• apanapanson2142

Bajspropp

Ja efter den smakfulla rubriken så kan ni ju gissa vad jag har för problem. Ber om ursäkt för ämnet men det finns inget vis att skriva om det här på och få det att låta trevligt.

Det är så att jag för en månad sedan flyttade utomlands och nu har jag problem med magen. Jag var på toa senast för ett par dagar sedan (brukar i vanliga fall gå varje dag), men både igår och idag har det varit stopp. Är jätte hård och det går inte att få ut, tro mig jag har försökt länge och flera gånger. Verkar vara för hårt och för stort (?) för att komma ut… Har tag i så att jag nu är jätte öm och kanske fått sprickor vad vet jag?

Jag har ätit ett paket (kanske 125g ) torkade plommon och dricker en massa vatten. Tror ni att det hjälper eller hjälper det bara det som är i magen och inte ändtarmen med andra ord? Jag hade gått till ett apotek om det inte vore för att de inte talar engelska där (var där tidigare och letade efter annat så vet det) och jag talar inte deras språk, men om det inte har löst sig innan imorgon kväll så får jag väll gå dit och försöka göra mig förstådd antar jag…

Jag åt en riktigt ordentlig frukost idag, men när jag sedan märkte att det fortfarande tog stopp så åt jag soppa till lunch och middag har jag ännu inte ätit. Kan/bör jag äta vanlig mat eller ska jag vänta? Vill inte börja spy också…

Men har någon ett seriöst tips på vad jag ska göra? Tack!

• Svar på tråden Bajspropp
  • Anonym

Om det pågår riktigt länge kan du ända upp med att spy bajs också.

Vad är det för språk de talar, var i världen är du?

• Anonym
    Anonym skrev 2011-11-16 12:10:22 följande:
    Om det pågår riktigt länge kan du ända upp med att spy bajs också.

Vad är det för språk de talar, var i världen är du?
    Nej, nej, nej! Man kan inte spy upp bajs. Det där är rent trams! Skaffa dig en bok om kroppen och när du sen läst hur många meter tarm en människa har, så kommer även du att se det absurda i detta påstående.

@ TS: Försök få tag i ett lexikon så att du kan slå upp lavemang, och få sedan detta på ett sjukhus är mitt bästa tips! Lycka till! Hjärta 
  • Anonym (huskur)

Ett alldeles gratis husmorstips - dock inte så trevligt - är att skruva av duschmunstycket, sätta slangen nära analöppningen och spruta in vatten. Ett hederligt gammalt vattenlavemang. Själv gjorde jag det förr ahelgen. Lite pinsamt att stå där på alla fyra i badkaret medan mannen sprutade in vatten. Vi skrattade dock hjärtligt åt hela situationen och särskilt när det sprutade ut vatten blandat med bajs som en fontän ur rumpan. men det var skönt efteråt.

• Anonym (Jupp)
    Anonym skrev 2011-11-21 23:40:44 följande:
    Nej, nej, nej! Man kan inte spy upp bajs. Det där är rent trams! Skaffa dig en bok om kroppen och när du sen läst hur många meter tarm en människa har, så kommer även du att se det absurda i detta påstående.
    Poppybrandybuckofbuckland skrev 2011-11-22 00:04:31 följande:
    Jo då Anonym kl 2340, fekala kräkningar är fullt möjligt.
    Tyvärr Anonym, personen med långt nick har faktiskt rätt. Om du googlar "fekala kräkningar" så får du upp lite, bl a här: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp&code=3722
    www.resochdyk.nu/vard/akutbuk.html
    wwwc.aftonbladet.se/noje/0010/28/freddy.html
    Som tur är är det inte särskilt vanligt, men det kan hända om det är helt stopp, t ex vid tarmvred.

Hoppas det löser sig för dig, TS! Kan de engelska på apoteket? "Laxative" borde väl vara ganska internationellt gångbart. I värsta fall får du gå till läkare!
  • mamaciiita

Vilket land är du i? Kanske någon här kan hjälpa dig med vad du ska säga eller skriva på en lapp?

• Anonym

Det har gått nästan en vecka sedan trådstarten. Troligtvis har de fekala kräkningarna börjat nu.

Är det inte lite oansvarigt att flytta till ett land som man varken vet namnet på eller vet vilket språk som talas där?

• Anonym
    Anonym (Jupp) skrev 2011-11-22 04:17:17 följande:
    Tyvärr Anonym, personen med långt nick har faktiskt rätt. Om du googlar "fekala kräkningar" så får du upp lite, bl a här: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=7...
    Som tur är är det inte särskilt vanligt, men det kan hända om det är helt stopp, t ex vid tarmvred.

Hoppas det löser sig för dig, TS! Kan de engelska på apoteket? "Laxative" borde väl vara ganska internationellt gångbart. I värsta fall får du gå till läkare!
    Har man tarmvred (relativt ovanligt) så har man betydligt större problem än så...
  • Anonym
    Anonym (Jupp) skrev 2011-11-22 04:17:17 följande:
    Tyvärr Anonym, personen med långt nick har faktiskt rätt. Om du googlar "fekala kräkningar" så får du upp lite, bl a här: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=7...

Riktigt bra länkar... en fungerar inte, och övriga har inte med detta att göra.

Svar på tråden Bajspropp