• Dufvan

Mitt första barn är 6 månader och vi ska ha ett till!

Hej alla!

Väldigt oplanerat så är jag gravid igen, först blev jag väldigt chockad men nu är jag bara glad och längtansfull. Den lille beräknas komma i mitten på juli och jag ska vara hemma med båda barnne.
    Ni som har så tätt emellan era barn, vad är era bästa tips?? Hur "jobbigt" är det? Blev era barn mkt svartsjuka när det andra barnet kom?

Tacksam för alla tips/råd/erfarenhetsberättelser!

• Svar på tråden Mitt första barn är 6 månader och vi ska ha ett till!
  • camilla88

hejsan

samma sak här för oss memn ändå jätte glad, jag är beräknad 29 juli  och min dotter kom i april 2011 och dem kommer vara över 15 månader gammal mellan dem, hoppas vi får tips sånt =)

• såärdet

har 13,5 månader mellan mina, har skrivit om det i andra trådar iofs så orkar inte dra hela storyn men det har gått väldigt bra hela vägen. De är idag 10 och 11 år

• Dohgon

Det kommer gå superbra för er med två barn =) jag har 8 minuter mellan mina första barn och visst är det slitsamt med 2 barn, men man klarar av det =)

Jag tror det är bra att ha nära mellan barnen då de får mer ut av varandras sällskap och tycker det är roligt att leka med varandra då

• Anna med 3 trollungar

Jag har 2 år och 3 mån mellan 1an och 2an. Där finns de svartsjuka men nu när 2an är 11 mån leker dem ihop, men 1an kan ta i lite för mycket.

Är gravid igen och de kommer vara 3½ år mellan 1an och 3an och 15 mån mellan 2an och 3an

• jeji

Jag har 14 månader mellan mina barn... Första barnet var ca 6 månader när vi fick veta att vi väntade barn igen... och med facit i hand var det absolut det bästa som hänt oss och dem. Har nu 2 st grabbar som är bästa vänner! Det var periodvis tufft och jag tror inte att jag skulle vilja göra om det... men den glädjen jag ser hos barnen när de är tillsammans underbar.
    Allt löser sig, när man väl kommit in i rutiner och fått vardagen att rulla på så kommer det gå galant!!

Det enda negativa (om man nu kan se det så...) är att barnen kom så tätt att jag liksom inte hann att njuta av barnen då det var fullt upp. Kände mig lite snuvad på deras första år... mannen kände likadant. Det kändes som  att man inte hann stanna upp och njuta ordentligt när de var små =)
    Barnen är nu 9 år och 8 år och de ska få en lillebror/lillasyster i februari och nu ska jag njuuuuta så mycket jag kan med det sista barnet =)

Upplevde aldrig ngn svartsjuka...

• basio

Jag har 13 månader mellan mina två äldsta, idag 6 år och 7 år gamla. Det värsta tyckte jag var graviditeten med tvåan. Dels orkade jag inte med det barn jag hade och dels var det en fruktansvärt jobbig graviditet. När han sedan väl kom ut var det en enorm befrielse!

Jag upplevde det aldrig som särskilt jobbigt att ha dem tätt, jag tyckte det var mycket värre att få första och tredje barnet än andra. Nu har de otroligt roligt tillsammans och är en stor trygghet för varandra. Tex nu när lillebror började i förskoleklass i höstas så visste han redan hur det fungerade och han hade storebror nära till hands, väldigt smidigt. Sedan bråkar de givetvis också en hel del, men det goda överväger helt klart det onda.

Min etta blev inte alls svartsjuk på tvåan, han var så liten att han inte förstod vad det egentligen var som hände och snart kunde han nog inte minnas en tillvaro utan lillebror. Men min etta är också den snällaste unge som någonsin funnits, han var oerhört lätt att ha att göra med som liten och är fortfarande det. Jag tror det beror väldigt mycket på hurdana barn man har, deras personligheter och hur man hanterar situationen. Njut bara av barnen och låt allt ta sin tid.

• Hemmamorsan

Hej!
    Våra "mellisar" kom med bara fjorton månaders mellanrum. Det gick jätte bra!   Var aldrig nån svartsjuka där inte.
    har iof inte haft det med någon och vi väntar med spänning på en sjätte nu. Fast nu e minsta snart två!
    Grattis och lycka till det kommer gå fint!

• Like holiday

Vi har 15 månader mellan våra pojkar och det gick jättebra. Storebror var aldrig svartsjuk, han var så liten att han inte förstod. Han kommer heller inte ihåg att han varit själv - de har alltid varit två. 
    Idag är de 8 och 9 år. Är trygga med varandra, har alltid någon att leka med. Bråkar naturligtvis oxå. De senaste morgnarna när jag gått för att väcka dem har jag hittat dem i den enes rum.  En har bäddat med täcke, kuddar och överkast nedanför den andres säng. Känns så mysigt och skönt att de har varandra och söker sig till varandra. 

Svar på tråden Mitt första barn är 6 månader och vi ska ha ett till!