Det finns massor att göra i Örebro, beror väl på ålder på barnen.
Exv. Eyrabadet (simhall), Skojlandet, Naturens Hus och promenera omkring, Stadsparken (speciellt på sommaren, de har även parklek på vardagar där man kan bli medlem), gå på fotboll, finns en massa sporter man kan utöva... Friskis & Svettis har barngympa av olika slag.
Hovsta är väl så vitt jag vet ett sånt där område mittemellan, ganska långt från stan, och ganska utspritt. Själv skulle jag nog hellre bo i Lindesberg, Frövi eller Nora om jag ändå skulle bo utanför. Då bor man i ett samhälle och det är en helt annan grej än att bo i ett villaområde långt ifrån allt. Men hur långt ifrån beror förstås på vart själva huset ligger.
De bästa förskolorna och skolorna ligger inne i stan skulle jag säga, exv på Öster. Behöver inte vara omöjligt att få plats där heller, i alla fall inte jämfört med hur det är i Stockholm....
Om ni inte har bott i Örebro eller känner till det sedan tidigare skulle jag rekommendera att flytta till hyresrätt inne i stan och sedan leta boende i lugn och ro. Har man fast inkomst kan man i många fall få en hyresrätt bara genom att ringa alla hyresvärdarna i Örebro, (glöm ÖBO). Hyresvärdarna finns på Örebro kommuns hemsida. Det går att lämna intresseanmälan på de flestas hemsidaor, men det funkar tio ggr bättre att ringa och presentera sig.