill egentligen bara höra om någon har tips på hur man kan få det här skitviruset tillbaks till vilande läge.. och kanske peppning/förståelse från någon som har liknande erfarenheter..

För mig började det år 2000 när min dåvarande sambo smittade mig med munherpes i underlivet. Ingen av oss tänkte på att hans munsår kunde vara Herpes. Jag fick ett rejält första gångs utbrott så som det ofta beskrivs. Sen fick jag inga utbrott förrän 2005, alltså 5 år av frid och fröjd. Sen 2005 har jag haft utbrott 1- 2 ggr i månaden.. någon enstaka gång har jag klarat mig 1 månad utan utbrott. För över 1 år sedan fick jag valaciklovir utskrivet för en långtidsbehandling av min läkare.. underbart att slippa all värk i ljumskar, blåsor, sår och sjukdomskänsla. I lite över 1 år åt jag medicinen... nu har jag testat utan medicin i 6 veckor och jag är redan inne på mitt tredje utbrott...

Jag är i övrigt en frisk tjej som tränar mycket, äter bra, sover bra, röker inte och dricker nästan aldrig alkohol. Jag trodde att Herpes gärna visade sig när man har lite nedsatt immunförsvar, men jag är typ aldrig sjuk.. har max en sjukdag per år.

Hoppas på tips!   Provar snart vilket hokus pokus som helst!

• Svar på tråden Herpesutbrott 1-2 gånger i månaden..
  • Anonym

Jag tycker att du ska gå till din läkare o berätta vad som hänt..för du behöver uppenbarligen ha medicin...sj har jag inte de besvären i nedre delen som du har..men däremot har jag sol herpes samt får jag herpes om jag blir väldigt stressad el inte mår så bra..men då på munnen...Tungan uteherpes e skit..har man en ggr fått dt som kommer dt is tortsätt slltid tillbaka någon ggr...

• Anonym (Ledsen)

Tack för att du tog dig tid att skriva, ja jag får ju lov att fortsätta med medicinen om det inte lugnar ner sig av sig själv.. jag har också tänkt på stress som orsak men tycker inte att jag stressar så mycket..

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2011-11-15 22:25:57 följande:
    Tack för att du tog dig tid att skriva, ja jag får ju lov att fortsätta med medicinen om det inte lugnar ner sig av sig själv.. jag har också tänkt på stress som orsak men tycker inte att jag stressar så mycket..

dt var så lite så...kanske du har en inre stress pga att du går o tänker på dt...??

hoppas att dt löser sig för dig...dt e inte kul som sagt avr att ha herpesTungan ute 
  • Anonym

Själv lidit av ofta återkommande utbrott... ibland efter 2 veckor efter en medicinkur... Fått långtidsbehandling flertalet gånger och den behandling har verkligen hjälpt, himla skönt att slippa tänka på det..
    När det väl hade gått 3 år nu, så hade jag väl inte utbrott på typ 3 mån, så man hoppas ju att de ska lägga sig till slut som alla påstår..
    Tips har jag väl inte, utan mest att fortsätt med långtidsbehandling. Skillnaden jag märkt är att Valtrex, den dyra från GlaxoSmith funkat bäst. När jag fått en likvärdig från apoteket fast billigare så kan de gå 2 veckor innan nästa utbrott, men med Valtrex går det längre. Detta kan inte ens läkaren min förstå då det ska vara samma saker i dem.
    Man vågar ju fasiken inte dejta ens för detta, å sex,, ja de e väl en evighet sedan sist!

• Anonym (Oxå ledsen)

Har egentligen inga bra råd att ge dig, men vill bara tala om att du inte är ensam.

Jag får oxå täta utbrott. Mitt första utbrott fick jag i augusti i år. Det var det djävligaste jag varit med om i sjukdomsväg...suck...blev verkligen handikappad av det, svårt att röra mig t om. Efter det har jag fått 7 till utbrott, visserligen mindre och mindre....men det är en klen tröst. Har alltså haft 7 utbrott på 5 månader...mycket jobbigt.

Jag äter nu långtidsbeh (6 mån) av Valtrex men får ändå besvär Stickningarna och domningarna kommer men utslagen blir inte lika som innan behandlingen började. Hoppas det blir bättre så småningom, har "bara" ätit  Valtrex i två månader än.

Som sagt...en klen tröst, men du är inte  ensam.

Kram

• Anonym (skit)

Hej tjejer!

Tror jag har ett nytt utbrott på gång och ávslutade kuren för kanske två veckor sen.
    Jag hade mitt första utbrott i våras och det är det jävligaste jag har varit med om! Efter det har jag bara haft ett utbrott och nu tror jag nummer två är på väg.

Vad är det som gör att utbrotten kommer? Stress? Nedsatt imunförsvar?
    Just nu är jag gravid. Kan hormoner oxå påverka?

Förlåt TS att jag snodde din tråd...Skäms       

• Anonym (Oxå ledsen)

Mina utbrott kommer strax före mens...varje månad.

• Anonym (förstående)

Jag vet vad ni alla går igenom. Då det inte finns ngt botemedel mot detta ännu så får man fortsätta lida. Jag har både köns-och munherpes. Mest problem med munherpes, och det är så sjukt jobbigt för alla ser det, dock försöker jag tänka "Var 3:e vuxen människa har herpesviruset" det hjälper ibland!

Du som är gravid, Du MÅSTE prata med din barnmorska om detta, för om du har utbrott när det är dags för förlossning, så är det stor chans att dom vill göra kejsarsnitt. då barnet kan smittas vid själva förlossningen, och som ni alla vet, första gången man får utbrottet så är man sjukare än någonsin, inget bra för en liten bebis! Min syster fick kejsarsnitt pga detta!

och vi får tillsammans be en bön för ett botemedel snart!

• Anonym
    Anonym (förstående) skrev 2012-01-06 23:36:15 följande:
    Jag vet vad ni alla går igenom. Då det inte finns ngt botemedel mot detta ännu så får man fortsätta lida. Jag har både köns-och munherpes. Mest problem med munherpes, och det är så sjukt jobbigt för alla ser det, dock försöker jag tänka "Var 3:e vuxen människa har herpesviruset" det hjälper ibland!

Du som är gravid, Du MÅSTE prata med din barnmorska om detta, för om du har utbrott när det är dags för förlossning, så är det stor chans att dom vill göra kejsarsnitt. då barnet kan smittas vid själva förlossningen, och som ni alla vet, första gången man får utbrottet så är man sjukare än någonsin, inget bra för en liten bebis! Min syster fick kejsarsnitt pga detta!

och vi får tillsammans be en bön för ett botemedel snart!
    Vet du om det är vanligt att folk har både herpes 1 och 2?. Jag har könshepers och min sambo munherpes. Vi har varit tilsammans i 4 år och han har aldrig fått något könsherpesutbrott och jag har aldrig fått något munhepers :S undrar bara om det är vanligt att ha båda :S
Svar på tråden Herpesutbrott 1-2 gånger i månaden..