• Super blondinen

Nån som vet hur ofta de byter blöja på förskolan?

Hej.

VI lämnar våran dotter vid sju på morgon och hämtar henne vid 16.

Vi går upp strax före sex så får hon välling och smörgås sen ren blöja.
    Sen klär vi på oss och åker till dagis.

Men varje gång vi kommer hem sa har blöjan varit över full.

De verkar inte byta som de ska.

Nån som vet hur ofta de byter?
    Är det nån som råkat ut för samma problem?  

Våran dotter är 3år.

Vi kom sent till dagis i måndags så hon kom vid 12 och då passa jag på att testa så för att veta om de bytt eller inte så la vi i en förstärknings blöja i blöjan.

Och när vi hämta henne vid 16 och kom hem så hade de inte bytt på henne så blöjan Var över full.

Nån som har nå förslag hur man ska göra ? Vi har tagit upp detta flera gånger både med personalen o avdelnings chefen men inget händer.
    O dottern storm trivs med sina kompisar som hon haft i 2 år.

Så byte av dagis funkar inte.   

• Svar på tråden Nån som vet hur ofta de byter blöja på förskolan?
  • La Lola

Det är nog lite olika men förutom när det behövs (man kollar ju) så brukar det tex ske innan man går ut på morronen, innan vilan(när de ätit lunch), efter vilan (för de barn som sover flera timmar alltså) och innan de går hem. Det är rutin alltså men det kan ju ske oftare än så om behovet finns.

Så har det iaf varit på alla olika förskolor jag arbetat på genom åren.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Queenie70

Byter de inte på HELA dagen?? Om det framkom att föräldrar lät sina barn gå hela dagen med full blöja så skulle detta anses som en omsorgsbrist. Jag skulle se till att det tog hus i helvete om det var mina barn. Givetvis måste det finnas nån slags rutiner på dagis så ingen unge missas under dagen, Men nog ska man byta vid behov även på dagis.

• 071001

Som de ovan skrivit har det varit för Siri också.
    Låter konstigt att de inte skulle ha bytt en enda gång mellan 12 och 16?

• Super blondinen

Det va det som gjorde mig fly förbannad att de inte gjorde nå byte mellan 12-16.

Men vill höra fler vad de säger för min man vill lämna över allt till en skribent som är anstäld hos honom. 

• Krake

Tyvärr har det hänt mig med, det är busenkelt att se då vi har ett annat märke på dagisblöjorna. Jag (och sonen) älskar vårt dagis på alla andra sätt, men här brister det då och då. Jag tror de glömmer och hoppas det är "barnsjukdomar" då dagiset är nytt och de inte fått in alla rutiner än. För lite personal beror det inte på, de har mycket bra med personal.

Om ni påtalat det tycker jag det är anmärkningsvärt att inget händer! Jag har inte sagt något hos oss utan tänkt "en gång ingen gång" (varje gång...) men nästa gång kommer jag att säga till.

Moster, inte monster.
  • ako75

Låter ju jättekonstigt och inte OK tycker jag. Hos oss byter de minst till lunch och efter mellanmålet på e m, och självklart oftare om det behövs, t ex barnet har bajsat. Tror de byter på f m på de barn som kommer riktigt tidigt oxå, men vi har aldrig lämnat innan nio. Just nu går bara vårt barn tre timmar om dagen de flesta dagar och då har jag sagt själv att de inte behöver byta om han inte bajsar- det känns liksom som om de kan utnyttja tiden bättre när det ändå är så kort stund han är där.

• bonsai

Vi byter ca 9, 11, 14, 16 och självklart vid behov. Är blöjan helt vid något bytes tillfäle får blöjan sitta kvar. Vi har ett blöjschema där vi kryssar i när vi har bytt. Skriver också B för bajs så att föräldrarna kan kolla om dom undrar. Säg åt din förskola att införa något liknande.

• Happymom

Oj, vad arg jag hade blivit! Skulle nog frågat andra föräldrar på samma dagis om de upplevt samma sak. Vid gemensamma förälramöten skulle jag ta upp det så att alla hör. Detta pga att ju fler som klagar ju mer kommer förskolan lägga fokus på det. Skulle det fortfarande inte hända något skulle jag ta kontakt med kommunen/skolverket.

• Dr Mupp

Vår förskola glömde byta blöja också vi påpekade det och då införde de en bytlista. Där prickar personalen av varje gång barnen blivit bytta på och sen dess har det inte blivit några missade blöjor. Utan dessa listor så är det inte konstigt att det blir missade byten. Kanske har närmare tio blöjbarn (ännu fler på småbarnsvadelning) En personal tror att en annan personal bytt och så blir det inte fixat.

Så mitt tips till TS är att påpeka om att blöjor missas och att de bör fixa en lista där blöjbyten prickas av då missas inga byten. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • äppelmos

normalt enligt mig är byte innan lunch (efter lunchen om det behövs) och efter vilan
    sen en vända byte ca kl 16

har haft så på flera arbetsplatser

tycker du skulle tagit upp det med personalen att hon hade en överfull hemmablöja när ni hämtade när hon var där 12-16... 

visst kan missar ske men om ni upplever det som dagligen ska ni prata med personalen i första hand å sen chef om inget sker... 

• LinneaNea

Tycker du ska ta upp det med rektorn på förskolan eftersom inget verkar hända annars.
    Jag jobbar själv som förskollärare och tycker det verkar lustigt.

Mitt jobb består inte av att kolla alla 15-17 barns blöja en gång i timman utan vi har rutiner för när vi känner om blöjan behöver bytas. Detta görs innan vi går ut ca 10.00, innan vilan 12.30 och efter mellanmålet 15.00. Innan barnet lämnar förskolan försöker vi att det ska ha fått en ny blöja men vi byter inte för bytandets skull. Hoppas det löser sig!

• For all I care

Min dotter går 9-14 och då byter dom innan lunch och när dom bajsat. Så himla skumt, hon går 3 dagar i veckan men gör av med mer blöjor där än hemma ändå..

• TinkyWinky

På sonens dagis är det innan de går ut sen tror jag innan de ska sova då efter maten och sen när det vaknar.
    Sonen är där mellan halv nio och halv två 

٩(͡๏̮̮̃̾͡๏)۶ Kewin 9/7-09 ♥ Http://Heromer.blogg.se
  • FinaElina

På min förskola där jag jobbar, har vi ett schema som sitter uppe i skötrummet på tider mellan 7-17. så har barnet sin egen rad och föräldrarna kan se när blöjan har blivit bytt, samt varför (Kiss/bajs/torr, eller ok=behövs inte bytas). Ett bra sätt att veta vilka barn som fått blöja och inte. Det går inte att komma ihåg precis alla,för vi har en barngrupp som är lika stor som två moduler. Vi har rutinmässiga byten på morgonen, innan lunch, efter vilan och på eftermiddagen. Den här idén funkar jättebra hos oss.

• vintersippan

våra rutiner är att byta kl 11 och kl 14 och när det behövs utöver det. Beror ju på hur länge barnet är på fsk.

• äppelmos

har du frågat fsk vad de har för rutiner?

• Hedebris

Vi byter vid 10.30 (tidigare vid bajs eller barn som kommit innan 8)
    Sen byter vi 13.30-14.00.
    Sen byter vi mellan 15 och 16 innan vi går till stängningsavdelningen.

Byter alltid vid bajs direkt såklart

Svar på tråden Nån som vet hur ofta de byter blöja på förskolan?