• FionaFair

Såhär skönt borde varje gravid kvinna få sova! ZzZzZZzZzzzzz!! :-)

Måste bara berätta om en skitbra sak som har hänt!

Jag har haft ont i ryggen varje morgon jag vaknat och känt mig grinig och trött och allt annat än utvilad, nästan som överkörd av ett tåg! Och värre och värre ju större magen blivit.

Men nu, i v.34 fick jag nog! Jag släppade med mig sambon till Jysk och köpte en skummadrass till sängen, i sensus-memoryskum, nästan exakt som en "Tempurmadrass". Och otroligt nog hittade jag en kudde åxå som åxå var i sensus memory-skum, men inte sådär knasigt formad som alla "wondersleep-kuddar" jämt ska va utan formad precis som en vanlig kudde.

Igårkväll stoppade vi i allt i sängen och gosade ner oss och tittade på reprisen av Riket.
    Och som alltid när vi pussats godnatt och släckt lampan kom halsbrännan som ett brev på posten och bebisen fick lust att dansa tango som varje kväll när jag ska försöka sova...
    Brukar oftats få ligga vaken till framåt fem på morgonen innan jag kan somna, men inatt somnade jag som en stock, trots allt det!

Sen vaknade jag utvilad oh GLAD på morgonen och det kändes skönt och utvilat i hela kroppen! Jag hade inte vänt på huvudkudden en ända gång under natten, vilket jag brukar få göra typ 20 ggr för att den ändrar form, och jag hade inte ett dugg ont i ryggen!

Jag ville bara berätta det här för alla andra gravida (och icke-gravida) som har lika jobbigt med nattsömnen oh ryggsmärtor, för det var värt varenda krona att köpa ny sängmadrass!
    Skulle köpt en ny bäddmadrass åxå, även den i sensus-memory-skum, men den var slut och kommer in på torsdag förhoppningsvis!

Kunde tillochmed sova på rygg. och det var om det kom en skön värme ur madrassen...tror att det var en av de oda egenskaperna den skulle ha.

Sen vill jag åxå tips alla gravida om att sova med en kudde mellan knäna, redan tdigt i graviditeten. Det botade min foglossningssmärta väldgt effektivt och jag sover inte en natt utan kudden mellan knäna. Skippar jag det nån natt märker jag direkt att smärtorna smyger sig tillbaka.

Ha det gött allihopa och god fortsättnig!

• Svar på tråden Såhär skönt borde varje gravid kvinna få sova! ZzZzZZzZzzzzz!! :-)
  • clementine81

Är den dyr eller? finns bäddmadrassen som en hel madrass, alltså 180 bred?

• FionaFair

Nej, jag tycker inte den är så dyr..skummadrassen är på rea nu och kostar 1150:- istället för 1299:-. Jag köpte den i 80x200.

Bäddmadrassen som jag ska köpa är 160x200 och kostar 2500:- men den finns även i 180x200 som du undrade och kostar då 2900:-. Det är åxå billigare än den brukar vara. Finns en länk här till internetbutiken:

ehandel.jysk.se/&famid=0&manid=1&oid=etailer-product&catgr=0&cat2id=79&_locale=1&viewMode=1&prodid=552

Skummadrassen finns åxå i 180x200, även 80-90-105-120160x200.

• clementine81

Tack för ett bra tips, vi har pratat om en ny säng länge så nu kanske vi slår till då!

• Pricken1

Blir inte sängen mjuk så att det är svårare att ta sig i och ur sängen? Sov hos mina föräldrar i julen och mammas säng har tempurmadrass - tyckte då att det var svårt att ta mig i och ur

• FionaFair

Pricken,
    Nej, den är inte mjuk på det sättet.

Har själv haft problem att ta mig ur sängen innan, och det har varit jobbigt när man har bråttom upp mitt i natten och ska kissa med stora magen och allt, men hade inga problem inatt med denna madrass. Som sagt, den är inte mjuk på det sättet.
    Jag brukar vilja ha jättemjuk madrass och undrade hur det skulle gå med den här egentligen, om jag skulle tycka den var hård, för det är "fast" skum står det på. Men det gick jättebra. Den är mjuk på rätt sätt, så kroppen både får stöd och avlastning.

Jag antar att tempurmadrasser är mjukare i såfall.

Clementine, Jag tycker ni skulle göra ett bra val av säng så fall . Man spenderar ju ändå en tredjedel av sitt liv i sängen, så de är ju en god investering .

• johandra

Jag tror att en bra säng är a och o när man e gravid...Vi har en snordyr säng (mios REM 700 kontinental) och vi tackar oss själva varenda kväll o morron för att vi lagt ner så mycket pengar på en BRA säng! Nu behöver ju inte alla köpa en så dyr säng men nog lönar det sig att lägga lite slantar på sängen iaf...

Har inte haft smärtor ikroppen en enda gång sen vi köpte ny...Vad gäller dom där madrasserna har jag ingen aning men funkar dombra för det priset så säger jag bara slå till! Har fortfarande inte förstått vad dom menar med att man vill ha stöd för magen när man sover, och antagligen beror väl det på att vår säng följer med kroppen..

Att jag sen har halsbränna som jag vaknar av konstant det e ju en annan sak, inte sängens fel iaf

Men den där kudden lät intressant..Jag har stora problem med att hitta sköna kuddar..Var den dyr??

• cajsalisa

Jag har en äkta Tempur madrass å har haft de i ca 7 år nu, men jag har då lika förbaskat ont i fogar å rygg iaf ja, sover uselt så nu önskar ja inget hellre än att bebis kommer så att man kan få sej en god natts sömn åtminstånde sova ordentligt mellan amningarna...

Cajsalisa v. 40

• FionaFair

Lillalillajag,
    Kudden kostade 400:- och det är åxå ett rabattpris, den kostar i vanliga fall 499:-. Jag tyckte det var helt okej.

Först tror man att den är hård när man lägger ned huvudet på den, och undrar om det verkligen kan vara skönt att sova på den, men har man bara legat på den en minut vill man aldrig resa sig från den mer
    Sambon fick prova den förut och jag höll på att inte få tillbaka den .
    Jag tyckte att han åxå skulle köpa sig en sån, men han är så snål mot sig själv den gode herrn :-/. Och dessutom sover han som en stock oavsett vad han ligger på, han kan somna varsomhelst, näsrsomhelst . Men alla har vi ju inte den lyxen..

Cajsalisa,
    finns det inte olika "hårdhet" på tempurmadrasserna då? Kan ju hända att du har fel typ på det sättet...
    dessutom säger de ju att sängen är en "färskvara" som ska bytas regelbundet, så den kanske har förlorat sin effektivitet? Och för sju år sen gjorde de kanske sämre madrasser?

En kompis till mig har tempursäng helt och hållet (madrass och bäddmadrass), och den gillar inte jag.... Men den här sensus-madrassen från Jysk är jag verkligen helkär i!
    Är kanske inte samma sorts skum och uppbyggnad?

• cajsalisa

Jag har då ingen aning, men den är utsedd av läkare för just min kropp/rygg, å jag tror att de är en väldans lång garanti på denne, tror inte att den förlorat sitt syfte, även om det känns så, jag älskar den i vanliga fall, men nu när ja e gravid så funkar inget, men snart blir ja "normal" igen, då kanske den funkar *ler*

• FionaFair

Jaha, den är å pass anpassad efter dig alltså!
    Hoppas din lill* bebis kommer snart då Jag längtar något så enormt efter min! Beställde sista baby-grejerna idag, sånt man vill ha med på förlossningen och så, så nu är allt förberett och det är bara att vänta på det ljuvliga lilla livet Hoppas bara grejerna hinner komma innan det sätter igång!
    Ska ni ha bebisen i sängen första tiden? Den kanske blir bortskämd med tempur och aldrig vill sova på nåt annat sen!?

Kram Jess!

• cajsalisa

*ler* nej jag har aldrig haft något av mina barn i sängen när de varit små faktiskt, bara under amning eller gos *ler* Jag törs inte ens gå ut för ja e rädd att det sätter fart så det e bara att vänta å vänta, datum på måndag

• Infinite Joy

Vad bra att du har hittat en säng som passar dig. Är verkligen viktigt att man sover skönt.

Vi har Tempur och den är ju allt annat än mjuk. Fast eftersom den är som tuggummi så kan det ju vara svårt att vända på sig och så. När man ligger på den så formar den ju sig efter kroppen och man sjunker liksom ner... kanske därför den var svår att stiga upp ur?!
    Personligen kan jag ibland längta efter en mjukare säng, men sambon har strikta order från läkaren att han bara får sova i tempursäng. På det hela taget så är det dock en superbra säng tycker jag.

Även tempur har "vanliga" kuddar. Jättesköna svängda kuddar tycker dock jag att de har.

Svar på tråden Såhär skönt borde varje gravid kvinna få sova! ZzZzZZzZzzzzz!! :-)