• maica75

Får hon havandeskapspenning? Någon som vet?

Min kusin har fått ett tillsvidare anställning på ett företag sedan 15/8/2011 och har först 6 månader provanställning. Hon är gravid och igår fick hon läkarintyg eftersom hon inte mår bra. Hon får vara hemma fram till förlossningen. Vet ni om hon kan få havandeskapspenning? Hon har fast tjänst, men har inte avslutat sin provanställning och har bara jobbat i knapp 3 månader. Om hon inte kan få det, vilket bidrag kan hon få då?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Får hon havandeskapspenning? Någon som vet?
  • carita02

Men hon kan inte ha fast tjänst och provanställning på en och samma firma

• principessan

Carita02 det är väl så det brukar vara...!

Ts blir hon inte sjukskriven? Hp beror på vad hon har för arbete.

• Emmeliina

Jag fick godkänt hp under tiden jag var provanställd. Det har ju med vad för sorts jobb hon utför. Men om hon blivit sjukskriven är det väl sak samma? Man går ut lika mycket pengar men man kan bara få hp fram till 10 dagar innan bf sen får man börja med fp.

• ludicrous

Hp beror som sagt på arbete och kan tas ut tidigast 60 dagar innan bf.
    Innan får hon vara sjukskriven och kan sen (om hon är beviljad) gå över på hp.

• maica75

Hon jobbar i kassan och ibland måste hon gå runt i butiken och lyfta upp tunga varor.

Jag menar att hon har en tillsvidareanställning, men det är alltid 6 månader provanställning eller hur?

Är det inte så att man måste jobba minst 12 månader i rad för att få någon ersättning, som i A-kassa? 

• Blå damcykel

Först är man provanställd och när den tiden går ut blir man tillsvidareanställd, under förutsättning att man får stanna kvar på arbetsplatsen.

Om hon är sjukskriven så behöver hon väl ingen havandeskapspenning? Då är hon ju hemma ändå.

• Euphoria
    maica75 skrev 2011-11-16 21:38:31 följande:
    Hon jobbar i kassan och ibland måste hon gå runt i butiken och lyfta upp tunga varor.

Jag menar att hon har en tillsvidareanställning, men det är alltid 6 månader provanställning eller hur?

Är det inte så att man måste jobba minst 12 månader i rad för att få någon ersättning, som i A-kassa? 
    Hp kan du få även om du bara är timanställd, anställningsformen eller hur länge du jobbat påverkar inte, det gör bara arbetsuppgifterna.
  • Blå damcykel
    maica75 skrev 2011-11-16 21:16:58 följande:
    Min kusin har fått ett tillsvidare anställning på ett företag sedan 15/8/2011 och har först 6 månader provanställning. Hon är gravid och igår fick hon läkarintyg eftersom hon inte mår bra. Hon får vara hemma fram till förlossningen. Vet ni om hon kan få havandeskapspenning? Hon har fast tjänst, men har inte avslutat sin provanställning och har bara jobbat i knapp 3 månader. Om hon inte kan få det, vilket bidrag kan hon få då?

Tacksam för svar. 
    Bara jag som inte fattar?
    Hon har läkarintyg och får va hemma till förlossningan. Vad ska hon då med en hsp till? Hon är ju redan hemma och har då samma ersättnning som hsp. vad spelar det för roll?
Svar på tråden Får hon havandeskapspenning? Någon som vet?