• Nene08

Bästa förskolan i malmö???!

Hej! Funderar med familjen att flytta till Malmö. Varken min man eller jag känner oss bundna till vårt nuvarande ort. Det enda som tar emot lite är rädslan att inte kunna hitta en lika bra förskola som vår 3 åring har idag. Hon älskar sitt dagis och vi stormtrivs med alla i personalen och pedagokiken är super och inriktar sig som idrottsförskola. Finns där ett drömdagis i Malmö? Vi kommer nog flytta till innerstaden men har inga problem att åka en längre sträcka om det är det värt. Dela gärna med er av era erfarenheter bra som dåliga ;) Eller Snälla hjälp mig med tips! :)

• Svar på tråden Bästa förskolan i malmö???!
  • Hermioney
    Nene08 skrev 2011-11-16 22:16:19 följande:
    Hej! Funderar med familjen att flytta till Malmö. Varken min man eller jag känner oss bundna till vårt nuvarande ort. Det enda som tar emot lite är rädslan att inte kunna hitta en lika bra förskola som vår 3 åring har idag. Hon älskar sitt dagis och vi stormtrivs med alla i personalen och pedagokiken är super och inriktar sig som idrottsförskola. Finns där ett drömdagis i Malmö? Vi kommer nog flytta till innerstaden men har inga problem att åka en längre sträcka om det är det värt. Dela gärna med er av era erfarenheter bra som dåliga ;) Eller Snälla hjälp mig med tips! :)
    börja med att kolla dagisen på eniro....

jag rekomenderar ur och skur dagis
    där är barnen ute hela dagarna och får ett starkare immunförsvar och blir friskare
    med andra ord slipper man ungar som springer och snorar varannan vecka

annars finns det ett halvkristet dagis där barnen inte springer runt och skriker svordomar utan får lära sig artighet på ett bra sätt
  • Nene08

Tack :)

Har googlat olika dagis och kommer in på deras sidor osv....men jag vill veta föräldrarnas erfarenhet. Har hört om föräldrar som har varit missnöjda med dagis i malmö....men vet inte vilken :(

Lättast hade varit om någon förälder i Malmö kan rekommendera varmt ett dagis där deras barn mår bra och där man känner sig trygg.

Skulle någon till exempel fråga efter ett dagis i mitt område kanjag varmt rekommendera Kryddgårdens förskola i Åhus. Sååå bra! Har lämnat ribban högt! :)

• Hermioney

dessa två kan jag rekommendera:

prastkragen.net/

och

en uteförskola/ur och skur dagis i Staffanstopr, vet ej namnet

båda ligger nära Malmö

Prästkragen skulle jag räkna till Malmö

Tänk att det bara är jag som svarat

• Maisie

Har inga förskolor att rekommendera men både Staffanstorp och Burlöv är egna kommuner så det går inte att bo i Malmö och ha barnen där. 

Det finns bra förskolor i Malmö och du kan säkert hitta någon som passar. Tyvärr så kan det vara svårt att få plats där man vill. Det verkar vara ont om folk från Malmö på FL som kan ge dig råd. 

• brünnhilde

Jag rekommenderar dig att undersöka alla privata montessoriförskolor. Köerna dit är makabra, men du har kanske tur.

• Hermioney

i Arlöv, (Största byn i Burlövs Kommun)
    är det ingen kö till Prästkragen:

Förskolan har ett eget kö-system och tillämpar inte Burlövskommuns kö-system. När vi tar in nya barn ser vi på fördelningen av kön, ansökningsdatum, ålder, syskon förtur. Vi ser till att hitta den bästa lösningen för gruppen så den är så jämnt fördelad som möjligt. När barnet blivit intaget på förskolan är man medlemmar i förskolans förening och får vara med och engagera sig i förskolan

Prästkragens förskola är en ideell förening och har en styrelse som består av föräldrarna till barnen på förskolan.

För att bli medlem i föreningen Prästkragen ska man komma på intervju på förskolan. Vid intervjutillfället får man möjlighet att se lokalerna, träffa personalen och känna efter om Prästkragen är rätt förskola.

• StoraD

Hej, i Malmö är man - i realiteten (inte i teorin) - bunden till stadsdelen. Du får m.a.o förskola i den stadsdel där du är bosatt. Vilken stadsdel ska ni bo i?

• Hermioney
    StoraD skrev 2011-11-26 09:14:14 följande:
    Hej, i Malmö är man - i realiteten (inte i teorin) - bunden till stadsdelen. Du får m.a.o förskola i den stadsdel där du är bosatt. Vilken stadsdel ska ni bo i?
    om man väljer de statliga men det finns mängder med icke-statliga
  • StoraD
    Hermioney skrev 2011-11-26 22:31:28 följande:
    om man väljer de statliga men det finns mängder med icke-statliga
    Förskolan är inte statlig, den är kommunal, och ja - det är väl självklart att det är olika för kommunala och enskilda förskolor?

Har ni svårt att få barn till Prästkragen eller?
  • Hermioney
    StoraD skrev 2011-11-26 22:57:23 följande:
    Förskolan är inte statlig, den är kommunal, och ja - det är väl självklart att det är olika för kommunala och enskilda förskolor?

Har ni svårt att få barn till Prästkragen eller?
    nödvändigt för dig att märka ord...

ring prästkragen och fråga om de har svårt att få barn dit om du är så nyfiken.

Läs TS
  • Maisie
    Hermioney skrev 2011-11-30 12:36:35 följande:

Läs TS
    Har du läst TS? Hon frågar efter förskolor i Malmö inte efter förskolor i Staffanstorp eller Burlöv.
  • Hermioney
    Maisie skrev 2011-11-30 12:58:35 följande:
    Har du läst TS? Hon frågar efter förskolor i Malmö inte efter förskolor i Staffanstorp eller Burlöv.
    har du sett Malmös karta?
  • Maisie

Det hjälper inte att Burlöv ligger nära  (är i det närmaste ihopväxt med) Malmö. Det är olika kommuner och det går endast i undantagsfall att ha barnen i en annan kommun än man bor i. Då måste kommunerna komma överens. Det kan hända att man får dispens om man har en plats i en kommun och flyttar till en angränsande kommun men oftast bara till en plats kan erbjudas i den nya kommunen. Det är inte ens säkert att Malmö och Burlöv betalar lika mycket för barnomsorgsplatserna. (Jag menar bidraget per barn från kommunen inte barnomsorgsavgiften)

• Hermioney
    Maisie skrev 2011-11-30 13:09:49 följande:
    Det hjälper inte att Burlöv ligger nära  (är i det närmaste ihopväxt med) Malmö. Det är olika kommuner och det går endast i undantagsfall att ha barnen i en annan kommun än man bor i. Då måste kommunerna komma överens. Det kan hända att man får dispens om man har en plats i en kommun och flyttar till en angränsande kommun men oftast bara till en plats kan erbjudas i den nya kommunen. Det är inte ens säkert att Malmö och Burlöv betalar lika mycket för barnomsorgsplatserna. (Jag menar bidraget per barn från kommunen inte barnomsorgsavgiften)
    det är bra att du har sån oerhörd koll på läget

då får vi hoppas TS väljer rätt då
  • älskarlivet81
    Maisie skrev 2011-11-30 13:09:49 följande:
    Är det en privat förskola spelar det väl ingen roll? Har en vän som velat ha barnen i en privat förskola i Malmö och vi bor själva i Burlövs kommun. Hon fick också plats på den privata som ligger i Malmö, men valde att tacka nej
  • Hermioney
    älskarlivet81 skrev 2011-11-30 13:50:57 följande:
    Är det en privat förskola spelar det väl ingen roll? Har en vän som velat ha barnen i en privat förskola i Malmö och vi bor själva i Burlövs kommun. Hon fick också plats på den privata som ligger i Malmö, men valde att tacka nej
    ja så är det men vissa i denna tråd har lite svårt att separera privat från offentlig
  • Maisie

Kommunerna måste gå med på det eftersom det är kommunerna som betalar platserna (även privata förskolor). Dessutom måste man tänka på att det kan finnas brist på förskoleplatser och de då främst ska gå till de egna invånarna (i Malmö så vill de dessutom att man ska ha förskoleplats i samma stadsdel som man bor i även om det inte alltid efterlevs). Det är möjligt att förskolan som erbjöd plats till ett barn som bor i en annan kommun skulle stå där utan kommunens pengar och bara fått in pengar från föräldrarnas avgifter (dvs en bråkdel av summan ett barn kostar).

Jag arbetar på en privat förskola med egen kö och vi vet inte var föräldrarna är skrivna när vi erbjuder plats. Det finns många som står i kö och som är på väg att flytta till Malmö men som har kontaktadress i någon annan ort. Vi ser naturligtvis om de sedan skriver en adress utanför kommunen och skulle då få dra tillbaka erbjudandet om plats. Det har aldrig hänt för vi ligger så centralt att ingen med vett i skallen vill köra in i värsta smeten var dag i rusningstrafik för att hämta sitt barn. Om vi låter någon börja som inte är skriven i kommunen kommer vi troligtvis bara få in max 1260:- i månaden (dvs egenavgiften) och det täcker inte kostnaderna på långa vägar.

• Maisie
    Hermioney skrev 2011-11-30 13:59:16 följande:
    ja så är det men vissa i denna tråd har lite svårt att separera privat från offentlig
    På vilket sätt? Var tror du de privata förskolorna får sina pengar ifrån? Avgifterna från föräldrarna täcker då inte kostnaderna.

Jag arbetar på en privat förskola men har tidigare arbetat på kommunala förskolor. Alla drivs av samma pengar - kommunens. 
  • StoraD
    Hermioney skrev 2011-11-30 12:36:35 följande:

Läs TS
    Öm tå märker jag? 

Förövrigt har Maisie helt rätt - det är kommunen som betalar för platsen, och de kan vara mer eller mindre benägna att sponsra de föräldrar som vill ha sina barn på förskola i andra kommuner. 
  • JSJS

Den bästa i Malmö finns i Klagshamn! Klagshamn ligger i Malmös utkant och tillhör stadsdelen Limhamn-Bunkeflo. Här finns ett flertal förskolor men den bästa heter Opalens förskola. Bra fröknar, bra föräldrar och fantastiska barn!

Svar på tråden Bästa förskolan i malmö???!