• plop

Någon som vet något om Hovsta i Örebro

Hej

Ska flytta till Örebro vilka områden och förskolor, skolor är bra ? Hittat hus och även radhus i Hovsta vet att det är lite utanför men det är ok. Hur är det som område, vad är det för folk som bor där barnfamiljer? äldre människor?
    Och vad finns det att göra i Örebro som barnfamilj ?

tacksam för hjälp!

/Plop

• Svar på tråden Någon som vet något om Hovsta i Örebro
  • aurora1827

Det finns massor att göra i Örebro, beror väl på ålder på barnen.
    Exv. Eyrabadet (simhall), Skojlandet, Naturens Hus och promenera omkring, Stadsparken (speciellt på sommaren, de har även parklek på vardagar där man kan bli medlem), gå på fotboll, finns en massa sporter man kan utöva... Friskis & Svettis har barngympa av olika slag.

Hovsta är väl så vitt jag vet ett sånt där område mittemellan, ganska långt från stan, och ganska utspritt. Själv skulle jag nog hellre bo i Lindesberg, Frövi eller Nora om jag ändå skulle bo utanför. Då bor man i ett samhälle och det är en helt annan grej än att bo i ett villaområde långt ifrån allt. Men hur långt ifrån beror förstås på vart själva huset ligger. 

De bästa förskolorna och skolorna ligger inne i stan skulle jag säga, exv på Öster. Behöver inte vara omöjligt att få plats där heller, i alla fall inte jämfört med hur det är i Stockholm.... 

Om ni inte har bott i Örebro eller känner till det sedan tidigare skulle jag rekommendera att flytta till hyresrätt inne i stan och sedan leta boende i lugn och ro. Har man fast inkomst kan man i många fall få en hyresrätt bara genom att ringa alla hyresvärdarna i Örebro, (glöm ÖBO). Hyresvärdarna finns på Örebro kommuns hemsida. Det går att lämna intresseanmälan på de flestas hemsidaor, men det funkar tio ggr bättre att ringa och presentera sig.

• olleolle

Man kan ju knappast jämföra Hovsta och Lindesberg.
    Lindesberg ligger typ 3-4 mil utanför Örebro och är värsta avkroken.
    Att kalla det samhälle är att ta i o det grövsta.
    Det är typ två hus och en mack (nåja, kanske lite större).
    Hovsta har ändå stadsbussar in till city varje kvart eller så, medan de som ska till Lindesberg får ta grisbilen, som går typ två ggr om dagen.
    Frövi och Nora, vad ska man säga...Nej:P
    Bussen från Hovsta tar allt från 15 till 25 min, beroende på om det är en biltjuv som kör och hur mycket trafikstockning det är ute.
    Det tar ca 30 min att cykla in till Örebro ifrån Hovsta och det finns väldigt bra cykelvägar.

Hovsta som sådant är ett väldigt lugnt område, precis som Lillån.
    Mycker barnfamiljer och det finns nog inte ett endaste hyreshus där vad jag vet. Det är bara villor och bostadsrättshus  Skola 1-6 och sedan 7-9 i Lillån som ligger nästgårds in mot stan.

Lillån är även det lugnt och det finns mestadels villor där, några hyreshus med folk som bott där länge (=lugnt).

Skolorna i Hovsta-Lillån har bara ett språk och inte 22 olika som i Vivalla.
    Lillåns högstadium var i alla fall när jag gick där, en bra skola och eleverna därifrån hade lite mer på fötterna när det gällde kunskapsnivån, om man jämför med andra stadsdelar.
    Hur det står till idag känner jag dock inte till.

Svar på tråden Någon som vet något om Hovsta i Örebro