• Mimmi74

Ossians betydelse och historia?

Vi har döpt vår son till Ossian och jag är lite nyfiken på om någon mer har givit sitt barn det namnet? Har ni någon intressant historik bakom namnet? Jag har läst att det kommer från kelterna och på engelska är Oisin motsvarigheten. Men vad det betyder har jag inte hittat än.

En spansk väninna tänker på havet >> spanskans océano. Och vissa tror att namnet kommer fårn persiskan eller arabiskan!! Och några känner nån gammal gubbe som hette/heter så. Det är intressant med namn!

• Svar på tråden Ossians betydelse och historia?
  • Mimmi74

Nähä, det namnet får förbli en gåta för oss, men trots det gillar vi det jättemycket!!

• ZaraÖ

Jättefint namn! jag ville att vår lille bebbe skulle heta det men inte min sambo så det blev en liten sixten istället!
    Så här står det på svensknamn.se..

Namnet Oskar är hämtat ur sagoverket Ossians sånger vilket är förklaringen till att Ossian nu tagit plats vid sidan av Oskar i almanackan. Ossian är inget direkt vanligt förnamn i Sverige men på 90-talet ökade populariteten en del. Vissa år har Ossian varit ett av de 150 vanligaste tilltalsnamnen. Totalt finns det bara ungefär 2 000 som heter Ossian i Sverige.
    Ossian har använts som förnamn i Sverige sedan början av 1800-talet. Ursprunget är det keltiska namnet Oisin men betydelsen är oklar..

• juni mor

Ossian är SÅ fint.....
    Jag ville att vår son skulle heta det, men sambon vägrade (han hade nån gammal arbetskamrat som nästan hette det). Fick jag välja skulle han absolut hetat Ossian.

Svar på tråden Ossians betydelse och historia?