• Gotlandsunge

Ta med 4-åring på begravning?

Skulle du ha med din 4-åring på mormor/morfar eller farmor/farfars begravning?
    Eller har du haft med din 4-åring på mormor/morfar eller farmor/farfars begravning?

Personligen tycker jag att min 4-åriga dotter är för liten för att gå på farfars begravning, men
    det skulle vara intressant att höra vad andra tycker och tänker och har för åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta med 4-åring på begravning?
  • knäckehäxa

jag funderade på EXAKT samma sak förut idag, (samma ålder till o med)
    så nu behöver jag inte göra en egen tråd, bara hålla utkik här :)

• IsDimma

Har fyraåringen ett förhållande till farfar? Umgicks dom? Iaf så hade jag definitivt tagit med barnet. Varför skulle inte denne också få säga hej då?

• seccasecca

Vår dotter var 3 år när hon var med på sin gammelmormors begravning. Det har inte satt några spår och hon tog det hela bra. När vi koner upp till mina föräldrar (45 mil från oss) vill hon åka till gammelmormors grav och sätta blommor!!! Barn klarar mer än man tror, dessutom är det positivt efter begravningen att ha barn med som "lättar" upp stämningen tycker jag. Fast som med allt annat är vi olika och tänker olika.

• huxflux

Jag tror att man själv får avgöra hur ens barn fungerar i såna fall, om de är redo för det eller inte. Ser inget fel i att ta med, och inte heller i att lämna barnet hemma. Vad är anledningen till att du inte vill ta med ditt barn? Själv var jag på många begravningar just i den åldern. Gammelfarmor, farmor, farmors ena syster, sen farmors andra syster samt en av farmors bröder dog alla inom loppet av 2 år, när jag var 3-5 år. Jag var med på alla begravningarna och enligt min mor var det inte alls några problem.

• Mistoffelees

Min son som blir 4 år i mitten av januari fick inte följa med på begravningen, hans  farfar gick hastigt och oväntat bort för några veckor sedan , för mig kändes han för liten, tror inte han skulle förstå det här med begravning och kanske tycka det är otäckt och konstigt att farfar ligger instängd i en kista, fast det är bara min åsikt

• IsDimma

Jag var inte så gammal när min farfar och gammelmorfar dog. Det var personer jag träffade dagligen och tyckte väldigt mycket om.
    Jag fick inte vara med på begravningarna.
    Det är två av mina allra första minnen, jag minns inte dom men jag minns att jag inte fick vara med på begravningarna Jag var yngre än din dotter.
    Jag kände mig bortglömd. Jag hade velat vara med.

• Rainei

Ja... Barn i den åldern förstår inte vad konceptet "död" innebär. Sen så beror det helt på hur man styr upp situationen som vuxen. Är man öppen i en dödsfallssituation mot ett barn tror jag att det ger barnet en bättre relation till döden på stort, och det är väll inte dåligt?

Jag tror också att man lär sig hantera sorg bättre av en sådan upplevelse. Jag ser den tydliga skillnaden mellan mig och min pojkvän, som aldrig gått på en begravning i hela sitt liv. När han sörjer blir han oberäknelig i både sitt humör och beteende. Det är okej att vara ledsen när någon dör, det lär man sig av att gå på begravning.

• kärlektillminaflickor

min mans farmor gick bort nyligen och begravningen äger rum om några dagar.. varken jag eller vår dotter på 3år kommer gå! jag dels för jag är höggravid och otroligt känslig. och dottern för att jag anser hon är för liten och hon har träffat min mans farmor en gång när hon var 1år.
    jag tycker alla gör som de själva vill, ingen känner ens barn så bra som föräldrarna. min dotter pratar mkt om spöken, får panik om hon ser något hemskt på tv och är mörkrädd!

• levelivia

Mina barn var med på min mormors begravning i somras. De var då 3,5 och 5,5 år gamla. Jag är jätteglad att jag valde att ha dem med. Den största oron var dock huruvida de skulle kunna sitta stilla under hela begravningsakten för man vet ju inte hur övriga deltagare ser på barn. Men det gick över förväntan bra och många kom fram efteråt och berömde barnen för att de varit så duktiga. Både före och efter begravningen har vi pratat mycket om vad som händer när man dör, även om barnen till stor del lever i att "när man dör blir man en mumie"-stadiet, men det tycker jag är helt ok. Döden är en naturlig del av livet och jag tror det blir konstigare att förklara var gammelmormor tagit vägen om de inte fått vara med och prata om det som hänt. 

• seriousally

Om barnet klarar av att vara lugn under en hel ceremoni så ser jag inget fel med det hela. Döden är en naturlig del av livet.

• pigglet

JA, absolut. Våra barn har varit på de (få) begravningar som vi varit på.
    Min pappa har jobbat på begravningsbyrå i 30 år. Hans absoluta uppfattning är att barn ska vara med på begravningar. 
    *Döden blir mer naturligt
    *Barnet känner sig delaktigt
    *Man får ta avsked (om det är någon man känner)
    *Fantasierna är alltid värre än verkligheten
    *Barnet får se att man blir ledsen när någon dör - det lämnas ett tomrum och man saknar den som är borta
    *Barnet får se att vuxna också blir ledsna, men att det inte är farligt att gråta
    *Själva begreppet "begravning" blir avdramatiserat
    *Det blir tydligt att "livet fortsätter" - en generation dör och nästa föds
    *Barn kan ofta lätta upp stämningen lite och uppskattas oftast att de finns närvarande (enligt min och pappas erfarenhet i alla fall) 

• To små

JA! Jag hade aldrig ens funderat på om en 4-åring var för liten. 

• EllanEriksson

Jag var nog så gammal eller ett år äldre när den närmsta då i mitt liv gick bort... Jag är fortfarande förbannad på mamma och pappa för att dem vägrade ta med mig på hans begravning..
    Att inte fått ta det farvälet skuldbelägger mig varje dag. Att jag inte har det starkaste psyket spelar ju in också...

Men att sedan få veta att man umgås med den vän som bor i det hus som hans dödande skada uppkom gjorde mig bara mer förbannad... Nu är ju detta kanske bara jag som är så men man ska alltid tänka på hur nära barnet står personen som gått bort och utgå ifrån det. Barn förstår mer än man tror..

• Rosie Jay

Absolut ska barn få följa med på begravning!
    För det första för att barnet ska få vara "delaktig" och ta farväl.
    Men också för att lära sig lite om vad döden innebär och hur en begravning går till. 

Mamma, Singel och Sambo
  • Hermioney
    Gotlandsunge skrev 2011-11-16 20:56:41 följande:
    Skulle du ha med din 4-åring på mormor/morfar eller farmor/farfars begravning?
    Eller har du haft med din 4-åring på mormor/morfar eller farmor/farfars begravning?

Personligen tycker jag att min 4-åriga dotter är för liten för att gå på farfars begravning, men
    det skulle vara intressant att höra vad andra tycker och tänker och har för åsikter.
    naturligtvis ska barnet med
    jag fick följa med mina föräldrar till begravning när jag var i den åldern
  • Gotlandsunge
    pigglet skrev 2011-11-16 21:21:34 följande:
    JA, absolut. Våra barn har varit på de (få) begravningar som vi varit på.
    Min pappa har jobbat på begravningsbyrå i 30 år. Hans absoluta uppfattning är att barn ska vara med på begravningar. 
    *Döden blir mer naturligt
    *Barnet känner sig delaktigt
    *Man får ta avsked (om det är någon man känner)
    *Fantasierna är alltid värre än verkligheten
    *Barnet får se att man blir ledsen när någon dör - det lämnas ett tomrum och man saknar den som är borta
    *Barnet får se att vuxna också blir ledsna, men att det inte är farligt att gråta
    *Själva begreppet "begravning" blir avdramatiserat
    *Det blir tydligt att "livet fortsätter" - en generation dör och nästa föds
    *Barn kan ofta lätta upp stämningen lite och uppskattas oftast att de finns närvarande (enligt min och pappas erfarenhet i alla fall) 
    Tack =)
Svar på tråden Ta med 4-åring på begravning?