• SofiaBauer

    Kräkningar och magknip av D-vitamindroppar

    Hej jag har en son på snart 1 månad. När jag har gett honom D-dropparna i samband med mat så har han kräkts upp allt han ätit efter en halvtimme ungefär och han får ont i magen i flera timmar efteråt. Han blir även otröstlig och ska tutta hela tiden. När jag pratade med dom på BVC sa dom att jag skulle vänta med att ge honom dropparna tills nästa gång jag varit hos dom. skulle då få prova vattenlösliga D-vitamindroppar.

    Men nu funderar jag om det är hjälpämnet (Butylhydroxianisol) som han är känslig mot. Har klickat runt lite på olika sidor och tagit reda på lite om hjälpämnet och på flera av sidorna så har det stått att det kan vara allergiframkallande.
    Om det nu är så att han är känslig mot det så spelar det ju ingen roll om han får dom vattenlösliga dropparna för dom innehåller ju också hjälpämnet.

    Undrar nu om det är fler som har haft samma problem och vad ni i så fall har gjort? Finns det D-vitaminer utan hjälpämnen och var får man tag på dessa i så fall?

    Är tacksam för så många svar som möjligt!

    / Orolig mamma

  • Svar på tråden Kräkningar och magknip av D-vitamindroppar
  • Rocket Mania

    Mina pojkar tålde inte AD-dropparna (som dom hette då) så jag köpte droppar i Danmark. Till yngsta gav jag inga, såg till att variera kosten och vara ute mycket

    Du lär inte få mycket förståelse skulle jag tro, inte en jävel trodde oss ens. Men det går att lösa, man kan tex ge fiskleverolja

  • SofiaBauer

    okej jag antar att man måste åka till Danmark för att ffå tag på dom eller går det att beställa på internet?
    antar att min son är för liten för att få fiskleverolja. Men han bör väl få i sig tillräckligt D-vitamin via bröstmjölken om man, som du sa, varierar sin egen kost?

  • MKAsson

    Min stora tjej kräktes också av de AD-droppar jag fick på BVC (från ACO) och då läste jag ett tips om att Disneys Gimme Five D-vitamindroppar (www.gimme-5.info) inte innehåller E320 (Butylhydroxianisole) så dem har vi gett båda barnen utan problem. Numera finns också Dunmedic D-vitamindroppar utan E320 (www.d-droppar.se).

    Nu är båda barnen över 1 och istället för D-vitamindroppar ger vi dem Eskimo Omega 3 med D-vitamin.

    Disneys Gimme Five har jag köpt på Life hälsokostbutik och Dunmedic har jag sett finns på vanliga apoteken.

    Lycka till med lillen!

  • La Lola

    Ts

    Har du provat både den vattenbaserade och den oljebaserade?
    Har läst om flera barn här på FL som reagerat på den oljebaserade.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-11-17 09:59:16 följande:
    Ts

    Har du provat både den vattenbaserade och den oljebaserade?
    Har läst om flera barn här på FL som reagerat på den oljebaserade.
    Skyller på extrem trötthet idag.....nu läste jag mera noggrant.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SofiaBauer

    tack för alla tips :) ska nog prova d-dropparna från DunMedic men ska vänta tills jag varit och pratat med sköterskan på BVC och höra vad hon säger :)

  • shine

    Hej! Jag trodde också att vår son inte tålde d-dropparna. Dock var mjölk- och äggallergi som gjorde att han kräktes, var gasig och hade ont i magen. Det gjorde att han även sov dåligt. Vill inte skrämmas, men det är ett alternativ.

  • SofiaBauer
    shine skrev 2011-12-29 00:44:40 följande:
    Hej! Jag trodde också att vår son inte tålde d-dropparna. Dock var mjölk- och äggallergi som gjorde att han kräktes, var gasig och hade ont i magen. Det gjorde att han även sov dåligt. Vill inte skrämmas, men det är ett alternativ.
    det var inte det för vår del visserligen får han ont i magen av laktos men det har börjat avta nu när han blivit äldre. Min son tålde inte hjälpämnet i D-dropparna jag fick från BVC, Jag köpte D-droppar utan hjälpämnet i och det blev betydligt mycket bättre :) dessutom kräktes han endast efter han hade fått D-dropparna jag fick från BVC
  • Hannathu
    SofiaBauer skrev 2012-02-05 01:42:53 följande:
    det var inte det för vår del visserligen får han ont i magen av laktos men det har börjat avta nu när han blivit äldre. Min son tålde inte hjälpämnet i D-dropparna jag fick från BVC, Jag köpte D-droppar utan hjälpämnet i och det blev betydligt mycket bättre :) dessutom kräktes han endast efter han hade fått D-dropparna jag fick från BVC
    Om han inte har medfödd laktosintollerans och äter speciell ersättning så är det troligen inte laktosen utan mjölkproteinet som han reagerar på. Bröstmjölk (som är den mat vi rent evolutionärt är byggda för att äta första 2½-5 åren) innehåller mycket mer laktos än komjölk. Framförallt eftersom du skriver att det börjar avta nu. (Sen om du ammar eller ej är upp till dig, inte alla som vill eller kan.)

    Jag äter själv D-droppar från Natures Answer utan någon skit alls bara lite olivolja, så de får sonen en droppe varannan dag av. Då får han i sig 1000iE vilket vissa forskare rekommenderat  ha positiv effekt på bland annat immunförsvaret. (Jag som vuxen tar 4000iE) jag vet att detta inte är världens bästa källa men ändå... www.kostdoktorn.se/d-vitamin/
  • Milno

    Jag hade också problem med D-dropparna, han fick ont i magen vaknade varannan till varje timme på natten o var ledsen, ja som du skrev.
    Jag testade att ge o ta bort dropparna ett antal gånger o då han inte fick dem var han en glad liten kille som sov bra....
    BVC trodde inte på det utan att det var nån fas...
    Provade Dunmedics och de funkade faktiskt inte heller för oss.
    De vattenlösliga funkade ej heller.
    Till slut hittade jag att Sempers Magdroppar ( som han redan åt) släppt en version av Magdropparna med D-vitamin tillsatt och de funkade så det kör jag på.

    www.semperbarnmat.se/produkter/magdroppar/fran-fodseln/d-vitamindroppar
     

  • Kontra

    Min flicka tål det inte heller, så nu ska vi prova vattenlösliga droppar. Skönt att läsa att fler har det här problemet då Bvc inte riktigt vill tro på det.

  • Milno
    Kontra skrev 2012-04-03 05:03:13 följande:
    Min flicka tål det inte heller, så nu ska vi prova vattenlösliga droppar. Skönt att läsa att fler har det här problemet då Bvc inte riktigt vill tro på det.
    Om de inte funkar för dig så testa Sempers, det är deras vanliga magdroppar som de tillsatt D-vitamin till, var de enda som funkade för oss.
  • Kontra

    De vattenbaserade funkade bättre men inte bra :/. Så nu vill vi testa sempers, vart köper man dom?

  • ingmarsson

    Började med D vitamin droppar för några dagar sedan på vår nästa tre veckor gamla tjej. Resultatet var storskrik och kaskadspyor i flera timmar innan hon oroligt kunde somna av utmattning. Vi slutade med dropparna och nu är hon den glada lugna tjej igen som tidigare. Nu blir det inga med ACO droppar!

  • Kontra

    Köp på hälsokost istället, ex holistic. Och passa på att fråga om doseringen där. Bra att du byter!

Svar på tråden Kräkningar och magknip av D-vitamindroppar